Marktnieuws

Octo, producent van ecovriendelijk verpakkingsmateriaal voor bulktransport is live gegaan met softwaretool ‘Star Flow’ van Yellowstar Solutions. Dit is een sociaal supply chain portaal, ontwikkeld voor order-, contract- en asset management. Het portaal geeft de klanten de mogelijkheid om bedrijfsmiddelen, zoals de in huis ontwikkelde Octobox, door de keten heen te volgen. Ook ondersteunt Star Flow bij het beheren en managen van het warehouse en het voorraadproces.

Octo zich richt op handling en control van verpakkingsmaterialen die bedrijven gebruiken voor de opslag en het transport van bulkgoederen. De onderneming produceert de Octobox, een achthoekige container van plywood en polypropylene, in een eigen fabriek in Engeland. Klanten van Octo zijn wereldwijd actief. Per container verscheept het bedrijf zeshonderd Octoboxen naar de andere kant van de wereld, zoals Latijns-Amerika. Daar vullen onder andere grote sapproducenten de Octobox en ze sturen ze vol per schip terug naar Europa. De opgeslagen sappen gaan eerst naar een diepvriesopslaglocatie of direct naar een producent die de sappen verwerkt. Met Star Flow geeft de producent alle betrokken partijen meer inzicht in de keten.

Platform noodzakelijk voor regie
“Juist omdat we zo hard groeien liepen we ook redelijk snel aan tegen een uitdaging op het gebied van asset management. Softwarematige ondersteuning werd noodzakelijk”, vertelt Michelle Marsé, General Manager bij de onderneming. Octo wilde de regie kunnen houden over de pool Octoboxen, maar bedacht dat Excel daarvoor niet de aangewezen tool was. Het bedrijf kan nu zien waar de gebruikte assets zijn. Dit heeft het aantal administratieve handelingen via Excel gereduceerd. Ook heeft dit project de logistieke planning centraal gesteld. Zowel Octo als klanten van het bedrijf hebben nu een veel beter zicht op de locatie, handling en bewegingen van de Octoboxen in de keten. De kans dat Octo de assets in de toekomst ook voor andere producten wil gaan inzetten is groot, meldt het bedrijf. Hierdoor kwam er nog meer druk te staan op het vinden van een geschikte IT-oplossing.

Van barcode naar IoT-tracking
Een wens die bij de klant leeft is de toepassing van RFID. Marsé: “Nu gebruiken we barcodescanning, maar Internet of Things (IoT)-tracking technisch werkend krijgen zou de keten nog efficiënter maken.” Octo wil de data waarover het nu beschikt delen met de hele keten van de klant. Zodat de klant de portal kan gebruiken om shipment informatie door te geven, orders te managen en dus de documentenstroom te vereenvoudigen. Hiermee ontstaat er nog meer transparantie in de supply chain.

Meer grip op contract management
Een ander groot voordeel van de implementatie is te vinden op het gebied van contract management. Marsé: “Op deze manier kunnen we goed in de gaten houden hoe de ‘contract completion’ verloopt. Maar ook hoeveel orders een contract bevat, wat de gemiddelde omloopsnelheid is en de tijd tussen het versturen van de Octobox aan een klant tot aan het moment van inslag in ons warehouse. Daarnaast hebben wij nu inzicht in de levensduur van al onze assets en is de tijd per order aanzienlijk gereduceerd doordat we documenten automatisch kunnen genereren.”

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven