Marktnieuws

De impact van de brand in één van de magazijnen van Kees Smit Tuinmeubelen is groter dan verwacht. Het bedrijf is voornamelijk in de operatie aangetast vanwege de uitval van bijvoorbeeld stroom en internet in het betreffende magazijn. Daarnaast is het onderzoek naar water- en rookschade op dit moment nog steeds in volle gang en neemt dit meer tijd in beslag dan verwacht.

Daarom neemt de tuinmeubelspecialist op voorhand maatregelen. De maatregelen houden in dat de Experience Stores XXL in zowel Almelo als Amersfoort hun deuren tot medio deze week sluiten. Klanten kunnen wel inspiratie blijven opdoen via de webwinkels maar bestellingen kunnen ook online pas op een later moment geplaatst worden.

“Het feit dat we geen beloftes willen doen die we niet na kunnen komen richting onze klanten, is de aanleiding geweest voor dit besluit. Ik kan je vertellen dat je dit niet zomaar doet, zeker niet in het hoogseizoen. Toch voelt dit als de enige juiste beslissing op dit moment”, aldus algemeen directeur Henk Smit.

“We willen dit namelijk niet ten koste laten gaan van onze hoge klanttevredenheid die we, in de 75 jaar dat ons familiebedrijf bestaat, hebben opgebouwd. Daarvoor zijn klanten ons te dierbaar. Daarnaast willen we ook onze medewerkers en die van onze transporteur, die ons net zo dierbaar zijn, beschermen. Pas als we de kwaliteit die klanten van ons
gewend zijn kunnen waarborgen, nemen wij weer orders aan.

Terugblik op brand

De brand heeft Smit hard geraakt, zo vertelt hij: “Daar waar de week feestelijk begon met het in eigendom krijgen van de kavel op XL Businesspark, waar dit najaar gestart wordt met de bouw van het nieuwe distributiecentrum, was de feestvreugde helaas van korte duur. Toen ik dinsdag op de hoogte werd gesteld van de brand ben ik direct in de auto gesprongen richting Vroomshoop. Hoe dichter ik bij Vroomshoop kwam, hoe groter en zwarter de rookwolken werden. Ik wist niet wat ik
aan zou gaan treffen en was oprecht bang.”

“Er gaat dan van alles door je hoofd. Mijn grootste zorg was onze medewerkers. Daar aangekomen moest ik zelf ook noodgedwongen achter het lint wachten. Het moment waarop ik de medewerkers buiten zag staan en ik hoorde dat ze allemaal veilig waren zal ik dan ook nooit meer vergeten. Wat een opluchting. Er viel een enorme last van mijn schouders af. De zorgen om materiële zaken is op zo’n moment echt bijzaak. Wij zijn vol lof over onze medewerkers en die van onze transporteur Brinks, die er met hun optreden voor hebben gezorgd dat iedereen veilig het gebouw kon verlaten en er branddeuren gesloten werden. Evenals de hulpdiensten die fantastisch werk hebben geleverd. Wij zijn hen allemaal ontzettend dankbaar.”

Emotionele achtbaan

Smit: “Vervolgens komt er van alles op je af. Er moet veel geregeld worden en ondertussen komt langzaam steeds meer het besef. Het voelt als een emotionele achtbaan waar je inzit. Op het ene moment komt het keihard binnen en zit je in de emotie, het andere moment voel je enorm veel kracht om door te gaan en borrelen er allerlei ideeën op. Het familiegevoel was altijd al sterk binnen ons bedrijf maar is nu sterker dan ooit.”

“De betrokkenheid en de drang om er met elkaar de schouders onder te
zetten is enorm. De flexibiliteit en inzet is dan ook erg groot. Dat doet ons persoonlijk heel erg goed en geeft ons veel kracht. Daarnaast voelen de steunbetuigingen en de aangeboden hulp vanuit onze omgeving als een warme deken. Kortom, de drive en passie om zo snel mogelijk operationeel te zijn is sterk aanwezig. Wij doen er alles aan om er zo snel mogelijk weer te zijn voor onze klanten op een manier zoals ze van ons gewend zijn. Zorg om medewerkers blijft het allerbelangrijkste.”

“De zorg voor onze medewerkers blijft het allerbelangrijkste. We hebben met de betrokken collega’s teruggeblikt op de brand en hebben ervaringen met elkaar gedeeld. Een gebeurtenis zoals deze kan op persoonlijk vlak namelijk een enorme impact hebben. Wij hebben onze medewerkers dan ook gevraagd om goed op zichzelf én elkaar te letten en zich niet te groot te voelen om hulp te vragen. Nu, maar ook later als dat nodig is.”

Hopen op begrip van klanten

Smit: “Waar je dergelijke rigoureuze besluiten liever niet maakt, blijkt dit toch onvermijdelijk. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik hoop op begrip van onze klanten en dat ik erop vertrouw dat we hiermee uiteindelijk de beste keuze maken voor onze medewerkers, klanten en relaties. Dit is voor ons ook overmacht.”

Naar de oorzaak van de brand, de omvang en het effect van de schade wordt ondertussen nog steeds volop onderzoek gedaan. De geplande nieuwbouw van het distributiecentrum op het XL Businesspark in Almelo komt hierdoor niet in gevaar.

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven