Magazijnautomatisering
Daimler und Benz Stiftung

Het al dan niet inzetten van robots in een proces brengt veel vragen met zich mee. Hoeveel gaan ze kosten? Hoeveel leveren ze op? Gaat het ten koste van banen? Enzovoort, enzovoort. Robert DeStefano, marketingmanager van Ivanti Supply Chain, stelt de warehousemanager in een opiniestuk voor Supply Chain Dive gerust. 

“Maak je geen zorgen meer over robots: de toekomst ligt bij een combinatie van mensen en automatisering”, luidt de conclusie van DeStefano van het Amerikaanse IT-bedrijf. De kracht komt te liggen bij het samengaan van efficiënt werkende robots en het strategische denken van de mens. 

DeStefano helpt ook alvast een misverstand uit de weg: er zullen geen magazijnmedewerkers vertrekken. Ja, automatisering verandert het landschap en zorgt voor ‘een exponentiële groei’ van warehousing, maar mensen zullen juist gaan samenwerken met cobots en zullen zo meer tijd overhouden voor écht essentiële taken.

“In tegenstelling tot traditionele robots is het de taak van cobots om op een intelligente manier samen te werken met werknemers.”

Het originele opiniestuk van Robert DeStefano van Ivanti.

Dat er in ieder geval geen mensen gedwongen hoeven te vertrekken uit de magazijnen, betekent niet dat er geen problemen (zullen) zijn ten aanzien van de arbeidsmarkt. Want het personeelstekort blijft, weet ook DeStefano. “Dat betekent dat medewerkers zich echt moeten concentreren op taken die de hoogste waarde en productiviteit opleveren voor een bedrijf. Er kunnen dan meer andere taken worden overgelaten aan een robot of cobot.”

Wat zijn de voordelen van een locatie waarop mens en robot samenwerken? 

  • Omdat online winkels groeien als kool en het consumentengedrag verandert, veranderen ook de toeleveringsketens. E-commercebedrijven hebben tot drie keer meer ruimte nodig dan traditionele bedrijven met een magazijn omdat ze veel verschillende producten moeten verwerken en snel moeten leveren. Investeerders storten zich daarom massaal op de vaste activa, ofwel gebouwen. Er zullen dus nog wel even genoeg vierkante meters overblijven. 
  • Robots met AI (kunstmatige intelligentie) zijn de oplossing, betoogt DeStefano. “Zo  kunnen ze op voorspelbare wijze rekken naar de werknemer brengen. Daardoor worden tijd en kosten bespaard en wordt een concurrerende bezorgsnelheid gewaarborgd.” Als een medewerker samenwerkt met een cobot, kan-ie bovendien nog beter toezien of het picken goed verloopt en kan het proces sneller worden aangepast als er bijvoorbeeld pieken zijn in het aantal bestellingen.
  • Meer veiligheid. Magazijnmedewerkers kunnen een deel van het werk overlaten aan robots, bijvoorbeeld het ophalen van items op hoge magazijnstellingen. Onder meer rugklachten zullen niet meer zo snel voorkomen. 
  • Als je werknemers bevrijdt van het uitvoeren van ‘alledaagse taken’, komt er meer ruimte vrij om hun ‘strategische denkvermogens’ te benutten. Wat doe je bijvoorbeeld als een bestelwagen defect raakt? Heb je meer denkruimte, dan kom je sneller tot een rationele oplossing, schrijft DeStefano. “Het hebben van werknemers die beschikbaar zijn voor dit soort problemen en voor het langetermijndenken, is essentieel om te kunnen overleven in de e-commercemarkt.”
Tegen 2025 zullen zeker 50.000 dc’s met robots werken. Nu zijn dat er nog 4000.
  • Alle technologische ontwikkelingen dragen eraan bij dat er ‘bionische werknemers’ ontstaan. Met andere woorden: magazijnmedewerkers die werken met wearables en stemtoepassingen. De draagbare computer Google Glass is hier een voorbeeld van. Dergelijke software heeft een ‘enorme evolutie’ doorgemaakt en kan veel meer ‘productiviteitswinst’ opleveren dan normale tablets, benadrukt DeStefano.

Er zullen bionische werknemers ontstaan

Robert DiStefano.
  • Kun je picken middels spraak en beeld, dan hoeven werknemers minder ‘repetitieve handelingen’ uit te voeren. Met weer minder RSI-klachten tot gevolg; een voorbeeld van zo’n RSI-klacht is een muisarm. Als werknemers minder op hun scherm hoeven te kijken, hebben ze bovendien meer oog voor eventuele gevaren in het magazijn. Dat verhoogt de magazijnveiligheid, de onderlinge werkrelatie(s) en de picksnelheid. 
  • Het gebeurt in sommige magazijnen al, maar DeStefano verwacht dat er in de toekomst steeds meer drones ingezet zullen worden om bijvoorbeeld de voorraad te inventariseren. Ze kunnen straks zelf eventuele storingen traceren. 

Het zijn voorbeelden van hoe een combinatie van het menselijke en AI/automatisering de ideale strategie is voor ‘het magazijn van morgen’, zo redeneert DeStefano, die eerder in verschillende functies bij mobieltjesbouwer Motorola, technologiebedrijf Symbol en softwarebedrijf InVision werkte. “Door de groei van e-commerce moeten de toeleveringsketen en zijn werknemers optimaal gebruik maken van alle beschikbare productiviteitstechnologieën.”

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven