Marktnieuws

Simacan, het open en leveranciersonafhankelijk cloudplatform voor digitale samenwerking in transport en logistiek, kondigt de start aan van een ambitieus groeiprogramma. Met dat programma wil Simacan de komende jaren (internationaal) verder groeien.

Het doel is een grotere rol te spelen bij de digitale transformatie waarmee verladers en vervoerders in transport en logistiek te maken hebben. Hiervoor is door de Europese commissie een groeisubsidie gegeven van meer dan twee miljoen euro.

Van samen kijken naar samen sturen

Vanaf de oprichting in 2013 heeft Simacan zich tot doel gesteld inzicht te krijgen in de de rol van transport in de logistieke operatie.

Rob Schuurbiers, oprichter en CEO van Simacan: “De eerste jaren van ons bestaan hebben we ons volledig gericht op inzichten verkrijgen. Ahold/Delhaize was al klant vanaf het eerste uur en de laatste jaren hebben ook PostNL, Spar, Jumbo, bloomon, Daily Fresh en ANWB ons platform succesvol ingezet.”

“De laatste jaren kwam de aandacht daarbij steeds meer te liggen op ‘samen sturen’, oftewel: de transportoperatie optimaliseren.”

Simacan ondersteunt toonaangevende Nederlandse retailers, pakketdistributeurs en transportbedrijven met hun (inter)nationale transporten door real-time informatie uit verschillende bronnen te optimaliseren.

Dit doet Simacan met een intelligent ecosysteem voor gegevensuitwisseling en samenwerking. Zo worden ritgegevens verrijkt met hoogwaardige verkeersinformatie en wordt door automatisering en real-time verwerking, bijsturing en communicatie tijdens de uitvoering van het transport mogelijk.

Simacan maakt integratie mogelijk met bestaande logistieke systemen zoals planningsystemen, boordcomputers, chauffeursapps en vrachtsensoren en creëert een integraal beeld en bijstuurmogelijkheden voor alle belanghebbenden in het transportuitvoeringsproces.

Rob Schuurbiers, CEO Simacan

Duurzamer werken

Gebruikers van Simacan behalen hierdoor aantoonbaar efficiëntiewinst en dragen bij aan de duurzaamheidsdoelen door het minimaliseren van het aantal kilometers per rit. Zo worden wachttijden met 15 procent teruggebracht, is er 50 procent toename in van de leveringsprestaties en gaat de planningproductiviteit met 25 procent omhoog. De NPS score is in sommige gevallen zelfs 12 procent hoger.

Door Simacan te gebruiken weten de vulploegmedewerkers van de supermarkt of het gezin wat thuis op boodschappen wacht precies wanneer er bezorgd wordt, zelfs als door slecht weer of incidenten de planning gewijzigd moest worden.

Simacan LINK: de volgende stap

De Simacan-oplossing heeft een revolutie teweeggebracht op de Nederlandse markt voor transportmanagement van ‘fast moving consumer goods’, aldus Simacan in een persbericht. Het platform heeft in de afgelopen vijf jaar een zeer groot marktaandeel verworven met toonaangevende retailers en transportbedrijven.

Hierdoor worden nu 55 procent van de bevoorradingsritten naar Nederlandse supermarkten en 80 procent van de boodschappenbezorging in de Nederlandse markt met Simacan-software geoptimaliseerd.

Nu is het tijd om de vleugels uit te slaan naar het buitenland.

Het groeiprogramma dat nu gestart is onder de naam Simacan LINK, voorziet in de behoefte om -samen met technologiepartners- nog betere en adequate informatie uit te wisselen, niet alleen tussen de verlader en ontvanger, maar ook naar de chauffeurs in de cabine om een veilig en efficiënt transport te garanderen.

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven