Marktnieuws
Jeroen Bergen, voorzitter van VNO-NCW Midden-Brabant, bij een distributiehal in Tilburg. Foto: Beeld Werkt
Jeroen Bergen, voorzitter van VNO-NCW Midden-Brabant, bij een distributiehal in Tilburg. Foto: Beeld Werkt

De stadsbesturen van Tilburg en Waalwijk nemen grote risico’s door zwaar in te blijven zetten op de vestiging van nieuwe logistieke ondernemingen. ,,De bestuurders hebben last van kokervisie, die de mogelijkheden van lokale bedrijven inperkt en de banen van inwoners op termijn onder druk zet”, waarschuwt Jeroen Bergen, voorzitter van werkgeversorganisatie VNO-NCW regio Midden-Brabant, in het Brabants Dagblad.

“We zijn met z’n allen als het ware een nieuwe textielcrisis aan het creëren”, aldus Bergen. “Of zo je wilt een nieuwe schoenencrisis.” Bergen voorziet grote problemen door het vestigingsbeleid in de regio. Grond wordt steeds schaarser, maar de gemeentebesturen blijven in zijn ogen de rode loper uitrollen voor ruimtevretende internationale distributiecentra.

XXL-logistiek welkom

In Waalwijk gebeurt dat met name op bedrijventerrein Haven, in Tilburg meer verspreid nu Vossenberg-West vol zit. Maar daar is logistiek-XXL binnenkort ook welkom op de nog aan te leggen terreinen Zwaluwenbunders en Wijkevoort, samen meer dan 100 hectare bebouwd oppervlak. Het Hart van Brabant als logistieke topregio blijft voor de stadsbesturen een speerpunt.

Paard van Troje

“Stop met die ‘eenzijdige’ focus”, is Bergens boodschap. ,,Nu kun je het tij nog keren. Dit is toch geen duurzaam uitgiftebeleid? De bestuurders zien grootschalige logistieke bedrijvigheid als het ei van Columbus, maar het is eerder het paard van Troje. Ik vind het echt kortetermijndenken.”

De automatisering in de distributiehallen gaat volgens de regionale werkgeversvoorzitter zo hard dat er straks nog maar weinig mensen werk hebben, en nauwelijks uit de regio bovendien. ,,Het worden spookterreinen, dat is echt niet meer zo ver weg”, stelt hij. ,,En dan is alle grond voor regionale bedrijven in bijvoorbeeld de maakindustrie of groeiende logistieke bedrijven die lokaal geworteld zijn weg. Ik zie het scenario voor me dat zulke ondernemingen, met wél een ruime arbeidsbehoefte en dus toegevoegde waarde, naar bijvoorbeeld Moerdijk moeten. Dat zou voor de regio vreselijk zijn.”

Aansluiting regionale arbeidsmarkt

Het Tilburgse stadsbestuur zegt op het toekomstige Wijkevoort (aan de uiterste westrand van de gemeente langs de A58) te streven naar een combinatie van ‘slimme logistiek’ en ‘slimme industrie’. Aansluiting op de regionale arbeidsmarkt is een van de toetsingscriteria om een bedrijf al dan niet toe te laten. Maar dat overtuigt Bergen niet. ,,Ook daar neigt het naar XXL-logistiek met in de toekomst vergaande robotisering.”

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven