Marktnieuws

In het Verenigd Koninkrijk heeft Jungheinrich onderzocht of het concept achter de deelauto, zoals in met name grote steden gebeurt, ook vertaald kan worden naar de mobiel intern transportmarkt. Het resultaat is een nieuw verhuurconcept, ondersteund door een app, onder de naam: Power Buy the Hour. Het delen van een heftruck met de buren is nog maar een kleine stap, meldt Logistiekprofs.

Voordat het nieuwe concept is ontwikkeld, heeft Jungheinrich in het Verenigd Koninkrijk uitgebreid onderzoek gedaan naar de behoefte van klanten aan huurtrucks. De belangrijkste conclusie was dat de huidige ‘van 9 tot 5’ aanpak bij kortetermijnverhuur niet meer past in deze tijd, waarin operaties 24 uur per dag en 7 dagen per week doorgaan. Maar liefst 61 procent van de 300 ondervraagden deelde die mening. Een meerderheid verwacht bovendien er baat bij te hebben als de huurtrucks sneller zouden worden geleverd. En 21 procent stelt dat de betaalmodellen niet meer aansluiten op hun behoefte.

Huren per aantal uren

Met deze uitkomsten in het achterhoofd heeft Jungheinrich een nieuw verhuurconcept ontwikkeld waarbij klanten per uur afrekenen. Ze kunnen kiezen uit verschillende pakketten 600, 800, 1000 of 1200 uren en een looptijd van minimaal twaalf maanden. Blijkt dat ze gedurende het jaar meer uren nodig hebben, dan kunnen ze extra uren inkopen of overstappen naar een ander pakket. Sommige bedrijven gebruiken een huurtruck misschien maar twee of drie uur per dag. Dit model is voor hen interessant. Ze krijgen nu elke maand een factuur voor het aantal uren dat ze hebben verbruikt.

Deelheftruck

Met het verhuurconcept is een nieuwe app ontwikkeld, die op elk moment inzicht geeft in de status van huurtrucks. Klanten kunnen zien op welke locatie op welk moment een huurtruck is ingezet. Als een onbevoegde medewerker op een ongebruikelijk tijdstip met de truck gaat rijden, geeft de app een signaal af. Elke maand kunnen klanten een pdf ontvangen met informatie over het gebruik van de trucks. De focus ligt nu op verbrandingstrucks, maar uiteindelijk wil Jungheinrich dit concept voor alle trucks toepassen.

Huurpas

Met dit concept en met de app is het nog maar een kleine stap naar een deelheftruck. Stel dat twee bedriiven naast elkaar elk maar een paar uur per dag een heftruck nodig hebben. Waarom zouden ze die truck niet kunnen delen? Of denk aan luchthavens, waar veel kleine bedrijven wachten tot ze aan de slag mogen. Er zou daar een onbemand ‘heftruckstation’ neergezet kunnen worden waar meerdere trucks klaar staan. De gebruiker hoeft alleen maar zijn huurpas te ‘swipen’ en de truck van zijn voorkeur wordt automatisch vrijgegeven.  Er wordt geregistreerd wie de truck meeneemt en aan het eind van de maand wordt een factuur gestuurd. Power Buy The Hour draait al in het Verenigd Koninkrijk en wordt in het tweede kwartaal ook in Polen geïntroduceerd. Daarna volgt uitrol naar andere landen.

 

Meer informatie: Jungheinrich Nederland

Inschrijven nieuwsbrief

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven