Marktnieuws

Voor diverse dynamische intralogistieke toepassingen, zoals magazijnkranen zijn snelheden van 7 meter per seconde niet meer ongebruikelijk. Om te waarborgen dat de verticaal bewegende kabelrupsen veilig op hun plek blijven, heeft het igus het ‘Guidelite Vertical’-systeem (GLV) ontwikkeld. Het combineert veiligheid met een laag gewicht en eenvoudige montage voor maximale bewegingsdynamica. Het open ontwerp vermindert ook de geluidsopbrengst.

Acht jaar geleden introduceerde het Duitse firma igus de guidelok serie: een geleidegoot die de nadelen van een plaatstaal of aluminium geleidegoot wist te pareren. Igus komt nu met GLV: een nieuwe geleidegoot ontwikkeld voor verticale toepassingen, waarbij enkele componenten van het guidelok systeem worden gebruikt. Net als bij guidelok, gebruikt igus geen gesloten metalen goot voor het geleiden van de kabelrups, maar open geleideprofielen van kunststof met een systeemlengte van 2.000 mm. Dit open ontwerp minimaliseert de resonantie en helpt bij het in toom houden van de geluidsopbrengst van de kabelrups bij snelheden tot 7 meter per seconde.

Andere voordelen zijn een succesvolle trillingabsorptie en een eenvoudige montage in extreem dynamische hef- en liftsystemen, waarbij een speciale schroef garandeert dat de profielen met slechts één hand vastgeschroefd kunnen worden en dat er geen contraborging benodigd is. Wanneer kabels door bijvoorbeeld door vallende objecten beschadigd raken zorgt het open ontwerp ervoor dat het het beschadigde gebied snel op te speuren is en gemakkelijk toegankelijk. Reparaties kunnen zo snel worden uitgevoerd. Het gebruik van kunststof profielen reduceert uiteraard ook het totale gewicht van de goot en houdt de transportkosten laag.

Toepassingen geleidegoten
Geleidegoten voor kabelrupsen worden algemeen toegepast in de industrie en logistiek, vooral voor lange rijwegen, waar de bovenloop van de kabelrups over zichzelf (onderloop) glijdt. Voor verticale toepassingen- zoals ze vaak voorkomen in materiaalstromen – zijn geleidegoten niet nodig, zolang de dynamische krachten gering zijn. De kabelrups is dan simpelweg onderhevig aan zwaartekracht. Dit is echter zelden het geval bij de huidige, moderne systemen. Bij snelheden boven de 7 meter per seconde, moeten kabelrupsen veiligheid garanderen om ongevallen te voorkomen. Tot nu toe werden vrijwel gesloten plaatstalen geleidegoten voor dit doel gebruikt. Maar zoals eerder benoemd, zijn er enkele nadelen. Deze kostbare gootdelen zijn vaak lastig te monteren. Daarnaast fungeert het afgesloten ontwerp als een klankkast, waardoor het geproduceerde geluid wordt versterkt. Igus kan met het GLV systeem hierop een antwoord bieden en combineert met het ontwerp een geluidsarme werking en eenvoudige montage bij toepassing in extreem dynamisch hef- en liftsystemen

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven