Marktnieuws

Detailhandelaren en hun logistieke afdelingen moeten verschillende uitdagingen het hoofd bieden, van kunstmatige intelligentie tot de klimaatverandering ‘van’ Greta Thunberg. Sommige van deze uitdagingen zijn al jarenlang aanwezig in de branche. De zeven belangrijkste uitdagingen in de detailhandel heeft Witron hieronder samengevat.

Hoewel goederen uit de detailhandel in Duitsland maar voor één procent van de omzet van online retail zorgt, investeren verkopers nog steeds veel geld en tijd in omnichannelstrategieën. Zowel IT-structuren, magazijnprocessen als transportsystemen moeten opnieuw worden bekeken en zelfs de moderne techniek loopt tegen haar grenzen aan: een robot kan een papieren zak gewoon niet zo goed vullen als een mens. “Wij zijn van mening dat hybride distributiecentra die dezelfde techniek gebruiken voor winkels als voor online verkoop de toekomst hebben in retail”, aldus Helmut Prieschenk, CEO van Witron. Een magazijn kan snel worden aangepast aan nieuwe businessmodellen zonder prestatievermogen te verliezen. Witron vertrouwt ook op een compact design; er is daarom slechts een minimaal aantal transportbanden nodig.

Een specifieke detailhandelaar in levensmiddelen uit Noord-Europa is een van de bedrijven die op dit concept vertrouwt. In de toekomst zal de nieuwe logistieklocatie van deze detailhandelaar meer dan duizend winkels en alle e-commerceklanten bevoorraden met meer dan 22.000 verschillende droge goederen, verse producten en diepvriesvoedsel. In het nieuwe distributiecentrum zullen de mechanische case picking systemen OPM (Order Picking Machinery) en CPS (Car Picking System), evenals de piece picking systemen All-in-One Order Fulfillment (AIO), Dynamic Picking System (DPS) en het orderpickingsysteem (OPS) worden ingezet. Het verzendingsbeheer wordt geoptimaliseerd door middel van een geautomatiseerde verzendbuffer.

Helmut Prieschenk van Witron.

De tweede uitdaging voor de detailhandel is het tekort aan geschoolde arbeidskrachten, zowel in het magazijn als bij transportfuncties. Brancheverenigingen en bedrijven adverteren volop met carrièremogelijkheden in de logistiek, maar de campagnes hebben weinig effect bij de doelgroep. “Als gevolg daarvan wordt automatisering nog belangrijker. Maar het is niet voldoende om een mens eenvoudigweg door een robot te vervangen: we moeten juist het proces fundamenteel ter discussie stellen”, benadrukt Prieschenk. Tegelijkertijd groeit de vraag naar IT-systemen met goede usability. “De komende jaren zullen werknemers in de logistiekbranche nieuwe processen en systemen snel moeten kunnen oppikken. Daarvoor zijn goede user-interfaces nodig om de betrouwbaarheid van processen te waarborgen”, voegt hij toe.

De derde uitdaging betreft klimaatverandering en de vraag van klanten naar meer duurzaamheid in de processen. “Greta Thunberg en haar campagnevoerders zijn de consumenten van de toekomst”, verklaarde Witron eerder tijdens het retailcongres in Keulen.

De branche reageert hier op verschillende manieren op, van ‘kantoortuintjes’ tot elektrische vrachtwagens. “Er rijden nog altijd te veel vrachtwagens door de stad. Bovendien wordt de opslagruimte nog steeds niet optimaal benut. Als we meer data uit de processen kunnen abstraheren, kunnen we de logistieke processen duurzamer uitvoeren en vervoer beter organiseren. Hiermee onderscheiden wij ons van de concurrentie”, aldus Prieschenk.

Duurzaamheid in logistiek veronderstelt transparantie en intelligentie van data. Dit is de vierde uitdaging voor de branche, aangezien logistiek voor de detailhandel nog altijd kampt met geïsoleerde softwareoplossingen voor transport, magazijnen en winkelbeheer. Afdelingen werken nauwelijks samen en de data wordt los van elkaar geanalyseerd. Prieschenk: “Wij willen Witron een logistiek platform laten worden door de systemen via API-interfaces te verbinden en zo de efficiëntie van de logistieke processen te verbeteren.”

Greta Thunberg is een Zweedse klimaatactiviste. De zestienjarige raakte bekend toen ze besloot om maandenlang elke schooldag te staken om met een spandoek buiten het Zweeds parlement te gaan staan om aandacht te vragen voor de dreigende klimaatverandering.

De vijfde uitdaging betreft Artificial Intelligence (AI). De term AI is een modewoord en niet de beste keus hier. Voor Witron gaat het namelijk niet om het reproduceren van menselijke intelligentie. “We willen data gebruiken om intelligente magazijnen te creëren.” Witron vertrouwt allereerst op machine learning en reinforcement learning om de techniek in magazijnen te verbeteren. Daarna zullen nieuwe materiaalstromen en businessmodellen worden aangeboden. Dit is de volgende stap: een intelligente toeleveringsketen op basis van data, liefst van zo veel mogelijk distributiecentra van klanten, dienstverleners in transport, en winkels. Het optimaliseren van magazijnprocessen heeft alleen zin als de volledige toeleveringsketen wordt geïntegreerd. Dit klinkt logisch, maar is tot op heden zelden succesvol geweest. Wat heb je eraan als de goederen dertig minuten vroeger bij de verzendpoort aankomen, maar de vrachtwagen nog niet is gearriveerd? Daarom moeten IT, fysica en processen op elkaar worden afgestemd: als de vrachtwagen een file meldt, moet het magazijn adequaat kunnen reageren en andere orders naar voren halen. Hier werkt Witron nu aan.

De zesde uitdaging is robotica. Samenwerkingssystemen werken bijvoorbeeld samen met mensen en beloven meer flexibiliteit. “Onze klanten kopen geen robot, maar bestellen een gegarandeerde bezorging. In de meeste gevallen vinden ze het niet interessant hoe we deze capaciteit kunnen bereiken, omdat we vaak ook het magazijn beheren. Het volledige systeem moet de klant overtuigen”, duidt Prieschenk de roboticahype. “We zien op dit moment echter geen behoefte op de markt om onze eigen samenwerkingssystemen te ontwikkelen. Eigenlijk zou je ons COM-systeem ook als een robotoplossing kunnen zien.”

Alternatieve leveringsconcepten, de zevende uitdaging, vertrouwt ook op robotica-oplossingen en autonome vertegenwoordigers. Kroger in de Verenigde Staten, bijvoorbeeld, zal deze herfst het gebruik van ‘Nuro’-testen. “Nieuwe leveringsconcepten veranderen ook de logistiek van onze magazijnen. We zijn al bezig om transport per trein voor klanten te verbinden, maar de communicatie en gegevensuitwisseling tussen Nuro, vrachtwagen of trein en het distributiecentrum zal van cruciaal belang zijn”.

https://twitter.com/WarehouseTotaal/status/1138725122100146178

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven