Marktnieuws

Google kondigt een strategisch partnership aan met Chinese webwinkel JD.com en investeert daarom 475 miljoen Euro in de grootste concurrent van Alibaba. Met deze deal is het voor JD.com mogelijk om een gedeelte van het assortiment via Google Shopping aan te bieden. Google wil op zijn beurt uitbreiden in Azië met behulp van de (intra)logistieke & technologische expertise van JD. 

Welk belang Google inneemt met de investering, is niet duidelijk gemaakt. Met de investering wil Google zijn positie in een snelgroeiende markt als Azië uitbreiden en concurrenten als Amazon voorblijven, volgens persbureau Reuters. Daarnaast is het samenwerkingsverband gericht op kennisdeling op het gebied van online winkelen. Google wil putten uit de logistieke en technologische expertise van JD.com. JD kan Google goed gebruiken vanwege het bereik via diens netwerk en de beschikbare data. De Chinese e-tailer gaat met een selectie artikelen deelnemen aan de ‘Google Shopping’ dienst.  Op deze manier wil het e-commerce bedrijf voet aan de grond krijgen in Europa en in Amerika.

Profiel
JD.com, opgericht in 1998, is een van China’s grootste e-commercebedrijven. Per september 2017 telde het 266,3 miljoen actieve gebruikers. Daarmee is JD.com de grootste retailer van China wat betreft de directe verkoop aan consumenten.  Volgers nieuwssite TechCrunch is de waarde van JD om en nabij de 60 miljard dollar.Tot op heden richtte het bedrijf  zich nog vooral op binnenlandse verkoop: van apparatuur en kleding tot boeken en voeding. Daarbij loopt het voorop als het gaat om technologische ontwikkelingen. In Shanghai heeft de webwinkel onlangs een geautomatiseerd fulfilment-centrum geopend waar elke dag 200.000 bestellingen door magazijnrobots worden verwerkt.

JD kwam afgelopen april nog in het nieuws als onderzoekspartner van Hogeschool Windesheim, binnen het lectoraat Supply Chain Finance.

Alibaba vs JD.com 
Het verschil met Alibaba is dat JD, net als Amazon niet alleen een verkoopplatform is voor externe verkopers, maar zelf ook producten verkoopt. JD.com bereikt 236 miljoen klanten en heeft 65.000 werknemers in dienst. Over JD wordt gerept dat het minder winst maakt, meldt mediabedrijf Axios. Chen Zhang van JD antwoordde hierop door te benadrukken dat alles gaat om schaalgrootte. “Als je investeert in technologie, moet je je niet drukmaken om het het geld dat je ermee uitgeeft. Je maakt je druk of je wel kunt opschalen. Wanneer dat kan, komt het winst maken vanzelf.”

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven