Marktnieuws
Schets nieuwe situatie Rabelink Logistics A18 Bedrijvenpark.
Schets nieuwe situatie Rabelink Logistics A18 Bedrijvenpark.

De hoofdvestiging van Rabelink Logistics op het A18 Bedrijvenpark in Wehl wordt fors uitgebreid. Als de bouwvak achter de rug is, wordt definitief begonnen met de nieuwbouw. De ruimte voor op- en overslag wordt bijna drie keer zo groot, het kantoorgedeelte krijgt er meer dan de helft bij. Bouwbedrijf Goossens-Melgers uit Hengelo (Gld.) neemt de werkzaamheden voor zijn rekening. Die zouden voor de zomervakantie van 2019 afgerond moeten zijn.

De hoofdvestiging op het A18 Bedrijvenpark bleek, drie jaar na de opening, begin 2015, echt aan uitbreiding toe. Nadat een deel van de kantine al was omgebouwd tot extra kantoorruimte en de parkeerplaats voor het wagenpark was vergroot, werd vorig jaar duidelijk dat een echte nieuwbouw noodzakelijk was. Er was in 2014, al voor de oplevering van de nieuwe hoofdvestiging, rekening mee gehouden dat uitbreiding op den duur aan de orde zou zijn. Dat moment is alleen eerder gekomen dan destijds ingeschat.

Positieve verrassing

Een onvoorziene ontwikkeling was daarvan de voornaamste oorzaak. “Kort na de opening werd een van onze grootste klanten overgenomen en dat had ook voor ons consequenties”, vertelt managing director Alwin Schweckhorst. “Hun vervoersvolume nam daardoor met ongeveer 50 procent toe, dat leidde dus automatisch tot een noodzakelijke uitbreiding van ons personeelsbestand en wagenpark. We werden erdoor verrast. Het was een positieve verrassing, maar we zijn zodoende wel veel sneller dan verwacht gegroeid.”

Flinke uitbreiding

Afgelopen najaar werd de knoop doorgehakt en viel het besluit om daadwerkelijk te gaan uitbreiden. Na toestemming van de Huettemann Group, waar Rabelink Logistics onderdeel van is, werd de gemeente Doetinchem benaderd. Mede dankzij de reeds eerder bedongen optie op een extra stuk grond op het A18 Bedrijvenpark lukte het om al begin maart de bouwvergunning rond te krijgen. Op 3 april werd het koopcontract getekend en werd het grondoppervlak van 27.100 m2 met 17.500 vergroot tot 44.600 m2. De uitbreiding betreft een nieuw stuk grond dat wordt gebruikt wordt voor extra parkeerruimte en een groter warehouse (zowel opslag als overslag), daarnaast wordt kantoorgedeelte flink groter. Er komen twee verdiepingen van 300 m2 bij en daarmee gaat het totaal van 1.000 naar 1.600 m2. De crossdockhal (nu 4.000 m2) wordt verlengd en krijgt er 2.300 m2 bij (plus 26 laad- en losdocks), daarachter komt speciaal voor de op- en overslag van langgoed nog een extra hal van 4.800 m2.

Achterhoeks project

Evenals de nieuwbouw van vier jaar geleden is de uitbreiding een volledig Achterhoekse aangelegenheid. De architecten van de T2 Groep hebben opnieuw voor het ontwerp gezorgd, de bouw wordt uitgevoerd door Goossens-Melgers, toevallig net als T2 gevestigd in het Gelderse Hengelo. Schweckhorst: “De samenwerking met T2 verliep de vorige keer prima. Bovendien beschikken zij over alle kennis en knowhow van ons pand, dus het was niet meer dan logisch om weer met hen in zee te gaan. Voor de bouwwerkzaamheden is de keus gevallen op Goossens-Melgers. Het is wat ons betreft een mooie bijkomstigheid dat het een combinatie van allemaal Achterhoekse bedrijven is.”

Aan de slag

Op 18 juli zijn in opdracht van Goossens-Melgers de eerste voorbereidingen (een tijdelijke weg voor het bouwverkeer) getroffen, zodat ze direct na de bouwvak aan de slag kunnen gaan: de ‘echte’ start staat gepland voor week 35. De vorderingen van de bouw zullen te volgen zijn via: http://a18rabelink.tumblr.com. Een indicatie van het beoogde eindresultaat is te zien op: https://vimeo.com/255901440.

 

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven