Marktnieuws
Forklift

Het UWV luidt de noodklok: bijna de helft van de vacatures in het bedrijfsleven is uiterst moeizaam te vervullen. Ook voor beroepen waarvoor niet of nauwelijks opleiding nodig is – zoals het beroep van heftruckchauffeur – zijn steeds moeilijker mensen te vinden. Wat kunnen bedrijven doen om onderbezetting van magazijnen te voorkomen? Investeren in de persoonlijke ontwikkeling van bestaande medewerkers, zegt BLOM Opleidingen in dit opiniestuk.

Bron: BLOM Opleidingen.

De krapte op de arbeidsmarkt is niet nieuw. Ook vorig jaar gaven werkgevers aan dat ze voor bijna de helft van de vacatures bijna geen mensen konden vinden. Maar het UWV noemt het opvallend dat het steeds vaker gaat om vacatures waaraan niet of nauwelijks opleidingseisen worden gesteld. Een voorbeeld is het beroep van heftruckchauffeur, waarvoor geen mbo-opleiding nodig is. Veel bedrijven vragen wel om een heftruckcertificaat, maar die is vaak binnen een paar dagen te halen.

Het UWV wijt de schaarste in heftruckchauffeurs aan de groeiende economie en dan met name de groei in e-commerce. Daardoor stijgt de vraag naar personeel in distributiecentra en magazijnen. Het gaat niet alleen om heftruckchauffeurs, maar ook om laders, lossers, sjouwers en orderpickers. Robotisering kan een oplossing zijn, maar dat is volgens het UWV vooral voorbehouden aan grotere distributiecentra. Voor kleinere bedrijven zijn de investeringen in robotisering te groot en te complex.

Moeite om mensen te behouden

Bedrijven in de logistiek hebben nog een ander probleem. Meer dan in andere sectoren hebben zij moeite om hun mensen te behouden. Heftruckchauffeurs stromen gemakkelijk uit als zij elders meer kunnen verdienen, interessanter werk krijgen of gunstigere arbeidsvoorwaarden treffen. Wat doen deze bedrijven daaraan? De meeste niets. Liefst 55 procent van de bedrijven neemt geen enkele maatregel om uitstroom tegen te gaan. Dat kan hen gezien de krapte op de arbeidsmarkt duur komen te staan.

Bedrijven kunnen wel degelijk iets doen om uitstroom van heftruckchauffeurs tegen te gaan. Het UWV meldt dat 45 procent van de bedrijven investeert in zijn mensen. Zij geven persoonlijke aandacht (18 procent), verhogen de lonen (15 procent), zorgen voor een goede werksfeer (14 procent) en bieden opleidingen en cursussen aan (13 procent). Circa 5 procent biedt zijn mensen meer ruimte voor persoonlijke ontwikkeling.

Niet langer inwisselbaar

De cijfers van het UWV maken duidelijk wat al langer bekend is: heftruckchauffeurs en andere magazijnmedewerkers zijn niet langer inwisselbaar. Een ervaren kracht die vertrekt, is niet meer zo gemakkelijk te vervangen als voorheen. Wie als werkgever zijn werknemers wil behouden, zal zich extra voor hen moeten inspannen. En hen serieus nemen.

Dat betekent: investeren in medewerkers. Geef ze de aandacht en waardering die ze verdienen. Geef hen ruimte om zich persoonlijk te ontwikkelen. Stuur ze naar opleidingen of trainingen en versterk hun competenties. Maak een team van de medewerkers en creëer een aangename werksfeer. Als mensen goed in hun vel zitten, zullen ze geen reden hebben om op zoek te gaan naar een andere baan. De kleine investering die u daarvoor moet doen, krijgt u dubbel en dwars terugbetaald.

Meer over BLOM Opleidingen

BLOM Opleidingen is in 25 jaar tijd uitgegroeid tot een van de grootste opleiders in Nederland op het gebied van intern transport. BLOM Opleidingen heeft als missie om de interne transportwereld te verbeteren en de positie van de heftruckchauffeur te verheffen. Dit doen we met kwalitatief hoogwaardige opleidingen waarbij veel aandacht wordt besteed aan het aanleren van vaardigheden, het afleren van verkeerde gewoontes en het daadwerkelijk overdragen van kennis.

Meer informatie: BLOM opleidingen

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven