Marktnieuws
(Foto Pyroban)

Vorkheftrucks die worden gebruikt in fabrieken voor het herwinnen van oplosmiddelen en het verwerken van afval moeten vanaf november 2017 nog strengere veiligheidsmaatregelen hanteren. Van de nieuwe EN1755:2015*-norm wordt verwacht dat deze van invloed zal zijn op het beheer van ATEX-vorkheftrucks wanneer statische energie als ’normaal’ wordt gezien in Zone 2-omgevingen met mogelijk gevaar.

“De uitdaging voor afvalverwerkingslocaties is dat er grote volumes ontvlambare materialen worden verwerkt met verschillende vlampunten, temperatuurklassen en kenmerken, dus er is altijd een risico op explosies,” aldus Pieter Krozen van het beveiligingsbedrijf Pyroban dat apparatuur converteert zodat deze geen ontbrandingsbron meer vormt.

“In de afvalbranche gelden er veel regels. De regels voor vorkheftrucks worden vanaf eind 2017 veranderd,” gaat hij door. “Op de meeste afvallocaties worden dieselvorkheftrucks met een capaciteit van 2,5-3 ton gebruikt in Zone 2-omgevingen en in IBC-opslagomgevingen. Hierop zijn de grootste veranderingen van toepassing.”

EN1755:2015 gaat gelden in plaats van EN1755:2000, de Europese norm op basis waarvan apparatuur met explosiebescherming moet worden gebouwd (of op basis waarvan deze moet worden aangepast om te voldoen aan ATEX 2014/34/EU**).

“Een van de grootste veranderingen is dat statische energie nu als ‘normaal’ wordt gezien in Zone 2-omgevingen met mogelijk gevaar, waardoor het technische ontwerp van trucks moet veranderen,” aldus Pieter. “Statische energie en wrijving kunnen ertoe leiden dat een product of middel ontbrandt.”

Dit heeft niet alleen invloed op de vereisten voor banden, maar ook op andere onderdelen van vorkheftrucks, zoals stoelen, armleuningen, de zijkanten van de cabine en de hydraulische systemen in Zone 2. Hoewel deze problemen worden verholpen door de ATEX-conversie van Pyroban, zorgen de EN1755-wijzigingen ervoor dat de manier waarop verwerkingsfabrieken hun wagenpark elke dag beheren, moet veranderen. Volgens de herziene norm moeten banden in Zone 2-omgevingen met mogelijk gevaar nu antistatisch zijn, ervan uitgaande dat ze harder rijden dan 6 km/u.

“Als je niet-standaardbanden bestelt, is de levertijd langer; soms tot wel 10 weken,” aldus Pieter. “Verwerkingsfabrieken kunnen downtime ervaren als de onderdelen met explosiebescherming niet op tijd worden besteld bij de dealer. Veel van deze bedrijven hebben een groot wagenpark verdeeld over meerdere locaties, dus tijdig inkopen kan een groot verschil betekenen.”

Naast het gevaar van statische energie zijn er vele andere manieren waarop een reguliere vorkheftruck een ontbrandingsbron kan worden bij afvalverwerking. Er kan bijvoorbeeld een vonk van niet-beschermde machine springen, of motoren, remmen of andere onderdelen kunnen een gevaarlijke temperatuur krijgen.

Een van de conversies van Pyroban voor trucks die worden gebruikt in Zone 2 is system6000. Deze conversie biedt gasdetectie, behuizingen voor beperkte ademing, bekleding van RVS voor de vorken en oppervlaktetemperatuurkoeling om ervoor te zorgen dat de motor(en), remmen, elektronica en andere onderdelen onder de zelfontbrandingstemperatuur blijven van ontvlambare materialen.

Voor afvalverwerkingslocaties moet het beschermingssysteem toestaan dat verschillende ontvlambare materialen die afkomstig zijn uit de chemische, farmaceutische en andere productiebranches worden vernietigd of omgezet in nieuwe grondstoffen of materialen. Chemische vloeistoffen, vervuild water, slib, spuitbussen, lijm, inkt, lak en meer kunnen worden verwerkt.

Om de vele verschillende potentiële gevaren te detecteren, wordt het gasdetectiesysteem voorzien van een pellistor- of infraroodsensor. Operators krijgen elke dag een melding dat het gasdetectiesysteem goed werkt, want system6000 wordt automatisch gekalibreerd en getest bij het opstarten.

“EN1755:2015 heeft ook geleid tot veranderingen in de apparaten en controllers die veiligheidsfuncties hebben; dit omvat dus ook het gasdetectiesysteem.  Het systeem moet nu voldoen aan de vereisten van PLr=C*, in overeenstemming met En ISO 13849-1**** of SIL 1, in overeenstemming met EN61508-1*****,” aldus Pieter.

Om zeker te zijn van doorlopende naleving, moet de dealer controleren of technici volledig zijn opgeleid en zich bewust zijn van de updates aan EN1755. Er moeten goedgekeurde onderdelen worden gebruikt. Dit kan ook veranderen door de EN1755-update. Er moeten goedgekeurde serviceplanningen worden gevolgd. Pyroban raadt aan om elk jaar een Ex-ASA uit te voeren (jaarlijkse veiligheidscontrole). Op die manier zorgt u ervoor dat de apparatuur volledig is beschermd en juist werkt, in overeenstemming met EN 60079-17.2007******, vooral in de veeleisende omgeving van een afvalverwerkingslocatie, waar veel corrosieve middelen worden verwerkt.

Meer informatie: Pyroban BV

Inschrijven nieuwsbrief

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

TEST
x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven