Marktnieuws

Mijlpaal in e-heftruck productie MotracLinde

Bij Linde Material Handling in Duitsland is de 111.111ste elektrische heftruck uit de 386-serie van de band gerold. Volgens het bedrijf gaat het om de meest gebouwde heftruck in zijn soort. De truck is veelzijdigheid en betrouwbaar, geeft de fabrikant aan.

De 386 heeft een aantal eigenschappen die zorgen voor een hoge productiviteit. De vooras, voorzien van 2 wisselstroom rijmotoren in combinatie met traction control, zorgt op elke ondergrond of helling voor uitstekende grip. De vierwiel variant kan dankzij zijn pendelende combi-as de draaicirkel van een driewieler evenaren. En de losgekoppelde bestuurderscabine, die het merendeel van de trillingen tegenhoudt, zodat de bestuurder er zo min mogelijk last van heeft.

400 V stopcontact

Met de optionele ingebouwde lader kan de batterij in de truck aan elke 400 V stopcontact opgeladen worden. Sinds 2016 ook te voorzien van een li-ion batterij. En dat alles met een groot aantal veiligheidsfeatures en een gevarieerd aanbod aan modellen, met 30 varianten. Zo is er voor elke inzet een passende truck te leveren: in de transportbranche, in de voertuig- en machinebouw en in een productieomgeving. De 386-serie wordt in de fabriek in Aschaffenburg geproduceerd en gaat vervolgens de hele wereld over.

Medewerker van het eerste uur

Het jubileum in Aschaffenburg werd niet alleen gevierd door de medewerkers aan de montageband. Ook collega’s van het eerste uur spraken hun felicitaties uit, zoals Alexander Herberich. Hij begeleidde de start van de productie. “We moesten in eerste instantie wel wennen aan zo’n volledig nieuw model. Sommige onderdelen waren anders dan bij de andere series. Maar tegenwoordig kennen we elke schroef bij de voornaam”, zegt hij glimlachend.

Ergonomie en comfort

Toen in 2006 de eerste elektrische E12-20 heftrucks van de 386-serie uit de fabriek kwamen, waren de verwachtingen groot. Met de hoog gemonteerde neigcilinders, in rubbers gemonteerde aandrijfas en stuur as en een hefmast die op de aandrijfas gemonteerd is. Daarnaast is er veel aandacht voor ergonomie en comfort voor de chauffeur. Dit model moest het succes van zijn voorganger, de 335-serie, gaan overtreffen. In de decennia daarvoor had het bedrijf vooral naam gemaakt met verbrandingsheftrucks, de Hydrostaat is diep verankerd in het DNA van Linde. Toch was daar verandering in aan het komen. “Er was bij onze klanten een heel duidelijke vraag naar een ‘E’ van Linde, die net zulke prestaties moest leveren als een ‘H’, maar dan zonder uitstoot”, aldus ontwikkelaar Wolfgang Hock, die destijds een grote bijdrage leverde aan de start van de productie.

Meer informatie: Motraclinde / Motrac Intern Transport

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven