Magazijnautomatisering

Retailer Blokker integreert de distributiecentra in Gouda en Geldermalsen en realiseert zo één groot, gemoderniseerd warehouse. Roel Megens, verantwoordelijk voor de logistiek bij Blokker, legt uit waarom het bedrijf deze stap maakt.

Roel: “In september 2017 zijn we gestart met een onderzoek naar een ‘omnichannel logistiek voor Blokker’. Al snel bleek daaruit dat er flink wat synergievoordelen te behalen zijn als we onze winkels en webwinkel vanuit één locatie bedienen, in plaats van twee. Niet alleen zorgt het voor een efficiëntere logistieke operatie, ook de levertijden worden erdoor verkort. En, hoewel we een enorme investering doen in de modernisatie van het omnichannel DC, leidt de integratie op termijn zelfs tot lagere kosten. En, last but not least; we hebben straks een meer dan toekomstbestendig DC!”


Hoe gaat dat nieuwe distributiecentrum eruit zien?

“Volledig omnichannel! De operatie in Geldermalsen gaat bestaan uit een 100% geïntegreerd inbound-, replenishment- en pickingproces waarbij alle stromen online en offline gelijktijdig worden afgehandeld. Aan het eind van het pickproces worden de online en offline orders door middel van een gemechaniseerde shippingbuffer en conveyorbanen uitgesorteerd en verzonden.”

Wat is voor Blokker de belangrijkste uitdaging als je het hebt over warehousing binnen een omnichannel strategie?
“Het continu challengen van de fulfilmentkosten per order; samen met onze partners toegroeien naar nieuwe logistieke grondvormen zoals dropshipment; samenwerking met sellers en crossdock; beheersing van de voorraadhoogte en de voorraadkwaliteit van onze longtail.”

Wat hebben jij en je team tot nu toe geleerd van het project?
“Alles valt en staat bij goede planningen. Hoe gedetailleerder de planning des te beter de uitvoering. Daarnaast creëert een goede planning de mogelijkheid om daar waar nodig flexibel te zijn. Heel belangrijk is ook wie het werk doet. De juiste mensen met de juiste expertise maken het verschil. En natuurlijk valt of staat alles bij een goede afstemming. Interne communicatie is cruciaal in een groot distributiecentrum. Je moet iedereen meenemen en geïnformeerd houden.”

Vorige maand was Blokker in het nieuws: de huidige eigenaren zouden van de keten/het merk af willen. In hoeverre heeft dit invloed op de in gang gezette warehousing-operatie?
“De familie Blokker wil niet van de keten af. Het bedrijf wordt al meer dan honderd jaar bestuurd door de familie, en heeft op dit moment geen opvolger. Er worden daarom inderdaad oriënterende gesprekken gevoerd zodat er een toekomstbestendige oplossing voor het bedrijf kan worden gevonden. Ook de huidige investering in ons omnichannel distributiecentrum heeft tot doel om Blokker met blik op de toekomst sterk en flexibel te maken. We gaan dan ook absoluut door met de uitvoer van onze plannen en openen volgend najaar een state-of-the-art distributiecentrum.”

Met korting naar de Logistiekdag 2019 

Roel Megens spreekt op 7 februari op de Logistiekdag in Tiel, het jaarlijks terugkerende topcongres waar 200+ logistieke directeuren, SC managers en specialisten samenkomen. Een uniek netwerkevent waar toonaangevende verladers hun visie delen op logistieke vraagstukken en waar topbestuurders het gesprek aangaan over de toekomst van de logistiek. Als relatie van Warehouse Totaal ontvangt u nu €50 korting op uw inschrijving ovv WT50 via www.logistiekdag.nl

Reserveer nú uw stoel op dit topevent en graag tot 7 februari!

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven