Marktnieuws
Hendrik de Kubber

In Nederland hebben tweeënhalf miljoen volwassenen moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Ook in magazijnen lopen er laaggeletterden rond. Hoe groot is het probleem van laaggeletterdheid op de werkvloer? Wat zijn de risico’s en wat kun je er als logistiek manager tegen doen?

Hendrik de Kubber (42) was laaggeletterd. Hij zat vroeger op speciale praktijkscholen waar doorgaans meer aandacht was voor praktijk dan voor theorie. Ook in zijn werkende leven werkte Hendrik voornamelijk met zijn handen. Toen hij op zijn 23e op zichzelf ging wonen, besefte Hendrik pas hoe groot zijn taalachterstand was. “Opeens kreeg ik brieven van de gemeente in de bus. Probeer die dan maar eens te ontcijferen. En je wil ook weleens een verjaardagskaart kunnen schrijven.”

Weer in de schoolbanken 

“Met name mijn moeder stimuleerde mij om terug te gaan naar school. Ik dacht eerst: is dat nou wel nodig? Ik weet mij er namelijk altijd wel uit te lullen. Toch heb ik mij  aangemeld bij het ROC. Ik was gespannen, want ik dacht dat ik de oudste van de klas zou zijn, maar ik was de jongste! Het ging heel goed. Ik ben blij dat ik op mijn 23e al ben teruggegaan naar school en niet twintig jaar later.” 

Veiligheidsinstructies 

Hendrik werkt sinds de zomer van 2016 als heftruckchauffeur bij Rockwool in Roermond. In het magazijn van deze van oorsprong Deense producent van isolatiematerialen bedient Hendrik een heftruck, reachtruck én smallegangentruck. Werk je met dergelijke zware interne transportmaterialen, dan moet je je houden aan bepaalde voorschriften. Maar hoe moeilijk is het voor een laaggeletterde om de veiligheidsinstructies goed te begrijpen?

Bekijk hier een video van Stichting Lezen & Schrijven.

Hendrik: “Als je bij Rockwool werkt, moet je de instructies lezen en ondertekenen. Dat is heel belangrijk. Het zou onverstandig zijn om ze gewoon te ondertekenen zonder dat je de tekst gelezen hebt, want dan kan de veiligheid echt in het gedrang komen. We moeten bij Rockwool bijvoorbeeld vrachtwagens blokkeren met wielklemmen. Doe je dat niet goed, dan rollen ze weg. Met alle risico’s van dien.”

Ben je door jouw laaggeletterdheid weleens in onveilige situaties terechtgekomen?

“Nee, maar het is wel zo dat ik vroeger simpele dingen gewoonweg niet begreep. In magazijnomgevingen wordt soms in het Engels gecommuniceerd. Ik heb bijvoorbeeld in het magazijn van koeriersdienst UPS gewerkt en daar waren nagenoeg alle teksten in het Engels. Ik las ‘Loading’ en ‘Unloading’ en dacht: wat zijn dat voor stomme woorden? Maar later bedacht ik dat het gewoon laden en lossen betekent. Als je een paar dagen meedraait in zo’n omgeving, dan leer je die Engelse termen wel kennen. Maar voor een laaggeletterde is dat proces wel dubbel zo moeilijk.”

Altijd een uitweg

Na de middelbare schooltijd begon Hendrik te werken bij een houtzagerij. Later kwam hij terecht bij achtereenvolgens tuincentrum Van Cranenbroek, de groothandel van PLUS, chemiebedrijf DSM en een supermarkt. “Het viel nog wel mee hoeveel problemen ik met mijn laaggeletterdheid in deze baantjes had. Toen ik in het magazijn van de supermarkt met de bestellingen bezig was, liep ik gewoon naar de vakken en schreef ik de letters van de productbeschrijvingen exact over. Zo wist ik altijd wel een uitweg te vinden.”

Speelde schaamte ergens nog een rol?

“Mensen die veel moeite hebben met lezen en schrijven, zijn een meester in het verbergen van hun problemen. En hoe ouder die mensen worden, hoe getrainder ze worden. Het wordt echt een sport. Ze verzinnen de gekste smoesjes: ik ben mijn bril vergeten, ik heb pijn aan mijn duim, ik heb niet zo’n mooi handschrift. Dat is schaamte, zeker. Zelf ben ik gelukkig niet op mijn mondje gevallen. Als ik iets niet begreep, durfde ik bij mijn leidinggevende wel aan te geven dat ik moeite had met lezen en schrijven.”

Ben je in magazijnen andere laaggeletterden tegengekomen?

“Bij mijn huidige werkgever Rockwool werken we in ploegendiensten en ik weet dat er in andere ploegen ook laaggeletterden zitten. Gelukkig zijn ze bij Rockwool wel heel bewust met het thema laaggeletterdheid bezig, want ze weten hoe belangrijk goede communicatie is voor de veiligheid in het magazijn.”

Heeft de logistiek voldoende aandacht voor laaggeletterdheid?

“Absoluut niet. Om te beginnen zouden bedrijven hun werknemers een korte cursus van tien lessen kunnen aanbieden. Die moet je gewoon de hele werkvloer laten volgen, niet alleen de laaggeletterden. En als bedrijf moet je ook nadenken over hoe je het volgen van zo’n cursus aantrekkelijk kan maken. Bijvoorbeeld door een vast contract aan te bieden op het moment dat je de cursus in privétijd volgt.”

Na zijn alfabetiseringscursus Nederlands rondde Hendrik nog een mbo-opleiding verkooptechnieken af. En inmiddels mag de heftruckchauffeur zich ook ambassadeur van het ROC Gilde Opleidingen noemen én is hij voorzitter van de Limburgse tak van Stichting ABC, een landelijke club van en voor laaggeletterden. Hendrik roept laaggeletterden dan ook op om ‘uit de kast’ te komen: “Want ik weet nu als geen ander dat er een wereld voor je opengaat als je goed kan lezen en schrijven.” 

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven