Magazijnautomatisering

A-Ware automatiseert kaasmagazijn

Costo en Efacec zijn gestart met de installatie van een volautomatisch opslag- en transportsysteem voor A-Ware Food Group in Almere.

Het systeem omvat 4 bochtrijdende magazijnkranen met daarbij behorende stellingen voor de opslag van het gereed product. A-Ware is gespecialiseerd in het rijpen, versnijden, verpakken, opslaan en transporteren van kaas en andere foodproducten onder geconditioneerde omstandigheden. A-ware produceert in 3 ploegen 24/7 de voorgesneden en verpakte kaasproducten zoals die in de schappen van de diverse supermarkten liggen. De installatie bij A-Ware is het tweede samenwerkingsproject van Costo en Efafec. Het eerste gezamenlijke project betrof de levering en installatie van een miniloadsysteem voor de opslag van 13.500 plastic containers.

Gangwisseling

Een bijzonder detail is dat de aan- en afvoer van de pallets in de wisselgang plaats vindt. Dit is noodzakelijk vanwege de beperkingen die het gebouw met zich meebrengt, waardoor gangwisseling alleen mogelijk is aan de aan- en afvoerzijde. Normaal gesproken kost elke gangwissel tijd, doordat kranen bij een gangwisseling moeten stilstaan om van rail te wisselen. Dit verlaagt de capaciteit van de kranen. In het unieke gangwisselsysteem van Efacec staan de kranen bij gangwisseling niet stil. Ze rijden, zoals bij een treinspoorwissel, gewoon door. Speciale software stuurt de wissels aan en staan al in de goede positie voordat de kraan is gearriveerd.

RGV-systeem

Een ander deel van het systeem bestaat uit een volautomatisch RGV-systeem voor het transport vanaf het palletiseersysteem naar het volautomatisch kranenmagazijn en van het volautomatisch kranenmagazijn naar de expeditievloer. Dit Rail Guided Vehicle systeem is, vanwege de bereikbaarheid van diverse compartimenten, op een mezzanine geplaatst, waardoor de heftrucks eronderdoor kunnen rijden en zo de daarachter gelegen compartimenten kunnen bereiken. De voordelen van het RGV-systeem zijn de schaalbaarheid en snelheid waarmee de voertuigen zich verplaatsen. Doordat de voertuigen via stroomrails van energie worden voorzien, is er geen verlies van inzetbaarheid, door oplaadtijden van accu’s, en zijn ze continu inzetbaar.

Ruimtebesparing

Om de expeditievloer zo vrij mogelijk te houden, wordt een deel van de lading op bufferbanen geplaatst. Zodra de vrachtwagenchauffeur zich heeft aangemeld, wordt de rest van de lading in hoog tempo door de kranen uitgeleverd. Uiteraard is de capaciteit van de kranen hier op berekend.

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven