Marktnieuws

Dat oudere magazijnen op bestaande bedrijventerreinen een tweede leven kunnen hebben, bewijst 3PLogistics in Zutphen. Met een eigentijds warehouseconcept dat inspeelt op de behoefte aan flexibele opslag tegen een laag tarief wisten drie oud-medewerkers van papiergroothandel PaperlinX een groeiende logistiek dienstverlener neer te zetten op een plek die ten dode was opgeschreven.

Bij de ingang van het voormalige pand van papiergigant PaperlinX,
voorheen BührmannUbbens, op bedrijventerrein de Mars in Zutphen
staat een groot bord met de tekst ‘43.528 m2 flexibele opslagruimte te
huur’. Sinds 2016 is hier het bedrijf 3PLogistics gevestigd. Drie jaar eerder
ging het Australische moederbedrijf van PaperlinX failliet, waardoor ook
de winstgevende vestiging in Zutphen zijn deuren moest sluiten.

Oud-medewerker Johannes van Raalte, die acht jaar bij het bedrijf werkte,
zag het met lede ogen aan: “Ik ben altijd in de papierbranche werkzaam
geweest. Bij BührmannUbbens/PaperlinX was ik operationeel directeur en later directeur van de enveloppenfabriek. Een mooi bedrijf met een lange historie, waar ooit honderden mensen werkten.”

Toen de Zeeuwse pandeigenaar hem vroeg een businessplan te maken voor een mogelijke doorstart, twijfelde hij geen moment: “Ik zag het als kans om voor mezelf te beginnen.”

Johannes van Raalte: “Door oudere magazijnen aan te passen en te moderniseren, kun je ze prima opnieuw benutten en rendabel maken.”

Palletplaats op dagbasis

Met de overname van de merknaam Velpa en een deel van de voorraad uit
de failliete PaperlinX-boedel richtte Van Raalte samen met twee oud-collega’s een nieuwe groothandel in enveloppen en papier op. Velpa ontwikkelde zich in korte tijd tot adviseur en producent van verpakkingen voor verzending per post, pakketdienst en op pallets. Op die manier wist het drietal het leegstaande pand al voor twintig procent te vullen.

Om ook de overige magazijnruimte een nieuwe bestemming te geven, bedacht Van Raalte het concept van 3PLogistics: verhuur van flexibele magazijnruimte aan derden, waarbij de klant voor een palletplaats per dag betaalt. “We voorzien hiermee in de behoefte aan tijdelijke of extra vierkante meters opslag die bij veel bedrijven bestaat. Het voordeel van een palletplaats op dagbasis huren, is dat de klant zijn kosten variabel en laag kan houden. Hij kiest zelf zijn transporteur of laat het transport aan ons over.”

Omdat de magazijnstellingen waren ingericht voor papierpallets met afmetingen afgestemd op papierformaten, werden aanvankelijk alleen papierklanten benaderd. Later zijn de andere magazijnen geschikt gemaakt voor de gangbare europallets, zodat ook andere producten in aanmerking
kwamen voor opslag. Hiervoor zijn de magazijnstellingen verbouwd en is voor anderhalf miljoen euro geïnvesteerd in reachtrucks, cameratoezicht en een warehousemanagementsysteem van logistiek dienstverlener Swisslog.

Van boeken tot planten

Verspreid over tien verschillende hallen telt 3PLogistics een crossdock, 29
losdocks, een magazijn voor gevaarlijke stoffen, magazijnen voor koud
stapelen en drie stellingmagazijnen: een conventioneel stellingmagazijn
met 14.500 palletplaatsen, een semiautomatisch magazijn voor 15.000
artikelen met 11.000 orderpicklocaties en een volautomatisch magazijn van 30 meter hoog met 15.500 palletplaatsen, waar 160 volle pallets per uur in- en uitgaan. In totaal is er plek voor ruim 50.000 europallets. Hiermee is het
bedrijf een van de grootste warehouses voor flexibele opslag in het oosten van het land.

In drie jaar tijd is twee derde van de palletplaatsen bezet. “Dat is vooral te
danken aan e-commerce”, aldus Van Raalte. “Veel van onze klanten groeien
door de verkoop via internet zo hard dat ze externe opslag nodig hebben. Omdat de webshopstroom logistiek anders werkt, verzorgen we naast de opslag ook de orderpicking en verzending. Zo doen we de hele logistieke handling van allerlei webshopproducten: boeken, wijn, meubels en zelfs
planten. Eigenlij elk product dat geen koeling nodig heeft. Met Velpa in huis kunnen we de producten desgewenst van een onderscheidende verpakking voorzien. Samen met de klant bedenken we hoe en vervolgens
regelen we de vormgeving en productie.”

Veel zaken met Aziaten

Behalve webshopproducten liggen bijvoorbeeld ook de halffabricaten van
een badkamermeubelproducent bij 3PLogistics opgeslagen. Daarnaast
heeft het bedrijf veel Europese wholesalebedrijven die allerlei goederen uit Azië importeren als klant. “Omdat we AEO-gecertificeerd zijn, gebruiken deze klanten ons als douanedepot en hoeven ze pas bij verkoop aan winkelbedrijven à la Action btw af te dragen”, legt Van Raalte uit. Dagelijks worden aan de Hermeslaan zo’n vijf tot tien containers uit Azië gelost.

Een groot deel daarvan wordt van Rotterdam over de IJssel naar de
containerterminal in Doesburg vervoerd en van daar met vrachtwagens naar Zutphen gereden. “Vervoer over water zit in de lift. Momenteel onderzoeken we de mogelijkheid om hier vlakbij in de Zutphense Industriehaven een containerterminal te bouwen. Het laatste stukje vervoer kan dan ook over water. Dat zou ideaal zijn.”

Lage kosten

Van Raalte erkent dat bedrijventerrein de Mars niet de strategische ligging
heeft van een logistieke hotspot. “Nieuwe warehouses zet men vandaag
de dag het liefst aan de snelweg. Maar wat is er mis met oudere magazijnen
op bestaande bedrijventerreinen? Door ze aan te passen en te moderniseren, kun je ze prima opnieuw benutten en rendabel maken. Dat hebben wij met 3PLogistics wel bewezen. Bovendien zitten we maar 10 minuten van de A1, 15 minuten van de A12 en redelijk dicht bij Duitsland.”

“Dat laatste is voor een Duitse papiergroothandel waar Velpa sinds een half jaar mee samenwerkt, een groot voordeel. Ook kunnen we scherpere tarieven hanteren dan de grote magazijnen in het westen van het land, waar de vierkante meters en de arbeidskrachten veel duurder zijn. Met 15 vaste werknemers en 10 uitzendkrachten is er een gunstige verhouding tussen variabele en vaste kosten. We zijn een startend, dus groeiend bedrijf en gaan pas schakelen als het nodig is.”

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven