Magazijnautomatisering

Op dit moment wordt een van de grootste distributiecentra van Zwitserland gebouwd, een paar minuten ten zuiden van Bazel. Detailhandelsconcern Migros gaat hier vanaf 2021 gebruik van maken. WITRON helpt de supermarktreus bij deze grote operatie.

Samen met de Duitse systeemleverancier werkt Migros aan de uitbreiding en modernisering van een magazijn voor diepvriesproducten, wordt een handmatig non-food dc geautomatiseerd en wordt opdracht gegeven voor een omni-kanaal magazijnconcept waar interactie kan plaatsvinden tussen winkelverkoop en e-commerce. Het gaat om een lopende operatie op in totaal drie bouwplaatsen.

Een paar cijfers op een rij: 100.000 verschillende artikelen, ongeveer 500.000 dozen per dag, 250.000 pallet-opslaglocaties, 136.000 tray-opslaglocaties en 240.000 bakken-opslaglocaties.

OPM-technologie

Parallel aan de nog werkende handmatige magazijnprocessen installeren WITRON-technici de nieuwe systemen in het enorme non-food magazijn van meerdere verdiepingen. Thomas Kissling, verantwoordelijk voor het non-foodgedeelte bij Migros, vertelt over het project: “We vervangen een bestaand Schäfer-systeem in het diepvriesgedeelte door WITRONs OPM-technologie en breiden tegelijkertijd de werkzaamheden uit met het assortiment van de discount-winkelketen Denner.”

“In het non-food gedeelte breiden we de logistieke processen uit met het AIO-systeem, een OPM-systeem en een CPS-systeem. Bovendien automatiseren we de online processen nog verder om aan de groeiende vraag voor e-commerce te voldoen”, verklaart Kissling. Het non-food gedeelte in Neuendorf kan winkelbestellingen verzenden en pick-ups (click + collect) en online bestellingen opslaan.

default

Logistiek 0.4 of 4.0?

Een uitdagend project. Voor sommige waarnemers is het waarschijnlijk te ambitieus. De lokale krant betitelde de presentatie van de plannen als “Logistiek 0.4”. Kissling lacht. Hij en zijn team maken een nog grotere sprong voorwaarts. “Het moet 4.0 zijn omdat we sterk investeren in automatisering, een nieuwe IT-infrastructuur, een intelligente toeleveringsketen, nieuwe processen en distributiekanalen.”

490.000 vierkante meter

Kissling is zogezegd verantwoordelijk voor het beheer van non-food. De uitdaging bij Migros: de goederen zijn op verschillende verdiepingen opgeslagen en het dc is erg groot; in totaal meer dan 490.000 vierkante meter.

Tot nu toe pickten de Zwitsers hun goederen handmatig. “Het is ons doel om bijna 100 procent automatisch of halfautomatisch te picken.” Er zullen altijd een paar lastige artikelen zijn die niet op de transportbanden passen. Dit betekent: op piekdagen worden 500.000 dozen verzonden op circa 9.300 pallets. Hier komt de groeiende e-commerce van Migros nog bij. Kissling: “We willen schaalbaarheid in onze e-commerce.”

Thomas Kissling: “Het is ons doel om bijna 100 procent automatisch of halfautomatisch te picken.”

Ergonomie, groen en minder kosten

Het systeem moet meegroeien. “De dagelijkse business kunnen bijhouden, flexibel reageren op veranderende vraag. Slagvaardigheid en schaalbaarheid, daar gaat het hier om. “ Kissling ziet nog meer voordelen in automatisering. “Ergonomie – omdat zwaar fysiek werk verdwijnt. Duurzaamheid – we verminderen de inventaris en verlagen de transportkosten dankzij optimaal verpakte ladingdragers. Goede kostenefficiëntie – door lagere verpakkingskosten per artikel. “

Premium klantenservice

En natuurlijk zijn de Zwitsers ook klantgericht: premium klantenservice voor alle distributiekanalen – winkelbestellingen en e-commerce. Dit betekent: winkelvriendelijk gepickte pallets, rolcontainers en bakken, optimaal gevulde verzendverpakkingen met de juiste maat, minder verspilling, tijdige levering en consumentenvriendelijke prijzen.

Orderpicking Next Level

De leidinggevenden besloten om het nieuwe AIO-systeem van WITRON te gebruiken en zijn nu op weg richting een omni-kanaal magazijn. AIO staat voor All in One Order Fulfillment – de ontwikkelaars in Parkstein noemen het de volgende generatie van het picken van losse items.

Migros-Verteilbetrieb is de eerste klant die dit systeem gaat gebruiken. De All-in-One oplossing verzorgt winkelbevoorrading, bestellingen bij winkels (click + collect) en e-commerce, helemaal tot aan de voordeur van de klant. “Het productaanbod omvat zo’n 100.000 verschillende artikelen, die we voor alle kanalen op voorraad moeten hebben”, verklaart Robert Venzl van WITRON. Hij geeft samen met Josef Pollinger leiding aan het project.

WITRON CPS: semi-geautomatiseerde orderpicking voor zware en grote producten.

Het bijzondere van de AIO is het combineren van basistechnologieën tot één geïntegreerd systeem. Het is daardoor niet meer nodig om verschillende systemen te synchroniseren of om multivoorraden bij te houden. Verder kan de AIO flexibel reageren op veranderingen in de markt. De AIO bedient de winkel en online tegelijk. “Het online bedrijf heeft toegang tot dezelfde voorraad, maar die wordt op aparte pickingstations verwerkt”, aldus Venzl.

“Processen die normaal gesproken in twee aparte sectoren van een traditioneel magazijn worden verwerkt, zijn nu gedekt door één geïntegreerd logistiek magazijnsysteem. Het resultaat: aanzienlijk betere efficiëntie, snelheid en kwaliteit van het picking- en verpakkingsproces en een aanmerkelijke besparing op de benodigde investering”, voegt Pollinger toe. “Dat online bezorging voor het grootste deel niet meer geconsolideerd hoeft te worden is een enorm voordeel voor ons”, bevestigt Kissling.

Naast de al genoemde voordelen kan Migros profiteren van een compact ontwerp en korte, transparante materiaalstromen. Hierdoor is bijna geen verbindende transportbandtechnologie in het magazijn nodig. Het systeem kan beide kanten – e-commerce en winkels – verwerken in een echt omni-kanaal magazijn. Dit vergroot de flexibiliteit van Migros “Het bedrijf is bovendien schaalbaar”, aldus Kissling.

Alexander Schweizer: “We werken hier in de logistieke Champions League.”

Zwarte doos en digital twin

“De AIO is een zwarte doos voor ons waarmee we enorm veel efficiëntie winnen. We vertrouwen de collega’s van WITRON.” Migros zal de ordergegevens, preview-gegevens en historische gegevens in het systeem invoeren. Hieruit ontwikkelt een algoritme de beste distributie in het systeem. Een “digitale tweeling” ondersteunt de processimulatie en dus de besluitvorming.

“Natuurlijk heeft de klant nog steeds mogelijkheden voor bemiddeling”, voegt Venzl toe. De AIO is gebaseerd op de intelligente verdeling van goederen in het AIO-magazijn, van waaruit de goederen bijna rechtstreeks vanuit bakken of dozen in de juiste verzendeenheid worden verzameld.

WMS

Maar waarom wordt het systeem 4.0 genoemd? De WMS geeft het antwoord: het heeft een overzicht over de hele toeleveringsketen. Alle wijzigingen in de verticale en horizontale procesketen (bijvoorbeeld brongegevens, voorraad, machines, bestellingen, SKU’s, winkels, ritten, distributiekanalen, algemene omstandigheden) worden rechtstreeks en direct in het logistieke proces opgenomen.

“Ze hebben allebei te maken met een aantal uitdagingen – het fysieke gedeelte en het IT-gedeelte. Fysiek is niet veel eenvoudiger dan IT: we moeten WITRON-mechanismen installeren bij de hefapparatuur en in het transportbandsysteem van vijf verdiepingen, terwijl de werkzaamheden doorgaan”, zegt Alexander Schweizer, hoofd IT en data bij Migros. “We moeten de ruimte voor het CPS-systeem vrijmaken, dat we dagelijks nodig hebben voor onze werkzaamheden. De grote uitdaging met IT is dat we op dit moment met het Schäfer-systeem verbonden zijn en dat willen we zo houden. Daarom moet WITRON op dit systeem docken.

WITRON OPM-systeem: volautomatische orderpicking voor non-food en diepvriesartikelen.

Champions League-logistiek

“We kunnen dit hoogbouwmagazijn niet gewoon even leeg maken, we moeten tijdelijke interfaces creëren (…) We werken hier in de logistieke Champions League”, benadrukt Schweizer, die ook een oogje houdt op de “diepvriesbouwplaats” aan de overkant van de parkeerplaats.

In het naastgelegen magazijn voor diepvriesproducten vertrouwen de Zwitsers op WITRONs OPM-systeem, dat een Schäfer-systeem vervangt om de huidige groei aan te kunnen.

Volautomatisch diepvries-dc

“Ons magazijn voor diepvriesproducten werkt volautomatisch – 24/7. De afgelopen maanden zijn de hoeveelheden sterk toegenomen. In de toekomst worden we ook verantwoordelijk voor de diepvriesvoorraden van de Denner-discountwinkels, waarvoor we op rolcontainers moeten picken. Het huidige systeem kan dit volume niet meer aan en uitbreiden was niet mogelijk. Daarom kopen we tien nieuwe COM-machines van WITRON”, verklaart Schweizer.

500 picks per uur

Met de OPM is het mogelijk om meer dan 95% van het productaanbod van een supermarkt volautomatisch te picken, op een manier die gunstig is voor de winkels – zonder personeel. Het hart van het systeem is het laadapparaat COM (Case Order Machine). Met een systeemprestatie van meer dan 500 picks per uur kan het dozen op ladingdragers picken, met zorg voor het product en winkelvriendelijk.

Team in training

Hoe reageert het personeel op de verhoogde automatisering? In het magazijn voor diepvriesproducten, waar Michael Odermatt kantoor houdt, zijn de wijzigingen op het eerste gezicht minder complex. Odermatt beheert het veranderproces in het diepvriesgedeelte. “Het bestaande team kent het voormalige Schäfer-systeem en nu moeten we ons aanpassen aan het WITRON-systeem – maar dat betekent ook dat automatisering niets nieuws is voor het team”, aldus Odermatt. De medewerkers in het diepvriesgedeelte moeten het OPM-systeem de komende maanden leren kennen en aan de processen wennen. Odermatt en zijn “diepvriesteam” trainen ook met het OPM-systeem bij het Migros-Verteilzentrum in Suhr.

default

En hoe gaat het in het gedeelte voor non-food? Maken de medewerkers bij non-food zich zorgen over de nieuwe automatisering? “Ja, er zijn zorgen, omdat de taken flink zullen veranderen”, verklaart Franziska Müller openhartig. Samen met Michael Odermatt is ze verantwoordelijk voor het MVN Logistiek 4.0 veranderproces bij Migros-Verteilbetrieb Neuendorf.

“We nemen die zorgen serieus, praten met onze collega’s, informeren ze over de voortgang op de bouwplaats, over nieuwe taken en aanvullende trainingsmogelijkheden.” Een medewerkers-app informeert het personeel over de ontwikkelingen. Op grote schermen bij de ingang kunnen ze ook zien hoe hun taken er in de toekomst uit zullen zien. Mensen spelen een essentiële rol in het logistieke proces. De verantwoordelijken bij Migros-Verteilbetrieb in Neuendorf zien dat in.

“Er zijn cockpit- en monitoringfuncties, omdat we in de toekomst het systeem zonder hulp gaan bedienen”, aldus Müller. De nieuwe taken draaien om systeemondersteuning en er wordt een nieuw team samengesteld dat het systeem onderhoudt en kleine fouten herstelt. Op die manier garanderen de medewerkers een hoge systeembeschikbaarheid. In het All-in-One-systeem worden extra werkplekken gecreëerd voor het proces van orderpicking en herverpakking. Hier ligt de nadruk op goede ergonomische werkplekken.

Permanent optimaliseren

Wat verwachten de twee verandermanagers van het nieuwe WITRON-systeem? Ze willen allebei dat de gebruikersinterfaces intuïtief bediend kunnen worden, omdat sommige medewerkers laaggeletterd zijn of weinig schermervaring hebben. “Eenvoudige schermen zoals we die van apps kennen zouden voor veel gebruikers goed zijn. Die helpen ons eenvoudige bedieningsstappen definiëren die snel geleerd kunnen worden.”

Bij Johannes Meißner, de IT-expert in de directie van WITRON, staat dit onderwerp al op de agenda. “Gebruikersvriendelijke processen en goede bruikbaarheid zijn belangrijk voor onze klanten. Het permanent optimaliseren van deze processen is een van onze belangrijkste IT-onderwerpen.”

Tekst: WITRON

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven