Marktnieuws

Het aantal XXL-warehouses in Nederland groeit explosief. Maar is groter ook altijd beter? Niet als we kijken naar de interne logistiek. Extra maatregelen zijn nodig om de operatie in het warehouse efficiënt in te richten en de kosten onder controle te houden.

Deze zomer start in Bleiswijk de bouw van een nieuw pand van liefst 140.000 vierkante meter. Het pand biedt onderdak aan de fulfilmentactiviteiten van Zalando in de Benelux. Vanaf de zomer van 2021 gaan naar verwachting 1500 mensen aan de slag in dit warehouse waarin zestien miljoen producten kunnen worden opgeslagen.

Bol.com in Waalwijk, VidaXL in Venlo, Primark in Roosendaal, Inditex in Lelystad en nu dus Zalando in Bleiswijk: het zijn stuk voor stuk voorbeelden van XXL-warehouses in Nederland. XXL is de aanduiding voor warehouses met een vloeroppervlak van ten minste 40.000 vierkante meter. Dat getal lijkt niet willekeurig gekozen. Als het oppervlak veel groter wordt, neemt de productiviteit van de medewerkers in het warehouse af. Dat stelt Rob Wijnen, die als analist van adviesbureau Groenewout bijna niets anders doet dan het berekenen van de productiviteit in warehouses. “Als het vloeroppervlak toeneemt, groeien de rij- en loopafstanden. Daardoor daalt de productiviteit.”

Een impressie van het dc van Zalando.

Voorraadkosten

De productiviteit is slechts een van de factoren die bepalend is voor de omvang van een warehouse. Twee andere belangrijke factoren zijn de voorraadkosten en transportkosten. Wie zijn voorraad op één punt concentreert, heeft minder voorraad nodig dan bij een netwerk met twee, drie of nog meer voorraadpunten. De voorraadkosten zijn dan lager.

Als het gaat om transportkosten, is minder evident wat beter is. Met één centraal voorraadpunt zijn de afstanden naar klanten en daarmee de kosten van transport hoger dan bij een netwerk met meerdere voorraadpunten. Daar staat tegenover dat voor het bevoorraden van één warehouse minder transport nodig is dan voor twee of drie warehouses. “Denk daarnaast aan de risico’s. Stel dat er brand uitbreekt in dat ene XXL-warehouse. Wat zijn de gevolgen daarvan”, stelt Wijnen, die ook wijst op de overheadkosten: “Met één warehouse heb je maar één organisatie nodig voor aansturing van de operatie en beheer van het pand. Met één warehouse rekenen ook investeringen in automatiseringssystemen zich gemakkelijker terug.”

Opdelen in zones

Er zijn dus genoeg redenen waarom het uit bedrijfseconomische overwegingen toch interessant is om een XXL-warehouse te bouwen. Maar wie daarvoor kiest, moet wel goed nadenken over de inrichting van de interne logistiek om te voorkomen dat die kosten uit de klauwen lopen. Wijnen: “Het gebeurt vaak dat een warehouse in meerdere gebieden of zones wordt opgedeeld. De orders worden per gebied verzameld, zodat de afstanden beperkt blijven. Vervolgens worden de goederenstromen uit dat gebied later weer samengevoegd.”

Met name voor logistiek dienstverleners kan het zinvol zijn om de operaties van meerdere opdrachtgevers te bundelen in één XXL-warehouse. Door de voorraad per opdrachtgever bij elkaar te houden, ontstaat vanzelf een indeling in zones; één zone voor elke opdrachtgever. Door de inkomende en uitgaande goederenstromen te laten lopen via de docks in de buurt van die zones, blijven de rijafstanden beperkt. “Bijkomend voordeel is dat die verschillende operaties vaak verschillende piekmomenten hebben. Dat biedt de logistiek dienstverlener de mogelijkheid om zijn medewerkers efficiënter in te zetten. Als het rustig is in de ene zone, kunnen die medewerkers worden verplaatst naar een drukkere zone.”

Meer informatie: Groenewout

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven