Marktnieuws

Gevaarlijke stoffen zijn ingrediënten voor alledaagse gebruiksvoorwerpen zoals schoonmaakmiddelen, speelgoed en medicijnen. Ze zijn dus onmisbaar voor de Nederlandse economie, maar het opslaan ervan brengt logistieke uitdagingen met zich mee. Hoe sla je deze gevaarlijke stoffen op? En met welke (speciale) regelgeving moeten deze opslagbedrijven rekening houden?

Broekman Logistics is een van de koplopers op het gebied van chemische logistiek in Nederland. De logistiek dienstverlener noteerde in 2018 een omzet van 200 miljoen euro, een stijging van 6 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Dat het Broekman Logistics voor de wind gaat, is ook te zien in Venlo. Daar opende het bedrijf uit Rotterdam in mei 2019 een distributiecentrum op een oppervlakte van ongeveer 64.000 vierkante meter; bijna twaalf voetbalvelden bij elkaar.
In dit state-of-the-art warehouse kunnen grote hoeveelheden gevaarlijke en niet-gevaarlijke goederen worden opgeslagen.

Logistieke hotspot

“Hoe het bevalt in het nieuwe dc? Goed, zeer goed”, zegt Frank Douven, die bij bij Broekman Logistics verantwoordelijk is voor de warehousing & distribution divisie, de veiligheid, kwaliteit, gezondheid en milieuzaken in de Nederlandse vestigingen. “Het is een mooie locatie en we zitten dicht in de buurt van de railterminals en bargeterminals. Venlo is een economische hotspot; vanaf dit zwaartepunt is er goederenontsluiting naar Nederland, België en ook Duitsland.”

Vanwege het nieuwe dc stootte Broekman Logistics de locaties in Nijmegen en Maastricht af. Een bewuste keuze, legt Douven uit: “Venlo is qua multimodaliteit nog beter bereikbaar. Daarnaast liepen we tegen grenzen aan, we konden niet doorgroeien. Maastricht werd vanuit Nijmegen aangestuurd en konden we niet uitbreiden, terwijl we ook in Nijmegen tegen de maximale kavelgrenzen zaten. Bij uitbreiding moesten we bovendien, vanwege allerlei wet- en regelgeving, een X-aantal investeringen doen die veel moeilijker terug te verdienen waren. We kwamen daardoor al gauw tot de conclusie dat onze toekomst elders zou liggen.”

Wilde Broekman op de oude locaties door, dan moest men investeren in onder meer nieuwe brandblusinstallaties en veiligheidssystemen om in aanmerking te blijven komen voor de benodigde vergunningen. “Dan praat je over grootschalig onderhoud, dat zijn geen kleine bedragen.” In het nieuwe dc kan Broekman veel verder vooruit plannen, is de veiligheid van een hoog niveau en is de interne logistiek efficiënter geregeld. “We hebben logistic engineers in dienst die flows in een warehouse heel goed kunnen inschatten en vervolgens de indeling met ons bepalen. Daardoor is de in- en outbound bij ons veel efficiënter geworden.”

Van lijm tot spuitbussen

Het warehouse bestaat uit vier magazijnen. In twee magazijnen kunnen verpakte gevaarlijke (ADR) en aanverwante stoffen worden opgeslagen, plus koopmansgoederen. Hierbij valt te denken aan verf op basis van oplosmiddel voor bijvoorbeeld de scheepvaart en staalconstructies, schoonmaakmiddelen, inkten, kleurstoffen, waterbehandelingsproducten, smeermiddelen en spuitbussen. In de overige ruimten vinden ompakwerkzaamheden plaats, kunnen de verschillende soorten verf worden gemengd en kunnen andere ADR-stoffen in verband met de veiligheid apart worden gehouden.

Hiernaast worden er organische peroxiden opgeslagen. Dat zijn basisgrondstoffen voor kunststoffen en rubber die je tegen kan komen in onder meer 2-componentenlijm, in lijm tegen houtrot en in middelen die gebruikt worden om acne tegen te gaan. “Kortom: een heel breed pakket”, aldus Douven.

Veilig magazijn

Het warehouse voldoet aan de strengste veiligheidseisen. De vloeren zijn vloeistofdicht, er zijn automatische blussystemen en het magazijn beschikt over speciale poorten met een vloeistofbarrière om lekkage in het milieu te voorkomen. Verder is het magazijn gecompartimenteerd zodat, als er toch calamiteiten ontstaan, goederen in andere compartimenten onbeschadigd blijven.

Een warehouse kan echter nog zo veilig zijn; als de mensen op de werkvloer steken laten vallen, dan kan er een hoop misgaan.
Broekman Logistics steekt daarom veel tijd in het verhogen van het veiligheidsbewustzijn onder het personeel. Als iemand wordt aangenomen, wordt-ie niet meteen losgelaten op de werkvloer. “Hij of zij wordt scherp begeleid. Eerst spijkeren we de kennis over gevaarlijke stoffen bij. In het begin werkt deze persoon altijd onder begeleiding en pas later kan er zelfstandig worden gewerkt.”

Eerst een kop koffie

Dat er zoveel extra aandacht is voor veiligheid, maakt de operatie volgens Douven niet per se lastiger dan bij reguliere logistiek dienstverleners. “Als je met ongevaarlijke producten werkt, dan zeg je bij het binnenkomen van een nieuwe pallet: we zetten de schouders eronder en gaan gewoon aan de bak. Maar als een nieuwe klant zijn product bij ons wil opslaan, dan gaan we eerst een bak koffie drinken. Wat is het voor product? Wat zijn de plannen van het bedrijf? Wat zijn de risico’s? Als dat in kaart is gebracht en is geregeld, gaan we pas aan de slag. Maar qua uitvoering is het vervolgens niet veel anders dan met ongevaarlijke producten.”

Dat Broekman eerst een goed gesprek wil hebben met de klant, komt omdat gevaarlijke goederen moeten worden opgeslagen volgens speciale regelgeving: PGS 15. Onder meer organische peroxiden vallen weer onder PGS 8. Het belangrijkste verschil tussen deze twee richtlijnen betreft de ‘indeling van de stoffen’, aldus Douven.

9 jaar na brand Chemie-Pack

Dat veiligheid cruciaal is wanneer er met gevaarlijke goederen gewerkt wordt, is evident. De ramp van Chemie-Pack ligt immers nog vers in het geheugen. Dat bedrijf uit Moerdijk ging in 2011 in vlammen op nadat een medewerker een bevroren leiding met een gasbrander probeerde te ontdooien. Toen hij het eerste vonkje zag, pakte hij de blusfles er zo snel mogelijk bij, maar die weigerde dienst. Doordat een andere medewerker het vuur met water probeerde te doven, breidde de brand zich uit.

De leiding brak en daar stroomde brandende hars uit. Een kettingreactie volgde: vaten met gevaarlijke stoffen ontploften en legden het bedrijf in de as. Grote rookwolken trokken in de richting van Hoeksche Waard en Dordrecht en de bodem en sloten op het industrieterrein raakten ernstig vervuild. Na meer dan 30 uur blussen was het vuur gedoofd. Totale schade: 70 miljoen euro. Chemie-Pack ging failliet.

Hoe is het, negen jaar na ‘Chemie-Pack’, gesteld met de awareness over de gevaren die kunnen ontstaan bij bij chemische opslagbedrijven? “De omgeving wordt zeker steeds bewuster”, ziet Douven. “Het begon met de vuurwerkramp in Enschede. Vervolgens kwam Chemie-Pack en nu is er in Dordrecht veel discussie over Chemours.” Dat bedrijf kreeg vorig jaar van de minister een vergunning om ongezuiverd water met de stoffen Pfoa en GenX op de Beneden-Merwede te lozen. “Men wordt steeds mondiger en dat is positief. Wil je een vergunning aanvragen, dan zul je door de nieuwe omgevingswet ook eerst om de tafel moeten met omliggende stakeholders en dus ook met de omwonenden. Je moet opening van zaken geven. Het belangrijkste voor ons blijft natuurlijk dat onze mensen na een werkdag gezond en wel naar huis kunnen gaan.”

Ruimte voor verbetering

Wat veiligheid betreft is er nog wel ‘ruimte voor verbetering’ in onder andere de warehousingsector, constateert Peter de Roos. Hij is als docent en consultant verbonden aan H2K en heeft jarenlange ervaring met incidentbestrijding in de (petro)chemische industrie. Volgens De Roos wordt er nog wel eens een regeltje overtreden: “Iedereen is zich echt wel bewust van de gevaren, zeker na Chemie-Pack. Er wordt ook wel degelijk meer gehandhaafd, maar toch zien we her en der excessen ontstaan. In 2018 kreeg een bedrijf bijvoorbeeld nog een dwangsom omdat ze CIBC’s (de steeds populairdere Composite Intermediate Bulk Containers van duizend liter, GF) ergens hadden opgeslagen waar ze niet mochten staan.”

Papierwerk niet in orde

Uit onderzoek van de Universiteit Leiden en de Vrije Universiteit is gebleken dat 9 op de 10 chemische bedrijven zich tussen 2006 en 2017 niet aan alle veiligheidsregels hebben gehouden. Het ging daarbij niet alleen om het niet in orde hebben van papierwerk, maar ook om verouderde machines en achterstallig onderhoud. In 10 jaar tijd gingen bijna 500 bedrijven meer dan 7.300 keer in de fout.

Hoewel die onderzoeksresultaten alarmerend klinken en De Roos als consultant ook wel eens een overtreding heeft waargenomen, ziet hij de toekomst rooskleurig tegemoet. “We zien namelijk dat er veel meer aandacht komt voor veiligheid in het algemeen. Er worden ook veel meer inspecties gehouden en brandblusinstallaties en systemen worden regelmatiger onderhouden. Ik denk dat het al met al de goede kant op gaat. Gelukkig maar.”

Steeds meer controles

Ook Douven heeft gemerkt dat er sinds Chemie-Pack vaker wordt gecontroleerd en dat er steeds hogere veiligheidseisen aan bedrijven worden gesteld. Maar daar moeten ‘we’ niet in doorslaan, benadrukt de logistiek manager: “Je moet ook kijken naar wat haalbaar is voor bedrijven en hoeveel bedrijven bereid zijn om te investeren om aan alle wet- en regelgeving te voldoen. Je ziet nu al dat bedrijven hierom uitwijken naar het buitenland. Voor ons is dat eerlijk gezegd ook een optie geweest, want we hoeven zelf maar iets uit te wijken en dan zitten we al in Duitsland. Maar we proberen nu gewoon zo goed mogelijk te voldoen aan wat er van ons gevraagd wordt. Dat is een uitdaging, maar die gaan we graag aan.”

Meer informatie: Broekman Logistics

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven