Corona

Het kabinet kiest voor een begroting die in het teken staat van het stimuleren van de economie. Met een derde steunpakket, een Nationaal Groeifonds, belastingverlaging en het naar voren halen van onderhoud in de infrastructuur gaat het kabinet de crisis te lijf. 

Maar, concludeert Transport en Logistiek Nederland (TLN), dat is niet genoeg om Nederland de crisis uit te helpen.

De begroting voor de aanleg en onderhoud van weginfrastructuur stelt TLN teleur. Het grootste deel van het budget dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat naar voren haalt, is bestemd voor het spoor. 

TLN ziet liever dat er ook meer budget wordt vrijgemaakt om achterstallig onderhoud van bruggen en viaducten aan te pakken. Transportondernemers krijgen namelijk steeds vaker te maken met wegafsluitingen vanwege achterstallig onderhoud. 

Daarnaast hamert TLN op extra investeringen in een aantal belangrijke transportroutes zoals A1, A12, A15, A58 en A67. Die zijn nodig om de positie van Nederland als toegangspoort van Europa veilig te stellen en bij te dragen aan het duurzaam verdienvermogen van Nederland als handelsland.  

Los van het benodigde extra budget voor infrastructuur, moet het kabinet het stikstofprobleem snel oplossen. Het is met deze begroting onduidelijk of de aangekondigde maatregelen op tijd de vereiste stikstofruimte opleveren. Die ruimte is hard nodig om te kunnen investeren in de bouw en weginfrastructuur. Als er te weinig stikstofruimte vrijkomt, staat economisch herstel in de weg.  

Corona: code rood van buren

België en Duitsland hebben besloten om de provincies Noord- en Zuid-Holland op rood te zetten. Dat betekent dat niet-essentiële reizen naar de twee provincies verboden zijn en dat iedereen die de afgelopen twee weken in Noord- of Zuid-Holland is geweest, bij terugkomst een coronatest moet doen. Of je ook in quarantaine moet, dat verschilt per deelstaat.

Wat gaat dit betekenen voor de logistiek- en transportsector?

Bart van Pagée van Transport en Logistiek Nederland maakt zich geen zorgen, vertelt hij in een interview met de NOS: “Ook andere landen of gebieden in Europa zijn al rood geweest, zoals Spanje en Kroatië, maar de vrachtwagens konden daar gewoon blijven rijden.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven