Marktnieuws

Van de Nederlanders vertrouwt 74,4% niet op de leveringsbelofte van retailers rondom de feestdagen, dit blijkt uit onderzoek van Manhattan Associates. Om teleurstellingen tijdens de feestdagen te voorkomen bestelt meer dan de helft van de Nederlanders (55,6%) daarom zijn decemberaankopen ruim van tevoren. Nog eens 18,8% loopt liever geen enkel risico en bezoekt de fysieke winkel om hun decembercadeaus te kopen.

Hoewel de meeste webwinkels een leveringstermijn van 2 tot 3 dagen hanteren, bestelt maar liefst 70,5% van online winkelend Nederland zijn cadeaus meer dan een week van tevoren. 19,8% vertrouwt erop dat retailers hun bestellingen binnen 3 tot 5 dagen moeten kunnen leveren.

Mannen nemen meer risico

Opvallend is dat mannen over het algemeen meer risico durven te nemen wat betreft de levering van hun decemberaankopen. 7,4% van de mannen bestelt zijn cadeaus één à twee dagen voor de feestdagen, bij vrouwen ligt dit percentage op 3,6%. Ook worden er last minute aankopen gedaan, 5,2% van de mannen koopt diezelfde dag nog cadeaus, bij vrouwen ligt dit percentage op 3,7%.

“Veel Nederlanders hebben gemerkt dat bestellingen gedaan tijdens Black Friday flink vertraging hebben opgelopen. Wellicht dat dit ook van invloed is op het bestelgedrag rondom de decemberaankopen”, vertelt Pieter Van den Broecke, managing director Benelux en Duitsland bij Manhattan Associates.

Een ‘gegeven paard’

Naast het bestellen en kopen van cadeaus ontvangen we tijdens de decembermaand natuurlijk zelf ook cadeaus. Met wisselend succes zo blijkt uit het stijgend aantal doe-het-zelf spullen, sieraden, cd’s en boeken op Marktplaats na pakjesavond.

Manhattan onderzocht of Nederlanders bij vrienden of familie naar het bonnetje vragen wanneer ze niet tevreden zijn met hun cadeau. Hieruit blijkt dat ‘een gegeven paard niet in de bek kijken’, nog altijd actueel is, bijna de helft van de Nederlanders (49,7%) houdt zijn cadeau, ook wanneer hij er niet blij mee is. Andere creatieve manieren om met het ongewenste cadeau om te gaan zonder naar het bonnetje te hoeven vragen, zijn het doorgeven aan iemand anders (20,8%) of verkopen via bijvoorbeeld Marktplaats (4,6%). Wat dit laatste betreft voeren opnieuw mannen de boventoon met 5,5% ten opzichte van 3,7% bij de vrouwen.

Bijna een kwart van de ondervraagden (24,9%) vraagt echter wel gewoon naar het bonnetje wanneer een cadeau niet naar wens is. “Er zijn retailers in omringende landen die tijdens de decembermaand bij aankoop van een cadeau twee bonnetjes verstrekken. Eén bon is bedoeld voor diegene die het cadeau koopt, de andere noemt men de ‘gift-receipt’. Op deze bon staat het aankoopbedrag van het cadeau niet vermeld, de ontvanger kan zijn pakje echter wel retourneren of ruilen met deze bon. De gift-receipt wordt daar vaak al direct bij het pakje gegeven. Retailers zouden het Nederlanders hiermee een stuk eenvoudiger maken om ongewenste cadeaus om te ruilen voor een exemplaar dat meer in de smaak valt”, stelt Van den Broecke.

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven