Marktnieuws

Wanneer een voetganger in de ‘dode hoek’ van een heftruck terecht komt, kan dat gevaarlijke situaties opleveren. Als de bestuurder dit te laat of helemaal niet opmerkt, kunnen er al gauw ongelukken gebeuren. Volgens de Duitse ongevallenverzekering (DGUV) had 44 procent van alle gemelde ongevallen met een heftruck in 2016 te maken met aangereden personen of personen die klem kwamen te zitten. Met een ‘Surround View’-systeem wil Linde Material Handling zulke situaties  voorkomen. 

In de autobranche bieden diverse fabrikanten al zogeheten Bird View-oplossingen aan; videosystemen die helpen bij het inparkeren. Dit systeem bestaat uit meerdere camera’s, waarvan de losse beelden via software worden samengevoegd tot één beeld. De boordcomputer plaatst vervolgens de contouren van het voertuig in dit beeld en laat het aan de bestuurder zien als virtueel perspectief.

1:1-weergave op scherm
Het nieuwe Surround View-systeem van Linde gaat een stap verder. Ook hier is het beeld afkomstig van live-camera’s rondom de heftruck, maar in plaats van één totaalbeeld worden er één beeld aan de voorkant, twee beelden aan de zijkant en één beeld aan de achterkant weergegeven. Het pluspunt van deze oplossing is dat de camerabeelden in een verhouding van 1:1 worden weergegeven op een splitscreen, op de monitor bij de werkplek van de bestuurder. Dit voorkomt dat de delen waar de camera’s elkaar overlappen, vervormd en onduidelijk worden weergegeven. Wanneer er iemand aanwezig is in het gebied waar twee camera’s elkaar overlappen, is die persoon dus ook op beide beelden zichtbaar.

Veilig manoeuvreren
Wanneer de bestuurder vooruit rijdt, zijn standaard alle vier de zichtgebieden op het display te zien. Wanneer de bestuurder achteruitrijdt, worden het beeld aan de achterzijde en de beelden aan de twee zijkanten weergegeven. De bestuurder kan zo dus al in een vroeg stadium botsgevaar herkennen. En dat geldt niet alleen voor voetgangers rondom de heftruck; ook beschadigingen aan goederen, stellingen en de heftruck zelf kunnen dankzij het bredere zichtveld worden voorkomen.

“De nieuwe optie wordt in eerste instantie aangeboden voor alle heftruckmodellen met een capaciteit vanaf vier ton”, zegt Frank Bergmann, productmanager heftrucks bij Linde Material Handling. Vooral in kleine ruimten en bij het manoeuvreren is deze optie volgens Bergmann een echte toevoeging: “Elke hoek rondom de truck wordt zichtbaar voor de chauffeur. En dat is vooral op plaatsen waar de ruimte beperkt is, of waar mensen en heftrucks elkaar vaak tegenkomen, doorslaggevend om veilig te kunnen werken.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven