Marktnieuws
Zes accu's worden in het testlab van Dekra onderworpen aan een valtest.

In 2017 wordt de herziene regelgeving voor het transport van gevaarlijke stoffen van kracht (ADR 2017). De belangrijkste focus is het transport van lithiumbatterijen, naast verschillende kleine veranderingen. De nieuwe regelgeving kan toegepast worden vanaf 1 januari. Vanaf 1 juli 2017 is de nieuwe regelgeving juridisch bindend.

In de nabije toekomst moeten lithiumbatterijen voorzien worden van hun eigen etikettering en verpakkingsinstructies. Ze krijgen het UN-nummer 9A (van label nummer 9) en worden ook uitgerust met een batterijsymbool. De minimale afmeting voor deze batterijen is 100mm bij 100mm. Voor de batterijen getransporteerd kunnen worden, moeten ze voldoen aan de UN 38.3 testvereisten. Kleinere lithiumbatterijen, die getransporteerd worden volgens SV 188, krijgen voor het eerst hun eigen markering in de ADR.

Schriftelijke instructies

Daarnaast worden er veranderingen doorgevoerd aan de eisen voor schriftelijke instructies. Deze moeten doorgevoerd zijn vóór 1 juli 2017. Ook de eisen voor het transporteren van verbrandingsmotoren zijn vernieuwd. Verbrandingsmotoren moeten nu uitgerust worden met drie aparte UN-nummers en worden niet meer vrijgesteld van de ADR regelgeving.

Thomas Schneider, expert gevaarlijke stoffen bij Dekra, legt uit: “Voor sommige nieuwe regelgeving is er een overgangsperiode ingericht. Maar zorg er in ieder geval voor dat je aan de slag gaat met de nieuwe regelgeving vóór de zomer van 2017.” In totaal beslaan de veranderingen aan de ADR ruim 90 pagina’s, waaronder ook veel tekstuele wijzigingen.
Werkgevers en professionals in de transportsector kunnen bij Dekra terecht voor meer informatie over de veranderingen. Dekra heeft gespecialiseerde testlabs voor batterijen om de testen volgens UN 38.3 uit te voeren, onder andere in Arnhem en Guangzhou (China).

 

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven