Marktnieuws
PostNL en Coca-Cola springen in op omni-channel trend

PostNL en Coca-Cola doen mee aan het project ‘Omni-channel logistiek’, dat het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) onlangs is gestart. Het project heeft tot doel om retailers te helpen bij het integreren van hun verschillende verkoopkanalen.

De andere deelnemende bedrijven zijn: Aveve, bpost, DCM, Delhaize, Dockx Logistics, Dreamland, Makro, Special Fruit en TDL Group.

Steeds meer retailers verkopen zowel via winkels als webshops. Vaak zijn e-commerce en winkels in de praktijk echter gescheiden verkoopkanalen met eigen voorraden en afleveropties. Het komt geregeld voor dat een product bijvoorbeeld niet meer bestelbaar is via de webshop, maar wel in de winkel blijkt te liggen. De klant accepteert geen nee-verkoop meer.

Logistieke uitdaging

Om die reden zouden logistieke ketens van beide verkoopkanalen zo veel mogelijk moeten worden geïntegreerd, vindt het VIL. Dit betekent voor veel retailers een grote logistieke uitdaging die hen dwingt om hun processen te herzien. Het VIL wil retailers hierbij helpen. Zo onderzoekt het instituut wat de sleutelcomponenten zijn per sector voor een goed geïntegreerde online en offline logistiek: Wat is de beste infrastructuur ((e-distributiecentra, hubs, winkels, afhaalpunten, sorteercentra, retourcentra etc.)? Hoe bereikt met de ideale mix tussen kost, service en klantervaring? Hoe kan men het zicht op en de benutting van de voorraad optimaliseren? Welke middelen zijn nodig en wat is de benodigde investering? Het VIL wil zo tot een roadmap komen voor omni-channel logistiek voor Vlaanderen, waarbij de nadruk ligt op realisatie in de praktijk.

Voordelen

Volgens Dirk De Vylder, directeur projecten bij het VIL, liegen de voordelen van een perfecte integratie van online en offline logistiek er niet om. “Er zullen minder nee-verkopen zijn door de evolutie naar een klant-georiënteerde benadering, de totale voorraad in de keten kan omlaag, het is mogelijk om een breder – virtueel – assortiment aan te bieden, er zullen minder afprijzingen nodig zijn en bovendien worden klanten op maat bediend en zullen zij tevredener en trouwer zijn.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven