Marktnieuws
Bron: Hans de Vries van Get In The Picture.

Job Sonke werd donderdag uitgeroepen tot Logistiek Manager van het Jaar. De logistiek manager van Hollister Incorporated, een Amerikaanse producent van medische hulpmiddelen, vertelde op het podium in De Jaarbeurs het ‘ontzettend gaaf’ te vinden om de prijs te winnen: “De erkenning die ik hiermee voor mijn werk krijg, van de mensen uit mijn vakgebied, waardeer ik ontzettend.”

Sonke kreeg twaalf jaar geleden de opdracht om leiding te geven aan het Europese distributiecentrum van Hollister in Etten-Leur. Later verhuisde men naar een pand van 30.000 vierkante meter in Oud Gastel. De jury was onder de indruk en dus mag Sonke zich Logistiek Manager van het Jaar noemen. De winnaar sprak na afloop met Warehouse Totaal.

Gefeliciteerd Job! Zou je nog eens kunnen vertellen wat je met Hollister hebt gerealiseerd?

“Allereerst hebben we de logistieke structuur en strategie van Hollister hier uitgerold. We moesten die namelijk centraliseren voor Europa. Op dat moment had Hollister in Nederland niets, dus toen ben ik dat gaan organiseren. Ik heb mensen aangenomen, een structuur neergezet, eigenlijk alles om de logistiek mogelijk te kunnen maken. Om dat allemaal voor elkaar te krijgen, moet je ook culturen binnen verschillende landen en verschillende niveaus zien te overbruggen.”

Kun je daar een voorbeeld van geven?

“Een van de dingen waar je tegenaan loopt, is de weerstand tegen verandering. Bepaalde business units in landen willen hun autonomie niet zomaar opgeven. Ze waren dan ook niet meteen enthousiast om de logistiek in Europa centraal onder te brengen. Ze waren er nog niet van overtuigd dat de service beter zou worden. Dat soort weerstanden probeer je dan te overbruggen. Je moet de culturen heel goed kunnen inschatten. Het was dus een uitdaging, maar het is gelukt.”

Hollister levert medische producten voor stomazorg, wondverzorging en continentiezorg. Het bedrijf levert wereldwijd aan ziekenhuizen, apothekers en rechtstreeks aan consumenten. De grootste klanten zitten in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Tot de komst van Hollister naar Noord-Brabant, organiseerde Hollister de Europese distributie vanuit München (Duitsland) en Ashby-de-la-Zouch (Engeland).

Je begon met Hollister in je eentje in Nederland. Was dat moeilijk?

“Hollister heeft een heel zorgzame bedrijfscultuur, dus nee. Ik heb ook nooit het gevoel gehad dat ik er in mijn eentje voor stond en dat ik het niet voor elkaar zou krijgen. Ik dacht: als we hiervoor gaan, wordt het een succes. Wel was het soms lastig om de gehele organisatie bij groei mee te krijgen. Bij de verhuizing naar het nieuwe dc, bijvoorbeeld. Soms moet je een stap terugdoen om iedereen mee te nemen, om iedereen de kans te geven om mee te lopen in het tempo dat nodig is.”

Was je bekend met Hollister toen je voor het eerst werd benaderd?

“Mijn eerste interview was met een tussenpersoon van een Amerikaans bedrijf in medische materialen. Om welk bedrijf het ging, wist ik niet. Ze zochten iemand die bekend was met logistiek, iemand die wilde pionieren en niet bang zou zijn om risico’s te nemen. Iemand die zichzelf ook al bewezen had. Ze vroegen of ik daar interesse in had. Ja, dat had ik wel, en vervolgens werd de naam van Hollister genoemd. Na dat eerste gesprek wist ik nog niet waar alles toe zou leiden…”

Heb je nóg meer het gevoel dat je als bedrijf een meerwaarde bent omdat Hollister medische producten levert?

“Als logistiekeling zou het niet uit mogen maken wát de precieze achtergronden zijn. Je moet de logistieke taak simpelweg goed uitvoeren. Maar wat ik onze mensen wel altijd meegeef, is dat ons werk belangrijk is om de patiënt een beter en waardiger leven te geven. Daar doen we het voor. Een voorbeeld: als je een iPhone bestelt, kan het zijn dat je die telefoon morgen al in huis hebt. Maar ons product moet vandaag al geleverd worden! Dan moeten we soms door deuren heen knallen.”

“Als er in ons proces dingen zijn misgegaan, dan zijn er zelfs collega’s die zeggen: ‘ik rijd vannacht zelf wel even naar Luik’. Dan komt de patiënt ook niet zonder stomaverzorging te zitten. Dat maakt dat ons werk toch een extra meerwaarde geeft, hoewel het logistiek en inhoudelijk gezien niets uit zou mogen maken.”

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven