Marktnieuws

Nederlandse consumenten hebben in het vierde kwartaal van 2017 voor ongeveer 400 miljoen euro uitgegeven aan producten bij webshops gevestigd binnen de Europese Unie. Daarmee komt het totaalbedrag over 2017 op 1,5 miljard Euro. CBS meldt deze voorlopige cijfers op basis van lopend onderzoek. Bron voor deze cijfers zijn de aangiftes van webwinkeliers die in Euro’s meer dan een ton verkopen aan Nederlandse consumenten. 

De internetverkopen van in Nederland gevestigde webwinkels namen in het vierde kwartaal van 2017 toe met 21 procent. Dit kunnen webwinkels pur sang zijn, maar ook detailhandelsbedrijven die naast een fysieke winkel ook over een webwinkel beschikken.

Omzetgroei Nederlandse shops kleiner

De omzetgroei van Nederlandse webwinkels was van 2015 tot en met het eerste kwartaal van 2017 in bijna alle kwartalen kleiner dan de in Nederland behaalde groei van Europese webwinkels. In de laatste drie kwartalen van 2017 groeide de omzet van Nederlandse webwinkels echter even snel of sneller. Over heel 2017 was de omzetgroei van Nederlandse en Europese webwinkels in Nederland ongeveer even groot. De aankopen van Nederlanders bij Europese webwinkels vormen echter een relatief klein deel van de totale bestedingen aan vergelijkbare producten door Nederlandse consumenten. Het gaat om minder dan 2 procent in 2017. Dit aandeel is de afgelopen jaren wel sterk toegenomen. Buitenlandse webwinkels die per jaar meer dan 100 duizend Euro verkopen aan Nederlandse consumenten zijn verplicht om BTW-aangifte te doen. Deze aangiften zijn gebruikt als bron. De foutmarge op de omzet is volgens CBS ongeveer 5 procent.

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven