Blogs

De vraag naar Warehouse Management Systemen (WMS) neemt de laatste jaren flink toe. Waar traditioneel de nadruk lag op kostenbesparing en foutenreductie, zijn tegenwoordig digitalisering en flexibiliteit de voornaamste aanjagers voor WMS-investeringen. Het zijn vooral groothandelsbedrijven die zich storten op nieuwe WMS-pakketten, terwijl logistiek dienstverleners hun bestaande systemen vervangen door moderne, meer flexibele pakketten. Dit blijkt uit kleinschalig marktonderzoek van adviesbureau Jeroen van den Berg Consulting. 

Anno 2018 zijn er nog steeds bedrijven die voor het eerst een WMS aanschaffen. Tegelijkertijd gooien meer bedrijven na vele jaren hun huidige pakket de deur uit en gaan op zoek gaan naar iets moderns. Moderne pakketten zijn flexibel, snel te implementeren en gaan met de tijd mee. Van den Berg vergeleek met zijn WMS-selectieportal wms-software.eu de marktontwikkelingen over de afgelopen 20 jaar. Hoewel hij aangeeft dat het geen representatief marktonderzoek is, kan van de Berg er toch duidelijk een aantal trends mee duiden.  Aanvankelijk vonden implementaties vooral plaats bij logistiek dienstverleners, producenten en retailers. Groothandelaren toonden destijds weinig interesse in WMS en e-commerce stond nog in de kinderschoenen. Dat is nu totaal anders. Zij maken een flinke inhaalslag en leggen met WMS een basis voor verdere modernisering. Producenten en retailers zijn nog maar mondjesmaat actief met WMS. Daarentegen is e-commerce in opkomst en zijn groothandels een inhaalrace gestart met hun WMS-systemen. De vraag naar WMS bij logistiek dienstverleners blijft door de jaren heen onverminderd hoog. “Het verschil tussen groothandels en logistiek dienstverleners is echter dat groothandels zich veelal voor het eerst aan een WMS wagen, terwijl logistiek dienstverleners voornamelijk bestaande systemen vervangen”, zegt van den Berg. Het upgraden van de software naar nieuwe versies blijkt voor logistiek dienstverleners veelal onmogelijk vanwege het vele maatwerk.

“Om snel en flexibel te kunnen inspelen op nieuwe eisen en wensen van opdrachtgevers, willen ze zelf achter de knoppen zitten om aanpassingen in systemen te kunnen doorvoeren. De nieuwe generatie WMS-pakketten maakt dat mogelijk. Ze bieden niet alleen meer opties, maar zijn ook eenvoudiger in te richten.”

Om van de marktontwikkelingen een beeld te krijgen, heeft de consultant zijn eigen WMS-projecten op een rijtje gezet. “In twintig jaar tijd heb ik 94 WMS-projecten begeleid als adviseur. De afgelopen twee jaar zie ik pakweg een verdubbeling in het jaarlijkse aantal projecten ten opzichte van de periodes ervoor. Onderstaande grafiek toont de verdeling van de projecten over de diverse bedrijfstakken.”

Als er gekeken wordt naar de bedrijven die zich momenteel oriënteren op een nieuw WMS, dan ziet van den Berg dat de trend de komende jaren doorzet, terwijl ook producenten beginnen met rondkijken. “Uiteraard voelen producenten eveneens de druk van de markt om eigentijdse diensten te bieden, zoals het delen van real-time voorraadinformatie, drop-shipping en B2C leveringen. Het ligt dan ook voor de hand dat de komende jaren meer producenten hun WMS-en gaan vervangen.” Groothandels stelden hun investeringen in WMS jarenlang uit en namen inefficiënties voor lief. Dat is nu anders. Om relevant te blijven in de snel digitaliserende wereld, gaan zij alsnog op zoek naar een modern WMS.

De vraag vanuit retail blijft laag. Mogelijk laten hun kasposities dergelijke investeringen niet toe. Zij kunnen door hun dominante positie in de keten vooralsnog de ‘pijn’ vrij gemakkelijk bij andere partijen in de keten neerleggen, verklaart van den Berg.

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven