Marktnieuws

Om de groeiende goederenstromen bij de filialen beter te kunnen verwerken, besloot truck-en trailerleverancier Wijlhuizen de levering aan de grotere klanten te centraliseren. Hiervoor voerden zij een gemechaniseerde oplossing door. Costo bracht aan- en afvoertrajecten aan in het legbordmagazijn en realiseerde een sorteersysteem op het verzamelplein.

De laatste jaren begon de landelijke distributie van Wijlhuizen steeds meer knelpunten te vertonen. Jim Bronkhorst, directeur bij Wijlhuizen licht toe: “De 7 filialen bedienen elk een eigen rayon en ontvingen elke dag de bestellingen van het centrale magazijn in Arnhem, waar ook het hoofdkantoor staat. Elke vestiging kent een dagroute naar de eigen klanten. Door onze groei werden de goederenstromen bij de vestigingen zelf steeds moeilijker te verwerken. Na een grondige analyse besloten wij om de druk bij onze filialen weg te nemen door voortaan onze 150 grootste klanten rechtstreeks te gaan beleveren.” De belevering van grote klanten bleek verantwoordelijk voor circa 50-60 procent van alle goederenstromen. Aangezien zij voortaan via nachtdistributie bediend worden, ontstaat er meer ruimte in de ochtendroutes van de filialen. Deze filialen hebben nu ook de mogelijkheid om nieuwe klanten sneller te kunnen bedienen, door een grotere flexibiliteit.

Profiel
Wijlhuizen is al meer dan 50 jaar een speler op het gebied van truck- en trailerdelen. Het bedrijf werd in 1952 opgericht door Albert Wijlhuizen en groeide snel door het openen van diverse vestigingen in het land en het breder maken van het assortiment door nieuwe importeurschappen en samenwerkingen. De markt werd opgedeeld in verschillende concepten en merken, gericht op diverse segmenten. Een holdingmaatschappij werd opgericht met daaronder verschillende bedrijven als G-Trucks Nederland, het Belgische Beneparts, Parts Factory en Wijlhuizen als grootste werkmaatschappij met 7 filialen, verspreid door Nederland. Bij Wijlhuizen werken in totaal 150 mensen.

Verzending per filiaal
Het legbordmagazijn werd door Costo aangevuld met transportbanden, die de begane grond en 1e verdieping met elkaar verbinden. Verder werden rollenbanen en een sorteerinstallatie aangebracht, die de bakken naar het zogenaamde verzamelplein brengen, waar zeven uitgangen ervoor zorgen dat een verzending per filiaal kan worden klaargemaakt. Op deze eerste twee niveaus vindt het orderpicken plaats. De installatie zal vooral de looptijden behoorlijk gaan terugdringen. Op de 2e verdieping zijn de slow movers en diefstalgevoelige producten opgeslagen. Verder zijn drie medewerkers bezig met ‘Value Added’-werkzaamheden, zoals het ompakken en samenstellen. Het orderpicken wordt nu nog handmatig gedaan, maar de volgende stap voor Wijlhuizen is de invoering van barcode en scannersystemen. In feite worden nu al de meeste producten van een barcode label voorzien. Het bedrijf beschikt over voldoende ruimte om in de toekomst de rollenbanen door te trekken naar de tweede verdieping en zo het orderpickgedeelte te vergroten.

Stap voor stap
De installatie is inmiddels operationeel; de eerste orders vanuit het legbordgedeelte op de rollenbanen zijn verzameld. Bronkhorst: “Wij pakken de logistieke zaken bij Wijlhuizen doordacht en stap-voor-stap op, want de uitlevering van de orders heeft bij ons de absolute prioriteit. Toen duidelijk werd dat het centrale magazijn een belangrijke rol kreeg, kwam Costo al gauw in beeld volgens Bronkhorst. “Het was duidelijk dat zij met een veelzijdig assortiment de best passende oplossing konden ontwikkelen. Bovendien hadden ze meerdere referenties in de automotive-branche. Daarmee was het vertrouwen gewekt.”

Opzet nieuwe magazijn
Het 6.600 vierkante meter tellende magazijn is grofweg opgedeeld in drie sectoren:
1. Lompe en zware delen, opgeslagen in palletstellingen.
2. Lompe en lichtere delen, eveneens opgeslagen in een palletmagazijn
3. Kleingoed en dozen in een vier verdiepingen tellend legbordmagazijn.
• Aparte ruimte voor brandgevaarlijke goederen.
•  Totale assortiment:  ruim 66.000 SKU’s variërend van kleine onderdelen tot complete dozen of pallets.

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven