Marktnieuws
Evofenedex ING vervoersector.
Evofenedex ing vervoersector.

Een omzetgroei van gemiddeld 5 procent en een volumegroei van 3,5 procent voor de Nederlandse transport- en logistieksector. Die voorspelling doet ING in het vooruitzicht transport en logistiek van ING Economisch Bureau voor 2018. Het vinden van goed personeel blijft een uitdaging voor zeker de helft van de bedrijven. De vraag naar personeel en in het bijzonder chauffeurs blijft stijgen.

In 2017 groeide het volume in de logistieke sector met 3,5 procent en in combinatie met de goede vooruitzichten voor 2018 zorgt dat voor een sterk ondernemersvertrouwen. Over de hele linie wordt er groei waargenomen. In het binnenland zorgen vooral de bouw, detailhandel en de horeca voor extra vervoersvraag. Internationaal profiteren logistieke dienstverleners via opdrachtgevers in de industrie en de groothandel van de opbloeiende Europese economie.

Grenzen

Toch loopt de sector tegen zijn grenzen aan, zo waarschuwt ING. Bedrijven in de scheepvaart, wegtransporteurs en de logistieke dienstverleners zien de vraag naar dienstverlening in 2018 het meest toenemen. Het vervoer door de lucht wordt na een groeispurt in 2017 geremd door groeigrenzen, terwijl de groei van het pakketvervoer de krimp van de postmarkt naar verwachting voor het eerst gaat overtreffen.

Kostenstijging

Dat de omzet harder stijgt dan het volume komt volgens ING door de hogere lonen en duurdere brandstof. De bank rekent op een stijging van die kosten tussen de 2 en 5 procent. Omdat helemaal doorberekenen lastig is, is het noodzakelijk om op de kosten te letten. Productiviteitsverbetering per medewerker is daarin belangrijk om ook te kunnen profiteren van de stijgende vraag.

Scheepvaart

Overcapaciteit en tariefdruk blijven factoren om rekening mee te houden in de scheepvaart. Wel zit er voor 2018 een verbetering in. De stevige ladinggroei en een beperkt aantal nieuwe schepen in de vaart zorgen voor een positief effect. Toch is de sector nog niet op het niveau van voor de crisis. In de binnenvaart is dat volgens ING nog 10 procent lager dan in 2008 en voor de scheepvaart gaat het om 20 procent.

Personeelstekort

De groei heeft zeker ook en negatieve kant. De vraag naar personeel en in het bijzonder chauffeurs blijft stijgen. Steeds meer oudere chauffeurs stromen uit, terwijl jongeren minder geïnteresseerd zijn om in de cabine plaats te nemen. In 2008, vlak voor de crisis, was er ook een enorm tekort. De bank verwacht dat 2018 nog meer gaat knellen. Eigen rijders profiteren hiervan, maar ING zegt dat er voor met name de binnenlandse markt ook een grens zit aan die capaciteit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven