Marktnieuws
Nieuwe LDC Wehkamp Zwolle

Door de matigere vooruitzichten voor de internationale handel blijft de volumegroei van de logistieke dienstverlening in 2017 beperkt tot 2 procent. Dit is minder dan de sector vanuit het verleden gewend is. Toenemende online verkopen zijn zowel een kans als een uitdaging voor logistieke dienstverleners. Het dwingt bedrijven om slagen te maken op het gebied van ICT, data en warehouseautomatisering. Aldus ING Economisch Bureau in haar jaarlijkse rapportage.

2016 was geen jaar dat we gewend zijn van logistiek dienstverleners. Nadat expediteurs, op- en overslagbedrijven en bemiddelaars lange tijd de groeimotor van de transport- en logistieksector waren, is de sterk bovengemiddelde groei er voorlopig uit. Door een tegenvallende eerste helft van het jaar komt de omzet over 2016 zelfs iets lager uit. De link met de zeehavens is sterk en daar viel de overslag over heel 2016 ook tegen. Het enthousiasme van expediteurs was in de herfst van 2016 nog steeds gematigd. Naar verwachting blijft de volumegroei van logistieke opdrachten in 2017 beperkt tot 2 procent.

E-commerce

De snelle digitalisering en ontwikkeling van online verkopen heeft grote impact op logistieke dienstverleners. Naar verwachting groeit de omzet van webwinkels in 2017 met 17,5  procent opnieuw sterk. Voor logistiek dienstverleners is dit zowel een kans als een bedreiging. Voor grote E-tailers is logistiek cruciaal en steeds meer een middel om zich te onderscheiden. Zo zijn en worden er grote (XL) warehouses ontwikkeld (zoals van Wehkamp in Zwolle, zie foto) en heeft Bol.com als één van de eersten ‘same day delivery’ ingevoerd. Het belang van logistieke perfectie in combinatie met data-analyse, zorgt ervoor dat grote spelers als Coolblue ook weer logistieke activiteiten in eigen hand nemen. Bovendien ligt het tempo van innovatie bij retailers hoog, zoals blijkt uit het volledig geautomatiseerde magazijn dat Albert Heijn in Zaandam ontwikkelt. Tegelijkertijd blijven logistieke dienstverleners specialisten die toegevoegde waarde kunnen bieden. Voor deze bedrijven is het daarom belangrijk om voorop te lopen en niet alleen onderdeel te zijn van de ‘control tower’ van opdrachtgevers.

Zuid-Nederland

Met de gunstige ligging ten opzichte van het West-Europese achterland is de zuidelijke helft van Nederland een belangrijke vestigingsplaats voor grote Europese distributiecentra. Nederlandse logistieke dienstverleners zijn sterk internationaal gericht en merken dat de wereldhandel onder druk staat. Toch blijft de Nederlandse uitvoer in 2017 goed overeind, met name dankzij de wederuitvoer. Logistiek dienstverleners profiteren daarvan. Positief is ook dat het containervervoer via de Rotterdamse haven na een jaar van verdrukking met de herschikking van vaarroutes van grote containerallianties in 2017 een betere fase in gaat.

Bron: ING Economisch Bureau

Inschrijven nieuwsbrief

1 reactie op “Groei en uitdagingen voor DC’s

  1. China schreef:

    Posted on I enjoy what you guys tend to be up too. This type of clever work and reporting! Keep up the wonderful works guys I’ve inptecoraord you guys to my personal blogroll.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven