Marktnieuws
fijnstof

Een probleem dat zich grotendeels aan het oog onttrekt, is fijnstof. Ook in warehouses zorgt fijnstof voor problemen zoals gezondheidsklachten en contaminatie. En als fijnstof samenklontert en neerslaat als een dikke laag stof, leidt dat tot vervuiling van goederen. Met de juiste maatregelen is het mogelijk om het fijnstofgehalte te reduceren voordat problemen zichtbaar worden.

Wat is fijnstof?

Fijnstof is een verzamelnaam voor deeltjes die kleiner zijn dan 10 micrometer oftewel 0,01 millimeter. In elk warehouse zweven deze kleine deeltjes door de lucht, maar niemand kan ze zien. Het enige wat wel zichtbaar is, zijn de problemen die kunnen ontstaan als medewerkers de deeltjes inademen. De overheid waarschuwt voor een verminderde longfunctie, meer luchtwegklachten en extra medicijngebruik bij mensen met luchtwegaandoeningen. Als de allerkleinste fijnstofdeeltjes in de bloedbaan terechtkomen, kunnen ze bijdragen aan hart- en vaatziekten.

En bij extreem hoge concentraties kan fijnstof zelfs leiden tot spoedopnames in het ziekenhuis. Met name in industrie en logistiek is de kans op een hoge concentratie fijnstof groot. Dat is de ervaring van fijnstofspecialist Joes van Hees. “Soms kom ik in bedrijven waar de concentratie fijnstof de normen voor smog ver overstijgen. Ik hoef niet uit te leggen wat dat op termijn doet met de gezondheid van de medewerkers in die bedrijven”, aldus de eigenaar van Njord Clean Air Nederland.

Als fijnstofdeeltjes in de bloedbaan doordringen, kunnen ze leiden tot hart- en vaatziekten.

Wrijving

Fijnstof ontstaat grotendeels door wrijving. Denk hierbij aan dozen die over elkaar schuiven en vloeren en heftruckbanden die door intensief gebruik slijten. “Of denk aan een houtsplinter die van een pallet afbreekt, op de vloer blijft liggen en door heftrucks wordt overreden, net zolang totdat het hout volledig tot stof is vermalen. Ook zorgen ompakwerkzaamheden vaak voor veel stofvorming”, stelt Van Hees.

In de buitenlucht is het verkeer de belangrijkste oorzaak van fijnstof. Voor veel steden is dat aanleiding geweest om eisen te stellen aan de vrachtauto’s die het centrum in willen. Het gebruik van dieselheftrucks in warehouses is verboden, maar toch is diesel nog steeds een bron van fijnstof, onder meer in de vorm van roetdeeltjes. “Denk aan draaiende motoren van vrachtwagens die wegrijden terwijl de dockdeuren nog openstaan of vrachtauto’s die binnen worden geladen of gelost. En soms is de locatie naast een fabriek of een drukke snelweg de oorzaak.”

Van Hees wijst nog op andere deeltjes die door de lucht zweven in de vorm van schimmels, bacteriën en virussen, die een bron van problemen zijn voor de klimaatsystemen in koel- en vrieshuizen. “Of denk aan oplosmiddelen in verf of lijm. Of ethyleenoxide, een gas dat gebruikt wordt om medische goederen te steriliseren.”

Vuile kledingstukken

Fijnstof is niet alleen schadelijk voor de gezondheid van medewerkers, maar kan ook leiden tot contaminatie oftewel besmetting. Denk aan bacteriën die voedingsmiddelen binnendringen of aan producten in kledingmagazijnen die vuil worden. “Dat kan problemen geven in fulfilmentcenters waarin kleding wordt verwerkt. Dat kan ook bij klanten gebeuren tijdens het uitpakken van dat mooie witte jurkje.”

Geen enkel warehouse ontkomt volgens Van Hees aan fijnstof: “Maar de concentratie en de samenstelling kan per warehouse verschillen. Dat geldt ook voor de problemen die fijnstof veroorzaakt.”

Boeteclausules

Van Hees adviseert om eerst de oorzaken en problemen omtrent fijnstof te analyseren. “Welke processen met welke goederen op welke locaties zijn verantwoordelijk? Onderzoek vervolgens waar in de keten fijnstof tot problemen leidt. In het eigen warehouse of bij de klant? Steeds vaker nemen klanten boeteclausules in contracten op. Denk aan horecabedrijven die geen vuile flessen accepteren van groothandels.”

Problemen ontstaan vaak op een onverwacht moment. Als voorbeeld noemt Van Hees een logistiek dienstverlener met een aspiratiedetectiesysteem. Dat is een brandbeveiligingssysteem in de vorm van een buizenstelsel dat luchtmonsters neemt en controleert op de aanwezigheid van minuscule rookdeeltjes. In dit bedrijf raakte het buizenstelsel regelmatig vervuild met fijnstof waardoor het systeem onterecht brandalarm sloeg. “Het resultaat was dat 250 mensen een uur lang op straat moesten wachten voordat ze weer aan het werk mochten. Dat kost veel geld.”

CADR-standaard

Nu de krapte op de arbeidsmarkt toeneemt, merkt Van Hees dat steeds meer bedrijven aandacht krijgen voor fijnstof. Ze beseffen dat er maatregelen nodig zijn. Van Hees adviseert om bij de aanschaf van luchtreinigers te controleren of het apparaat volgens de CADR-standaard is gecertificeerd. Die ‘clean air delivery rate’ geeft aan hoeveel schone lucht per minuut een bepaalde luchtreiniger oplevert.

NASA

Behalve een stoffilter beschikken veel luchtreinigers over filters op basis van bijvoorbeeld actieve kool. Van Hees wijst op een nieuwe technologie op basis van fotokatalyse. “Die technologie is door de NASA ontwikkeld om de lucht in ruimtestations te reinigen en doet veel meer dan filteren. In combinatie met fijnstoffilters kan deze technologie meer dan 80 procent van de ethyleenoxide reduceren en ook een oplossing vormen tegen schimmels en bacteriën.”

Een andere oplossing is speciale zeep – dustbinder – die na het reinigen van de vloer een dun plaklaagje achterlaat. Die laag houdt de stof vast, zodat de lucht schoner blijft. “Volledig stofvrij zal een warehouse nooit worden. Maar door een combinatie van oplossingen is het mogelijk om de hoeveelheid fijnstof flink te reduceren.”

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven