Marktnieuws

In sommige regio’s in Nederland is nauwelijks nog geschikt logistiek personeel te vinden. Het invullen van vacatures voor orderpicker of heftruckchauffeur kost logistiek dienstverleners steeds meer moeite. Softwarebedrijf Logistic Workx heeft een oplossing ontwikkeld om nieuwe medewerkers te werven en te behouden. De belangrijkste elementen voor deze oplossing: Virtual Reality & Gamification.

Zoals bekend staat de arbeidsmarkt in de logistiek onder hoogspanning. Het afgelopen jaar is meer dan 2,4 miljoen vierkante meter aan warehouses in gebruik genomen, voor een belangrijk deel voor toepassingen in de e-commerce. In al deze distributiecentra zijn duizenden mensen nodig die steeds moeilijker te vinden zijn. Wellicht worden op lange termijn functies overbodig door toenemende robotisering, maar vooralsnog stijgt de vraag naar logistiek personeel sneller dan het aanbod van robots.

Virtual Reality biedt de mogelijkheid om nieuwe medewerkers vooraf al een kijkje te geven in het warehouse. Door elementen van Gamification daaraan toe te voegen, kunnen ze alvast virtueel een pallet wegzetten of een order picken.

Minder snelle uitstroom
Volgens het softwarebedrijf, dat oplossingen aanbiedt voor warehousing en logistiek, volstaan traditionele werving- en selectietechnieken niet meer om goede mensen te vinden en binden. Verladers en logistiek dienstverleners moeten zich volgens hen onderscheiden met een verrassende, innovatieve aanpak. Logistic Workx claimt dat door het inzetten van moderne technologieën als Virtual Reality en Gamification en Augmented Reality bedrijven minder tijd kwijt zijn aan het zoeken en inwerken van nieuwe uitzendkrachten. Deze techniek speelt een cruciale rol, stelt directeur Wieland Hendriksen van Logistic Workx. “Bedrijven die deze technologieën effectief inzetten voor pre-boarding en onboarding, zien nieuwe medewerkers minder snel uitstromen en sneller productief worden. Dat leidt tot besparingen die kunnen oplopen tot enkele honderdduizenden euro’s per jaar. In een warehouse met 500 uitzendkrachten die gemiddeld 30 weken blijven, leidt een afname van de uitstroom van (-25 procent) en een versnelling van de inwerktijd (+10 procent) tot een besparing van bijna 80.000 euro dat kan oplopen tot 200.000 euro. Daarmee zijn de benodigde investeringen snel terugverdiend.”

Verbeterde ‘pre-boarding’ door Gamification
Een groot probleem in de logistiek is dat veel nieuwe arbeidskrachten afhaken voordat ze goed en wel zijn begonnen. Maar liefst dertig procent gaat volgens Logistic Workx binnen een paar weken alweer op zoek naar een andere baan. Het gevolg is dat de werkgever opnieuw mensen moet inwerken. Daardoor duurt het nog langer voordat hij beschikt over medewerkers die de vereiste productiviteitsnormen halen. “Pre-boarding kan veel problemen voorkomen. Het leidt ertoe dat nieuwe medewerkers al voor hun eerste werkdag vertrouwd raken met de nieuwe werkomgeving. Ze weten wat hen te wachten staat, waardoor ze minder snel weer uitstromen”, verklaart Hendriksen.

Virtual Reality is volgens het bedrijf een manier om dit te bereiken. Deze techniek biedt de mogelijkheid om nieuwe medewerkers vooraf al een kijkje te geven in het warehouse. Door elementen van Gamification daaraan toe te voegen, kunnen ze alvast virtueel een pallet wegzetten of een order picken. Ze ontdekken zo alvast op een interactieve manier hoe hun toekomstige werkplek eruitziet en wat hun taken zijn. Hendriksen: “Tegelijkertijd krijgt de werkgever alvast een idee van de competenties van de nieuwe medewerker. Dat stelt hem in staat de inwerkprocedures daarop aan te passen en nieuwkomers direct op de best passende werkplek in te zetten.”

Combinatie van technologie
Virtual Reality in combinatie met Gamification verbetert ook het aan boord houden van nieuwe medewerkers. Door het inzetten van de software kunnen zij op een inspirerende en interactieve manier vertrouwd raken met de cultuur, normen, waarden, procedures en regels in het warehouse. Lastige taken kunnen in een virtuele omgeving worden getraind, zodat nieuwkomers sneller het vereiste productiviteitsniveau halen. “Ook daarna kan Gamification worden toegepast om de productiviteit, kwaliteit en andere Key Performance Indicators (KPI’s) op peil te houden. Dit zijn technologieën waarmee de nieuwe generatie medewerkers opgegroeid en vergroeid is. Daarmee kunnen we hen triggeren.”

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven