Marktnieuws
Witron

Concurrenten hebben zich na het Brexit-referendum gedeeltelijk teruggetrokken uit de Britse markt, maar het Duitse bedrijf Ferdinand Bilstein heeft juist geïnvesteerd in de regio met toeleveringsprocessen voor zijn klanten. Het bedrijf heeft onder de paraplu van de bilstein group een nieuw dc gebouwd in het geografische hart van Engeland. 

Hier liggen meer dan 50.000 verschillende producten voor personen- en bedijfswagens opgeslagen. Als klanten voor half zes ‘s middags bestellen, ontvangen ze hun onderdelen de volgende dag. Het is ook mogelijk onderdelen dezelfde dag op te halen.

Paul Dodgson van Ferdinand Bilstein UK en Felix Wortmann van de Duitse poot leggen uit hoe het bedrijf op Brexit reageert en waarom automatisering de grote winnaar is in Engeland. 

Het dc in Markham Vale van 19.000 vierkante meter

Wat deed u op 23 juni 2016, de dag van het Brexit-referendum? Dodgson en Wortmann maakten samen met Ulrich Schlosser van Witron de planning voor een nieuw distributiecentrum.

“We wilden ons eigenlijk in het zuiden van Engeland vestigen voor toelevering aan zowel het Verenigd Koninkrijk als de rest van Europa van febi, SWAG en Blue Print reserveauto-onderdelen”, Felix Wortmann. 

Vanwege Brexit kozen Ferdinand Bilstein en het logistieke team echter voor het geografische centrum van Engeland, het industriële hart van het eiland. Na de keuze voor Brexit was het originele plan voor levering aan het vasteland, bijvoorbeeld Frankrijk of Spanje, vanuit het zuiden van Groot-Brittannië, niet meer haalbaar.

DC onder de rook van Sheffield

Bilstein group heeft in Markham Vale, in de buurt van de grotere steden Manchester, Sheffield en Nottingham, een dc van 19.000 vierkante meter dat sinds 2018 de Britse markt bedient. “Voorheen bedienden we onze Britse klanten vanuit twee distributiecentra, één in het noorden en één in het zuiden van Engeland. De bedrijfsvoering was tamelijk complex, want de onderdelen waren opgeslagen in gescheiden magazijnen op de locaties.”

“Het was veel werk en tijdrovend om kant-en-klaar te verzenden pallets en pakketten samen te stellen. Nu verzenden we onderdelen van alle merken vanaf één locatie”, legt Wortmann uit.

Witron: ontwerp, bouw, mechanica en service

De leveringsomvang van Witron omvat het geheel van ontwerp en bouw van de transport-, IT-, besturings- en WMS-systemen en van alle mechanica. De conveyors en de automatische magazijnkranen zijn ontwikkeld en gebouwd door FAS, een dochteronderneming van Witron. Er bevindt zich een Witron OnSite-team op de locatie dat zorg draagt voor de dagelijkse service en het onderhoud op langere termijn.  

Compact opgeslagen: de bilstein group AS/RS met 215.000 bakken-locaties.

Ondernemingen in plaats van garages

De markt van reserveonderdelen voor auto’s en vrachtauto’s in Groot-Brittannië is de afgelopen jaren sterk veranderd. “We hebben geen kleine garagebedrijven meer waar de eigenaar een paar dozen onderdelen op voorraad heeft. Onze klanten bestellen minder per keer, maar vaker en steeds later. Als klanten voor half zes ‘s middags bestellen, ontvangen ze hun onderdelen de volgende dag. De kleine garagebedrijven zijn ketens geworden met investeerders, aandeelhouders en logistiek experts.”

“De behoefte van onze klanten varieert van 24-uurs-service tot levering op dezelfde dag. Logistiek wordt steeds belangrijker in onze markt. Het is niet langer de ‘vervelende donkere kant’ van onze business. Wij weten dat, en onze klanten weten dat ook”, zo vat Dodgson de situatie samen. 

2200 pakketten per dag

Op een topdag verzamelt Ferdinand Bilstein meer dan 2200 pakketten en meer dan 800 verzendmodules in het geautomatiseerde magazijn voor kleine onderdelen (AS/RS). “We gebruiken daarbij pick-to-tote volgens het goods-to-person principe. Dit komt overeen met 38.000 orderregels voor in totaal 152.000 picks.”

De gepickte orders worden op 11 pick-werkplekken met daarachter pack-werkplekken voorbereid voor verzending in dozen of verzendmodules. 


Zware en omvangrijke goederen worden opgeslagen in een conventioneel palletmagazijn.

Inhomogene productreeks

In Markham Vale zijn meer dan 50.000 verschillende producten opgeslagen. Omdat het productaanbod voor reserveauto-onderdelen erg breed en inhomogeen is, heeft het distributiecentrum een automatische en een handmatige zone.  

OPS vormt hart van dc in Duitsland

De automatische zone in Markham Vale lijkt sterk op het dc van bilstein group in Ennepetal in Noordrijn-Westfalen. Daar fungeert ook het orderpickingsysteem (OPS) van Witron als centraal logistiek element. OPS is de integratie van een geautomatiseerd magazijn voor kleine onderdelen (AS/RS), een distributiëring met daarvóór ergonomische werplekken voor orderverzameling. Meer dan 90 procent van het totale ordervolume van bilstein group wordt hier verwerkt.

De artikelen worden in de OPS toegevoerd volgens het goods-to-person principe en worden per order en in volgorde gepickt. De picker wordt met dialoogschermen naadloos door het gehele proces geleid. Door de ingebouwde volgordebuffers is de toevoer van de bakken door de stapelkranen losgekoppeld van het picking-proces. Dit OPS integreert opslag en orderpicking in één systeem.

Pickers verzamelen dagelijks op 11 werkplekken maximaal 152.000 picks voor klanten in Groot-Brittannië.

Met het systeem is niet alleen seriële 1:1 picking mogelijk, maar ook parallelle picking in verschillende orderbakken of rechtstreeks in de doos voor de klant. Distributiebedrijven voor auto-onderdelen stellen deze flexibiliteit zeer op prijs, want ze kunnen daardoor de toelevering aan winkels, garagebedrijven en e-commerce combineren. 

Het hart van de handmatige zone is een palletmagazijn met smalle gangen en meer dan 10.000 pallet-opslaglocaties en geïntegreerde draagarmen met nog eens 720 opslaglocaties. “Hier slaan we vooral zware en omvangrijke artikelen op”, aldus Dodgson. Smallegang-stapelkranen en het Witron-radiofrequentiesysteem ondersteunen de medewerkers met optimale picking-routes. Het handmatige magazijn wordt, net als het OPS-systeem, bestuurd via een multifunctioneel WMS. 

Bilstein group gebruikt het radiofrequentiesysteem van Witron in het palletmagazijn.

Rolmodel Ennepetal

Ferdinand Bilstein exploiteert al vele jaren een zeer dynamisch dc op de hoofdvestiging in Ennepetal. Dit centrum is ook ontworpen en gebouwd door Witron. Op een topdag verwerkt het dc meer dan 92.000 orderregels uit een assortiment van 50.000 producten, voor meer dan 170 landen over de hele wereld. Er liggen meer dan 100 miljoen onderdelen klaar in 227.000 bakken-locaties en 72.000 pallet-locaties om nationaal of internationaal verscheept te worden. 

Een Witron On site-team van 15 medewerkers zorgt voor service en onderhoud van alle componenten en processen. Het team werkt in drie ploegen en zorgt zo voortdurend voor een hoge beschikbaarheid van het systeem. Het team is ook verantwoordelijk voor onderhoud en facility-managementtaken. 

“We hebben voor Witron gekozen omdat we erg tevreden waren met ons complex in Duitsland. We wilden de logistieke processen in Markham Vale op vergelijkbare wijze opzetten, hoewel het algehele automatiseringsniveau wat minder uitgebreid is dan in Ennepetal”, zegt Wortmann. 

Het dc in Markham Vale bedient alle klanten van bilstein group in Groot-Brittannië, de Kanaaleilanden en de Baltische staten.

In Markham Vale heeft de AS/RS 215.000 bakken-locaties verspreid over twaalf gangen. De technici van Witron zijn trots op de indrukwekkende verwerkingscapaciteit. Deze is mogelijk dankzij de AS/RS-apparatuur met elk één stapelkraan. Deze heeft dubbele grijpvoorziening en kan daardoor vier bakken tegelijk verwerken. Het systeem heeft bovendien een dubbelronde-oplossing.   

In het totaalconcept zijn ook andere belangrijke werkplekken voor de verpakking opgenomen, bijvoorbeeld werkstations in de productverpakkingsafdeling (reboxing) en de samenstelafdeling (kitting). Het Witron-systeem zorgt voor toevoer en aanvoer van materiaal. De kitting-zones zijn uitbreidbaar en daardoor flexibel voorbereid op de toekomst. “Ondanks Brexit willen we verder uitbreiden”, aldus Dodgson.    

Het bedrijf heeft ervoor gekozen om in Groot-Brittannië, net als in Ennepetal, een Witron OnSite-team in te zetten. Aangezien het dc in Markham Vale in termen van capaciteit en omvang slechts een derde is van dat in Duitsland, zijn zes technici in 1,5-ploegendienst voldoende voor een soepele materiaalstroom. 

Automatisering profiteert van Brexit

“Onze concurrenten hebben na de keuze voor Brexit hun logistieke capaciteit in Engeland verlaagd.  Wij zijn er nog”, zegt Dodgson trots. 

Brexit is echter nog steeds een zorgpunt voor hem en zijn collega’s. “Op dit moment is het aandeel van handmatige dc’s in Engeland nog heel hoog.” 

Maar Dodgson is ervan overtuigd dat dat gaat veranderen: “Automatisering gaat er sterk van profiteren. We moeten processen verder automatiseren. Bovendien moeten we de kennis van onze processen en onze klanten vergroten met datamining. Het is nu namelijk al moeilijk om goed opgeleid en gemotiveerd personeel te vinden.”

Meer informatie: Witron Engineering B.V.

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven