Magazijnautomatisering

AGV’s (Automatic Guided Vehicles) bestaan al tientallen jaren, maar ze hebben een bepaalde infrastructuur nodig. Self Driving Vehicles (SDV) vinden met behulp van een ingebouwde kaart en de nodige sensoren zelf hun weg binnen de gedefinieerde omgeving. Tijdens de afgelopen TechniShow vakbeurs liet de Twentse system integrator Romias zien waartoe deze zelfrijdende voertuigen in staat zijn. Vakblad Aandrijftechniek sprak met de eigenaar van het bedrijf.

De route naar zelfrijdende voertuigen ging als volgt. Medio 2016 kwam robot system integrator Romias in contact met Clearpath Robotics. Na tal van zelfrijdende voertuigen voor ruw terrein te hebben gebouwd, richtte het Canadese bedrijf een industriële tak op, Otto Motors. Een simpel te bedienen, intelligente besturing zoals Clearpath ontwikkelde, paste perfect bij de filosofie van Romias dat de systeemintegratie op zich gaat nemen in Europa. Anno 2018 ziet Romias dat de intralogistiek bij de automatisering wordt betrokken. “Wij krijgen vragen van machineleveranciers en systeemintegratoren hoe ze werkstukken kunnen aan- en afvoeren. De techniek is er, nu is de markt er ook rijp voor,” zegt Romias-eigenaar Martijn Jansen.

Verschil AGV-SDV
Hoewel de voertuigen op elkaar lijken en uiteindelijk hetzelfde doen, is een SDV duidelijk iets anders dan een AGV. Een AGV volgt met sensoren een streep op een gangpad, een kabel in de vloer of reflectoren langs de route. Een SDV daarentegen kijkt om zich heen en wat hij ‘ziet’ is zijn referentie. In warehouses komt het vaak voor dat mensen, pallets en voertuigen de rijroute blokkeren. AGV’s komen dan tot stilstand en wachten tot de weg weer vrij is. SDV’s zijn zo intelligentie dat ze om het object heen kunnen rijden of een volledig andere route rijden om op de eindbestemming te komen. Self Driving Vehicles worden daarom steeds meer gebruikt voor het transport van bakken in warehouses. De SDV’s kunnen hun weg in het magazijn vinden aan de hand van een kaart in het geheugen en voorwerpen in de werkomgeving.

Alles mogelijk met systeemintegratie
“Alles wat de klant met de SDV wil doen, kan hij zelf opbouwen of dat door een systeemintegrator laten doen. Als de klant wil dat het voertuig een pallet oppakt, maken wij er een hefsysteem op. Wil de klant dat het iets oppakt van een transportbaan, dan bouwen wij een overzetstation of we zetten er een robot op. Verder zorgen wij er voor dat de SDV kan communiceren met de systemen om hem heen. Wij kunnen hem laten praten met een smartphone, tablet of pc, maar hij kan ook worden aangestuurd vanuit een WMS of ERP-systeem,” aldus Jansen. Voor de opbouw maakt Romias waar mogelijk gebruik van standaard componenten. Het bedrijf is al vanaf de oprichting systeemintegrator voor Fanuc robots en heeft daar al veel software voor geschreven. Een oplossing met dit merk is daarom bijna altijd gunstiger dan een oplossing met een ander merk robot, waarvoor nieuwe software moet worden geschreven.  Tijdens de TechniShow presenteerde Romias een SDV met daarop een in eigen huis opgebouwde Fanuc robot met grijper voor het oppakken van gereedschappen:

Otto 100 & 1500
Otto Motors bouwt nu twee zelfrijdende voertuigen: de Otto 100 en Otto 1500.De Otto 100 wordt onder meer gebruikt voor het transport van bakken in magazijnen. De eerste is gebouwd op het Eurobak-formaat (60 cm x 40 cm en maximaal 100 kg) en wordt vooral gebruikt voor het transport van werkstukken, bakken, magazijnladen en haspels binnen productieomgevingen. De tweede is gebouwd op het Europallet-formaat (80 cm x 120 cm en maximaal 1500 kg) en dient vooral voor transport van, naar en binnen een magazijn van pallets en grotere werkstukken. De Otto 100 heeft een ingebouwd liftsysteem: het voertuig kan massa’s van 100 kg optillen en laten zakken. Dat kan bijvoorbeeld een tafel zijn waar hij onder kan rijden en zijn lading vanaf kan tillen, of een karretje dat hij meeneemt. Het grotere model kan 1500 kg verplaatsen en is een basis waar naar wens klantspecifiek een hefsysteem, rollenbaan en dergelijke op te bouwen is.

Dockingstations Otto 100&1500, foto: Romias

Toekomst van SDV’s
Jansen voorziet in de toekomst veel meer samenwerking tussen zelfrijdende voertuigen en stationaire robots. “Met name voor belading van machines. Verder verwacht ik dat veel AVG-systemen zijn vervangen door SDV-systemen. In het kader van Industrie 4.0 en IIoT gaan we naar een veel flexibeler productie, en SDV’s passen daar beter in dan AGV’s.”

Bron: Website Vakblad Aandrijftechniek  Foto’s: Romias

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven