Marktnieuws

Linde tilt K-serie naar hoger niveau

Linde Material Handling voert een aantal verbeteringen door in hun K-serie magazijntrucks voor palletverwerking en orderpicking in smalle gangen. In de meest letterlijke zin tilt Linde de verbeterde K-trucks naar een hoger niveau: tot een hefhoogte van 18 meter. Daarnaast is er gewerkt aan een verbeterde ergonomie, betere prestaties en meer veiligheid. Dat laatste is vooral mogelijk dankzij het nieuwe ‘Dynamic Reach Control’-systeem dat schommelingen van de secundaire mast compenseert.

De opslagruimte in het warehouse optimaal benutten betekent ook in de hoogte werken, zelfs boven de ‘magische grens’ van 17 meter. Dit stelt ook strengere eisen aan magazijnapparatuur.Magazijnmedewerkers moeten er immers op kunnen vertrouwen dat de ergonomie, efficiëntie en veiligheid van hun werkplek in orde is, zeker bij het werken op grote hoogten. Dat is dan ook waar Linde zich vooral op richt met hun vernieuwde K-serie van combitrucks voor zeer smalle gangen. Dankzij de innovatieve technologie, genaamd Dynamic Reach Control (DRC) kan er een hoogte van 18 meter nog steeds veilig gewerkt worden. DRC is in feite een elektrisch aandrijfsysteem met een hoge reactiesnelheid, dat schommelingen van de mast compenseert met gerichte tegenbewegingen. De bestuurder hoeft bij het picken of het verwerken van pallets niet te wachten tot de mast stopt met schommelen en kan ladingen daardoor sneller en preciezer in de stellingen leggen. Volgens Linde kan hierdoor de doorvoersnelheid in het warehouse met tot wel 25 procent omhoog, in vergelijking met een systeem zonder optionele sensoren.

Verder is de nieuwe generatie K-trucks op de volgende vlakken verbeterd:

Vorken sneller in positie
De hoofdlift voor de bestuurderscabine en de secundaire lift voor de vork kunnen tegelijkertijd omhoog en omlaag bewegen. Het voordeel daarvan is dat de bestuurder en de vorken sneller op de gewenste positie in de stelling komen, wat de productiviteit aanzienlijk kan verhogen.

De bestuurderscabine
De cabine is nu 50 millimeter dieper dan bij eerdere modellen en beschikt nu, naast een lagere instaphoogte, ook meer beenruimte en bewegingsvrijheid, ook voor langere bestuurders. Er is ook een groot aantal opslagcompartimenten voor persoonlijke eigendommen, en een houder voor 1,5-literflessen. De voorruit, die aan de onderkant 80 millimeter langer is geworden, geeft een beter zicht (+20 procent) op de vorken en de vracht. Dit helpt om op een effectieve manier schade aan stellingen en goederen te voorkomen.

Digitaal bedieningspaneel
Een ander nieuw onderdeel in de bestuurderscabine is het digitale bedieningspaneel. Deze  bedieningsunit laat op een volledig grafisch display alle relevante gegevens zien, van de rijsnelheid of de hefhoogte tot informatie van belangrijke veiligheidssensoren. Ook bevat de unit twee ingebouwde handsensoren en heeft hij aan de onderzijde een grote dodemansschakelaar. De bestuurder moet deze aanraken om de truck te kunnen verplaatsen. De optionele functie “Rescue Alarm” zorgt voor extra veiligheid. Als meerdere sensoren van het apparaat registreren dat de bestuurder zich ongebruikelijk gedraagt, (bijvoorbeeld door langere tijd dezelfde positie aan te houden op een grote hefhoogte), gaat er in het systeem in twee fasen een zichtbaar en hoorbaar alarm af.

Er is keuze tussen 64 verschillende hefmastvariaties, en tussen tien verschillende cabinebreedtes in twee verschillende versies.

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven