Marktnieuws

Hyster levert 1.000ste reachstacker af

Nacco Materials Handling Group Nijmegen (NMHG) heeft de 1.000ste reachstacker geproduceerd en geleverd aan het Duitse containeroverslagbedrijf Packing Center in Hamburg (PCH). Deze Hyster ‘Big Truck’ is de eerste van de drie die daar binnenkort wordt afgeleverd.

Het betreft een Hyster RS46-36 CH reachstacker die als een van de eerste door NMHG geproduceerde ‘Big Truck’ voldoet aan de strengste emissienorm Stage IV / Tier 4F(inal). Met de huidige stand van de dieseltechniek kan en hoeft het vooralsnog niet nog schoner. Uitgebreide testen van NMHG hebben uitgewezen dat een reachstacker van dit formaat met de Cummins common-line turbodieselmotor niet alleen schoner is, maar daarbij ook nog 25 procent brandstofbesparing oplevert ten opzichte van de vorige generatie verbranders.

Bekijk ook de video

Schoner en zuiniger
De lage emissiewaarden en roetdeeltjesuitstoot wordt mede verkregen door toepassing van een uitlaatgasrecirculatiesysteem (EGR) en zonder gebruikmaking van het brandstofadditief AdBlue. Het gemiddelde verbruik van AdBlue is over het algemeen 5% van het dieselverbruik. Deze stikstofoxydeverlagende ureumoplossing vergt daarmee op jaarbasis al gauw een gemiddelde kostenpost van 4.250 euro, zo rekent Hyster voor. De gemiddelde besparing van 25 procent brandstof levert op jaarbasis uiteraard het grootste financiële voordeel op. Volgens Hyster is dat 85.000 euro op 15.000 draaiuren.

Slimme afstelling
De zuinige en schone dieselmotor levert absoluut niet in op de prestaties. Het motormanagementsysteem is namelijk zo ingeregeld dat de dieselmotor vrijwel altijd in het meest gunstige toerentalgebied draait voor wat betreft koppel en de minimaal daarvoor benodigde brandstof. Deze zogenoemde ‘Sweet Spot’ bestrijkt daarmee zowel stationair, als bij maximaal koppel een afgebakende toerentalrange. Het optimale standby stationaire toerental is 900 rpm, maar als er gedurende 30 seconden geen activiteit is, wordt het toerental automatisch verlaagd naar 700 rpm. De motor schakelt zichzelf automatisch en stoelsensor gestuurd uit, als er gedurende 5 minuten geen bestuurder in de cabine zit. Het grootste geleverde koppel en het gunstigste brandstofverbruik wordt door het motormanagementsysteem rond de 1.800 toeren per minuut gehandhaafd. Daarboven levert de motor weliswaar meer vermogen, maar het bijbehorende koppel neemt dan juist weer sterk af, terwijl het brandstofverbruik navenant toeneemt.

Lean productie
In de vernieuwde productiefabriek voor Big Trucks in Nijmegen wordt bijzonder efficiënt gewerkt, waarbij de productiemethodes op een Japanse leest zijn geschoeid. De elementen Kanban, Kaizen, 5S en Poka Yoke zijn er gemeengoed en de kwaliteit wordt voortdurend en structureel bewaakt. Zo worden onder andere alle aanhaalmomenten digitaal gemonitored, waarmee de garantie wordt verkregen dat alle cruciale onderdelen tot in lengte van jaren bedrijfszeker vast zitten en hydraulische lekkages worden voorkomen.

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven