Marktnieuws

Active Stability Control (ASC) heet het nieuwe hulpsysteem van Linde Material Handling dat smalle-gangen-trucks ongevoelig maakt voor oneffenheden op de magazijnvloer. Deze innovatieve technologie maakt het mogelijk om snel en veilig tussen hoge stellingen door te rijden. Het slijpen van de vloer is daarmee verleden tijd, meldt het bedrijf.

De staat van de vloer speelt een belangrijke rol in de intralogistiek. Dat geldt vooral in smalle gangen-magazijnen, waar trucks met hefhoogten tot 18 meter rijden en waar de afstanden tussen truck en schap van nature zeer klein zijn. Hier kunnen zelfs oneffenheden van enkele millimeters ervoor zorgen dat de truck gevaarlijk gaat schommelen.Voor gebruikers is dat volgens Linde al jaren een bron van ergernis: als de vloer niet de vereiste VDMA-kwaliteit had, moest hij óf voor vele duizenden euro’s volledig egaal worden geslepen, óf moest de snelheid van de trucks worden verlaagd – allemaal met het oog op de veiligheid. Dit zorgde bij de klant voor een lagere overslagcapaciteit en ging uiteindelijk zelfs in tegen het oorspronkelijke doel, namelijk een hogere productiviteit.

“De nieuwe technologie is ook interessant voor klanten die in een gehuurde hal werken en die weinig aanpassingen kunnen doen aan de gesteldheid van de vloer”, zegt Anna Keilbach, productmanager smalle gangen (VNA) bij Linde Material Handling. “Met ASC kunnen gebruikers de potentiële productiviteit van de Linde K volledig benutten.” Maar ook bij nieuwe magazijnen loont het om de trucks uit te rusten met Active Stability Control, aldus Keilbach: “Zelfs nieuwe vloeren voldoen vaak niet aan de benodigde kwaliteitseisen. Dankzij ASC is deze ergernis binnenkort verleden tijd – in ieder geval bij onze klanten.” Linde gaat de ASC-technologie voor het eerst op de “World of Material Handling” presenteren, dat van 4 tot 15 juni plaatsvindt op het Maimarktgelände in Mannheim.

Sensoren-techniek
Active Stability Control (ASC) is een intelligente wisselwerking tussen mechanische en elektronische sensoren, waarbij de vloerstructuur permanent wordt afgetast. Wanneer het systeem op het rijtraject oneffenheden detecteert, zorgen de draagwielen onmiddellijk voor compensatie en voorkomen ze dat de truck zijdelings gaat schommelen. Daardoor blijft de truck continu veilig en stabiel rijden.

Optimale prestaties
Met het hulpsysteem zijn er maximumsnelheden tot wel 14 km p/u mogelijk – en niet meer alleen op compleet gladde vloeren zoals die worden voorgeschreven door de VDMA-richtlijnen. Mits de veiligheidsafstand voldoende is, kan ASC tussen de linker en rechter rijstrook verschillen tot wel tien millimeter compenseren. Daarmee is een vloerkwaliteit conform de minder strikte eisen in DIN-norm 18202 voldoende, want zijwaartse schommelingen worden meteen gecompenseerd op de plek waar ze ontstaan. En daarmee is het voor de bestuurder mogelijk om snel en veilig te rijden.

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven