Magazijnautomatisering

SBS6 zendt zaterdag een nieuw programma uit dat aandacht besteedt aan bedrijven in uiteenlopende sectoren: ‘Show me wat you got’. Vandaag, om 16.00 uur, gaan presentatoren Xavier en Nienke op bezoek bij het Duitse Wilhelm Schlechtendahl & Söhne (WSS). Dat bedrijf maakt intensief gebruik van de LEO Locative.

De LEO Locative is een slimme AGV van BITO Systems, Belgisch marktleider op het gebied van magazijninrichting. Tijdens de Logistica in Utrecht nam ook Warehouse Totaal een kijkje bij de stand van BITO Systems.

Doelgericht transport van bakken

LEO Locative 2.0 is een systeem voor doelgericht transport van bakken. Het transportmiddel kan meer dan 500 verschillende werkstations met elkaar verbinden, zodat medewerkers niet langer zelf met goederen hoeven te lopen. LEO heeft geen centrale computersturing of wifi nodig en is te koppelen met elk warehouse management systeem (WMS). Het transportmiddel doet zijn werk 24/7en vergt weinig investeringskosten.

Het brein van LEO: vloerstickers

Vloerstickers zijn het brein van LEO. Gebruikers bepalen zelf de bestemming en de route van LEO met behulp van gekleurde vloertape en vloerstickers met QR-code. De QR-code vertelt LEO wat hij moet doen, waarna hij de lijn volgt die de vloertape aangeeft. Verandert de route of de locatie van een werkstation? Geen probleem. Plak de tape en de vloerstickers gewoon ergens anders.

Nieuw: met target control

Nieuw is dat LEO nu ook kan worden aangestuurd middels een tablet. Via de tablet kan de operator de bestemming van het transportmiddel aanklikken. Zodra LEO de vloersticker met de QR-code ‘radiocommunicatie’ leest, zoekt het transportmiddel draadloos contact met de tablet. Zodra LEO de opdracht met de nieuwe bestemming heeft ontvangen, gaat hij op pad.

Lees hier ook een ‘Best Practice’ met een hoofdrol voor BITO Systems.

Logistiek Award voor Siemens

Voor zijn werk bij Siemens heeft LEO zelfs een prijs gewonnen. Dit hightech-bedrijf heeft vijf LEO’s in dienst die elk 50 opdrachten per uur uitvoeren. Daarbij leggen ze een afstand van 140 meter af. Siemens: “De LEO’s bieden ons de mogelijkheid om personeel en heftrucks van elkaar te scheiden. Dat is niet alleen veiliger, maar biedt ons ook de mogelijkheid om de hoeveelheid handmatig werk te minimaliseren, de productiviteit van het personeel te verhogen en de transporttijd met 30 procent te reduceren.” 

Meer informatie: BITO Systems N.V.

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven