Marktnieuws

EasyToys wordt toch niet de nieuwe hoofdsponsor van eredivisieclub FC Emmen. Een ruime week na het indienen van het verzoek heeft de KNVB laten weten geen akkoord te geven voor de samenwerking. 

“We zijn enorm teleurgesteld dat we geen hoofdsponsor van FC Emmen worden. We beraden ons, in nauw overleg met FC Emmen, op vervolgstappen”, aldus de uit Emmen afkomstige CEO Eric Idema.

“Voor ons was de samenwerking een logische keuze. Wij zijn twee succesvolle bedrijven uit dezelfde regio en voelen ons sterk verbonden met deze club die net als wij op het hoogste niveau spelen. We zien dan ook het probleem niet. Net als FC Emmen doen wij het graag net even anders door ons verhaal op een eigenzinnige manier te vertellen. Daar hadden we elkaar graag in willen versterken.”  

De webshop van EasyToys wordt gerund door EDC Retail, Europees marktleider op het gebied van online erotiek. Met name de laatste maanden is de vraag naar glijmiddelen, vibrators en levensechte sekspoppen flink toegenomen. Dat vertelde Eric Idema in de WT Podcast, hét podcastkanaal over (interne) logistiek.

(beluister hieronder de WT podcast)

Taboe op seksualiteit

De KNVB heeft aan FC Emmen laten weten dat hun besluit is genomen omdat de samenwerking met EasyToys in strijd is ‘met de goede zeden, de goede smaak of het fatsoen’. Het bestuur is van mening dat het hoofdsponsorschap van EasyToys ervoor zorgt dat de eredivisieclub in verband wordt gebracht met de seksindustrie.

De KNVB benadrukt hierin met name haar bezorgdheid over de jeugd, die in veel gevallen toch een voorbeeld zien in de voetballers en zich willen identificeren met hun voorbeelden. Dat EasyToys voor de jeugd al op zoek was naar een goed doel om de lege ruimte op de borst aan te schenken maakte geen verschil voor de voetbalbond. Ook het feit dat er bij de Drentse voetbalclub behoefte is aan extra financiering maakte het oordeel niet anders. 

Idema: “Wij hoopten juist dat meer positieve aandacht voor onze webshop zou bijdragen aan het doorbreken van het taboe dat nog altijd rust op onze branche. Het feit dat erotiek en seksualiteit voor sommigen nog ongemakkelijke onderwerpen zijn, blijkt maar weer uit de beslissing van de KNVB. En dat terwijl onze toys inmiddels toch echt in twee van de vier Nederlandse huishoudens liggen.”

Ook FC Emmen-voorzitter Ronald Lubbers is teleurgesteld dat de samenwerking niet doorgaat: “Eric is er met zijn bedrijf in geslaagd om online Europees marktleider te worden in de meest beoefende bezigheid van mensen. Het is toch fantastisch dat een bedrijf met haar oorsprong in de Drentse Zuidoosthoek het zover weet te schoppen?”

In Veronica Inside werd maandag gereageerd op de sponsordeal van FC Emmen.

Grootste erotiekwebshop

Het in Veendam gevestigde EasyToys is met meer dan 100.000 bezoekers per dag en een aanbod van meer dan 14.000 erotische artikelen de grootste erotiekwebshop van de Benelux.

“Wij willen het verschil maken en taboes die rusten op erotiek doorbreken door het kopen van speeltjes leuk en toegankelijk te maken met advies en educatie”, aldus Idema. “Zo werken we veel samen met seksuologen om onze klanten te helpen aan een nóg leuker seksleven.”

Zowel EasyToys als FC Emmen delen de hoop dat de KNVB nog terugkomt op haar besluit over het hoofdsponsorschap.  

Reacties social media

Op social media wordt verontwaardigd gereageerd op het besluit van de KNVB om de sponsordeal tussen FC Emmen en EDC Retail, de uitbater van EasyToys, te blokkeren. Wij hebben enkele reacties verzameld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven