Marktnieuws

In de zoektocht naar nieuwe medewerkers geven mkb’ers uit de logistieke sector aan dat een match met de organisatiecultuur verreweg het belangrijkste criterium is voor het aannemen van een sollicitant (78%). Werkervaring (53%), vakkennis (49%) en werkethos (46%) volgen op afstand. Om deze nieuwe medewerkers te werven, wordt met name een intermediair of uitzendbureau ingeschakeld (66%). Daarnaast zet 58 procent het persoonlijke netwerk of het netwerk van collega’s in. Deze gegevens blijken uit de jaarlijkse MKB Marktmonitor van Unique in samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction onder 1.559 mkb’ers.

Nieuw talent komt niet aanwaaien en organisaties zetten dan ook diverse middelen in om zich te onderscheiden van de concurrent. Hierbij wordt bedrijfscultuur het vaakst genoemd (50%). Daarnaast hopen mkb’ers uit de logistieke sector de sollicitanten over de streep te trekken door veel eigen verantwoordelijk (49%) en vrijheid en vertrouwen (46%) te bieden.

Loes Dingemans, algemeen directeur van Unique over de onderzoeksresultaten: “Dat een match met de organisatiecultuur het belangrijkste criterium is, wisten we al. Maar zo’n hoog percentage valt niet alleen op, maar zet ook aan om eens met een frisse blik naar sollicitatieprocedures te kijken. De ‘klik’ is misschien wel makkelijker te ontdekken tijdens een speeddatesessie, dan tijdens een traditioneel sollicitatiegesprek. Met de aantrekkende arbeidsmarkt in ons achterhoofd, is het belangrijk dat werkgevers opvallen. Immers, sollicitanten hebben wat te kiezen en door een origineel sollicitatieproces, dat past bij het DNA van het bedrijf, is de match sneller ontdekt.

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven