Marktnieuws
UK verliest food warehouse ruimte door Brexit.
UK verliest food warehouse ruimte door Brexit.

Groot-Brittannië vreest dat er te weinig opslagruimte in food warehouses ontstaat omdat leveranciers en fabrikanten meer voorraad willen opslaan vanwege de groeiende angst voor een Brexit zonder deal. Opslagplaatsen voor diepvries en gekoeld voedsel van onder andere tuinerwten, voorgebakken brood voor de supermarkt en koelhuisaardappelen, zijn hierdoor de komende zes maanden volgeboekt, zeggen vertegenwoordigers van de industrie. Dit meldt The Guardian.

De aanvragen zijn niet alleen voor diepvriesproducten zoals erwten en pizza’s, maar worden ook gedaan door voedselproducenten zoals de fabrikanten van chips die een gegarandeerde voorraad aardappelen nodig hebben, die normaal in gekoelde opslag worden opgeslagen. De producenten en leveranciers doen er alles aan om hun voorraadruimte veilig te stellen. Ook leveranciers uit het buitenland haasten zich voor ruimte in de warehouses.

Niet gebouwd voor stockpiling

Gewoonlijk is het bij de koel- en vrieshuizen het rustigst in de maanden tussen Kerstmis en Pasen, maar de angst voor no-deal Brexit heeft als gevolg dat deze warehouses nu al volledig gereserveerd zijn van januari tot april en daarna, legt de Food Storage and Distribution Federation (FSDF) uit, die 350 pakhuiseigenaren en 75% van alle commercieel beschikbare diepvries- en koelvoedselmagazijnen in het land vertegenwoordigt. Het probleem is dat food wordt geproduceerd of opgeslagen op een just-in-time basis, en het systeem is niet gebouwd voor stockpiling. Het tekort aan magazijnen in de Brexit ontstond doordat bedrijven zoals Premier Foods, die onder meer eigenaar zijn van Bisto, Oxo en de heer Kipling, plannen hadden aangekondigd voor stockpiling. “Het tekort aan opslagruimte kan niet snel opgelost worden omdat er geen tijd en geen geld is”, zegt Shane Brennan, chief executive FSDF. “Een groot warehouse voor  bijvoorbeeld 100.000 pallets kost tientallen miljoenen aan investeringen en kost drie jaar om te bouwen. Kleinere, met zeg een capaciteit voor 3.000 tot 4.000 eenheden, vragen om een investering van 2 tot 3 miljoen. Zelfs als we het geld zouden hebben, kunnen we ze niet op tijd bouwen.”  Er zijn berichten dat de Britse regering van plan is scheepvaartvoorraden aan te leggen in het geval van no-deal Brexit.

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven