Marktnieuws

Kees Smit Tuinmeubelen heeft afgelopen zaterdag de deuren weer geopend van zijn Experience Stores in Almelo en Amersfoort. In een van de magazijnen van de teuinmeubelenreus was eerder brand ontstaan. Inmiddels is het ook weer mogelijk om bestellingen te plaatsen in de webwinkels.

Nadat de impact van de brand groter bleek te zijn dan verwacht, besloot Kees Smit Tuinmeubelen zijn deuren tijdelijk te sluiten. Ook was het niet mogelijk om online bestellingen te doen. Arnold van der Meer, directeur supply chain, spreekt van een ‘enerverende week’.

“Wij hebben er bewust voor gekozen om ons bedrijf eerst te ‘resetten’ omdat wij geen beloftes richting onze klanten wilden doen, die we niet waar konden maken. Daarnaast wilden we ook onze medewerkers en die van onze transporteur, die ons net zo dierbaar zijn, beschermen. Wij
zijn er nu weer helemaal klaar voor om onze klanten te ontvangen op de manier zoals ze van ons gewend zijn.”

‘Nog nooit zoveel in zo’n korte tijd op mijn bord gehad’

Van der Meer: “Ik zei net nog tegen een collega dat ik in mijn loopbaan nog nooit zoveel, in zo’n korte tijd, op mijn bord heb gehad als in het kleine half jaar dat ik nu bij Kees Smit werkzaam ben. Eerst de nieuwbouw waar we flink gas op hebben gegeven, vervolgens de coronacrisis en als klap op de vuurpijl deze brand. De kennis en opgedane ervaringen op het gebied van procesoptimalisatie en de uitbreiding van distributiecentra bij Timberland, mijn vorige werkgever, komen nu dan ook goed van pas.”

“De enorme drive en passie van de eigenaren en medewerkers, die het allerbeste willen voor hun klanten, maakt dat er ongekende krachten naar boven komen in het bedrijf en iedereen van ons team er vol voor gaat. In dat opzicht brengt deze brand zeker ook wat moois met zich mee. Al deze ingrediënten zijn overigens voor mij ook de reden geweest dat ik de overstap heb gemaakt naar Kees Smit, maar dat terzijde.”

Veiligheid voorop

Van der Meer: “Toen ik ter plaatse kwam was mijn eerste gedachte ‘zijn alle mensen uit het pand en is iedereen veilig?’ De opluchting was dan ook groot toen dit het geval bleek te zijn. De zorgen om materiële zaken is op zo’n moment bijzaak. Ik heb daarna zo snel mogelijk met de hulpdiensten geschakeld om meer inzicht te krijgen in de situatie. Na twee dagen bleek de schade op productniveau te overzien, maar bleek tegelijkertijd dat de impact op de processen groot was, waardoor we operationeel niet op deze manier door konden. Als je dan moet besluiten de deuren alsnog te sluiten, dan doet dat veel pijn. Zeker als je weet welke voorbereidingen er allemaal getroffen zijn om naar deze belangrijkste weken in het seizoen toe te werken.”

Resetten

Van der Meer: “De dagen na de brand hebben we gebruikt om de schade te inventariseren en bij te sturen op de processen om er zo snel mogelijk weer voor onze klanten te zijn. Om alles in goede banen te leiden is er een crisisteam samengesteld, waarin verschillende disciplines vertegenwoordigd waren. Samen zijn we al heel snel tot een gestructureerd plan van aanpak gekomen, waar vervolgens uitvoering aan is gegeven. Met uiteraard de opening van onze fysieke vestigingen en de webwinkels als hoofddoel.”

“Door de tomeloze inzet van al onze medewerkers, die allemaal op eigen initiatief hun aandeel in de vervolgacties hebben opgepakt, is het ons gelukt om deze klus in hele korte tijd te klaren. Het was vooral mijn taak om deze initiatieven goed op elkaar aan te laten sluiten.”

Openstaande orders

Toen de status van de voorraden goed in beeld was, heeft Kees Smit Tuinmeubelen de klanten die in afwachting waren van een levering, geïnformeerd over de brand en de status van hun bestelling. Van der Meer: “In veel gevallen kon er gewoon geleverd worden, in een aantal gevallen hebben we de bestelling helaas moeten annuleren. Deze klanten krijgen, waar dit van toepassing is, het geld teruggestort op hun rekening en ontvangen tevens een passende compensatie. Wij realiseren ons dat dit voor klanten erg vervelend is en hopen op hun begrip. Dit is voor ons ook overmacht.”

Motivatie en enthousiasme

Volgens Van der Meer is TEAMKEES hechter dan ooit geworden na de brand: “Ook de reacties en de aangeboden hulp vanuit onze omgeving hebben ons erg goed gedaan. Ik kijk terug op hele hectische
en tegelijkertijd ook mooie dagen, hoe gek dat in deze situatie misschien ook klinkt.”

Over de oorzaak van de brand en de uiteindelijke schade kan Kees Smit Tuinmeubelen nog niets zeggen: “Zo’n officieel rapport neemt blijkbaar veel tijd in beslag (…) Uiteraard komt nu de nasleep van de brand. Maar wij richten ons vooral weer op de toekomst en kijken uit naar de start van de bouw van het nieuwe dc op het XL Businesspark dit najaar.”

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven