Magazijnautomatisering

In rap tempo is de LogiMAT in Stuttgart uitgegroeid tot de belangrijkste logistieke vakbeurs van Europa.Het aantal bezoekers van de LogiMAT is in drie jaar tijd met 50 procent gegroeid, het aantal exposanten met 35 procent. De vele beurshallen bieden een compleet overzicht van logistieke oplossingen, maar ook talrijke innovaties voorzien slimme technologie. We zetten 7 highlights van afgelopen editie nog even op een rijtje: 


1) De revolutionaire reachtruck

Hier kunnen we niet omheen. Op de LogiMAT is eindelijk de eerste reachtruck geïntroduceerd die alleen voor lithium- ion batterijen is ontwikkeld. Het resultaat is de ETV 216i, een compleet nieuwe reachtruck van Jungheinrich. Over de voordelen van lithium-ion batterijen boven de traditionele loodzuur-batterijen werd al lange tijd veel gesproken. De compacte tractiebatterij is grotendeels weggewerkt onder de chauffeursstoel. Dat leidt tot veel beter zicht van de chauffeur op de vorken en de lading dan bij conventionele reachtrucks, waarbij grote en logge loodzuur-batterij het zicht ontneemt. Bijkomend voordeel is dat de nieuwe reachtruck ook zeven centimeter korter is geworden. Dat lijkt niet veel, maar betekent in de smalle gangen van het warehouse meer gemak bij het manoeuvreren. Omdat de liftsnelheid is verhoogd, ligt de productiviteit volgens Jungheinrich 5 procent hoger dan bij zijn voorganger.

LOGIFACTS

Plaats: Stuttgart, naast de luchthaven.
Oppervlakte: 117.000 vierkante meter verdeeld over 10 beurshallen
Aantal bezoekers: 55.300, waarvan 11 procent uit Azië en Amerika
Aantal exposanten: 1564 uit 40 landen.

2) Slimme handschoen

In de categorie identifcatie-, verpakkings- en verzendtechnologie gooit ProGlove hoge ogen. ProGlove heeft een handschoen ontwikkeld waarin een kleine, compacte barcodescanner is geïntegreerd. Op zich niets bijzonders, behalve dan dat de handschoen zelf ook van technologie is voorzien. Gebruikers kunnen de scanner bedienen door met hun duim de zijkant van hun wijsvinger aan te raken. Op deze plek zit een sensor in het weefsel van de handschoen ingenaaid. Eenmaal aangeraakt, wordt de laserscanmodule op de bovenkant van de handschoen ingeschakeld. Of de scan gelukt is of niet, ervaart de gebruiker middels een akoestisch of visueel signaal en met een vibratie in de handschoen. Veel assemblagemedewerkers in Duitse autofabrieken gebruiken de handschoen inmiddels, net als magazijnmedewerkers van Ikea. Zij hebben nu hun handen vrij, terwijl ze toch altijd een scanner onder handbereik hebben. De scanmodule weegt slechts 32 gram. Twee uur opladen is voldoende om het 8 tot 10 uur te kunnen gebruiken.

3) Kunstmatige intelligentie

Magazijninrichters proberen nog altijd met bewegende machines de aandacht van beursbezoekers te trekken. Maar de belangrijkste innovaties zitten vaak verstopt in de vorm van bits en bytes in het besturingssysteem van de machines. Een voorbeeld daarvan is SEOS, dat staat voor Speed and Energy Optimization System. Dit stukje kunstmatige intelligentie-software reduceert de trillingen in masten van magazijnkranen. Dat betekent dat deze kranen bij het in- en uitslaan van goederen sneller en nauwkeuriger positie kunnen kiezen, waardoor de verwerkingscapaciteit tot 40 procent kan stijgen. Omdat ook de mechanische constructie en de bewegende onderdelen worden ontzien, dalen tegelijkertijd de onderhoudskosten. In feite is SEOS niets anders dan een algoritme dat voortdurend het gedrag van magazijnkranen voorspelt. Op basis daarvan bepaalt het algoritme hoe de kraan moet versnellen en afremmen om trillingen te voorkomen.

4) Slimme robotarmen

Wie nog een stap verder wil gaan in orderpicking, kiest een robotarm. Op de LogiMAT waren ze in grote aantallen aanwezig om artikelen van de ene in de andere bak te plaatsen of op een sorter te leggen. Ook hier geldt dat het verschil niet zit in de robotarm zelf zit; die is in de meeste gevallen afkomstig uit de dezelfde fabriek (Het Deense Universal Robots.) Wat wel het verschil maakt, is de gebruikte visualisatietechnologie in combinatie met de algoritmes voor productherkenning.

Piece picking Robot TWG
TGW’s robot voor ‘piece picking’ houdt rekening met het type product. Zware en kwetsbare producten zoals een boormachine worden voorzichtig aangepakt en vergen 5,44 seconden per pick. Voor een minder gevoelig product zoals een in folie verpakt t-shirt heeft de robotarm maar 2,9 seconden nodig. Afhankelijk van de producten haalt TGW een productiviteit van 600 tot 900 picks per uur.

Righthand Robotics
Op de stand van DistriSort staat de robotarm van Righthand Robotics. Dit is een Amerikaanse startup die claimt tot 1000 picks per uur te kunnen picken. Volgens mede-oprichter Leif Jentoft maakt de wijze waarop de grijper en de algoritmes op elkaar zijn afgestemd, het verschil. “Wij hebben zowel de grijper als de algoritmes zelf ontwikkeld. Dat stelt ons in staat een bredere reeks van artikelen te kunnen oppakken en een hogere snelheid en betrouwbaarheid te halen. Daarnaast passen wij machine learning toe. Onze robot leert van elke pick en wordt daardoor steeds beter.”

5)  Snelle shuttles

Bijna net zo talrijk als de robotarmen waren de shuttles voor de in- en uitslag van voorraadbakken. Vanderlande en Dematic toonden een update van hun shuttlesystemen, waarbij die van Dematic nu geschikt is gemaakt voor vrieshuizen. Temperaturen tot dertig graden onder nul zijn geen probleem voor deze Multishuttles. Bijkomend voordeel: ze zijn energie-eficiënt en produceren dus weinig warmte.

SSI Flexi Shuttles
Helemaal nieuw zijn de SSI Flexi Shuttles van SSI Schäfer. Zoals de naam al aangeeft probeert de Duitse magazijninrichter zich te onderscheiden met een flexibel stellingbedieningsapparaat. De SSI Flexi Shuttles kunnen niet alleen standaard bakken verwerken, maar ook dozen met variabele afmetingen tot maximaal 860 x 680 millimeter. Het lastopnamemiddel past zich automatisch aan de breedte van de doos aan. Anders dan veel andere shuttlesystemen kent dat van SSI Schäfer geen vaste, maar variabele locaties. Door optimaal gebruik te maken van de variabele afmetingen van de lasten, leidt dat tot een hoge opslagdichtheid. De shuttles van SSI Schäfer kunnen maximaal 50 kilogram dragen.

6) Doorontwikkeling

Optimalisatie van logistieke processen is niet alleen mogelijk door nieuwe technologieën in te zetten, maar
ook door verdere doorontwikkeling van bestaande technologieën. Een goed voorbeeld daarvan is VanRiet, dat de afgelopen jaren is uitgegroeid tot een toonaangevende leverancier van shoesorters. Deze ontwikkeling komt deels voort uit de groei in e-commerce, waardoor het aantal pakketten toeneemt. Het andere deel van de verklaring is focus en doorontwikkeling. Door zich toe te leggen op shoesorters, is VanRiet erin geslaagd de sorteercapaciteit te vergroten van 8000 naar 20.000 pakketten per uur. Dat zit volgens VanRiet in het ontwerp van de sorter, maar meer nog in de aansturing.

”Vergelijk het met kruispunt met verkeerslichten, waarbij orders staan te wachten voor een rood stoplicht en bij groen tegelijk worden doorgelaten. Als je dat kruispunt vervangt door een rotonde, zie je een veel betere, soepele doorstroming ontstaan.”
-Pieter van den Broecke, Manhattan Associates

7) WMS: van push naar pull

Niet alleen de machines in warehouses worden steeds slimmer. Dat geldt ook voor de warehouse managementsystemen (WMS). Manhattan Associates gebruikt onder meer machine learning in zijn WMS. Het systeem monitort voortdurend de voortgang van de operatie, signaleert waar capaciteit vrijkomt en geeft op het juiste moment nieuwe opdrachten. En bovenal: het systeem leert van de effecten van die beslissingen. Manhattan Associates noemt dat orderstreaming, een alternatief voor waveplanning. Bij waveplanning worden orders opgespaard en dan in grote aantallen vrijgegeven aan de magazijnvloer. Bij orderstreaming vindt het omgekeerde geplaatst: het is de magazijnvloer die orders ‘pullt’ uit de pool van orders. Dat maakt het mogelijk om beter gebruik te maken van de beschikbare capaciteit, maar ook om beter te prioriteren”, vertelt managing director Pieter Van den Broecke van Manhattan Associates. ”Vergelijk het met kruispunt met verkeerslichten, waarbij orders staan te wachten voor een rood stoplicht en bij groen tegelijk worden doorgelaten. Als je dat kruispunt vervangt door een rotonde, zie je een veel betere, soepele doorstroming ontstaan.”

Bundeling systemen

In aanvulling daarop introduceert Manhattan Associates dit jaar nieuwe functionaliteit voor ‘warehousing execution’. In steeds meer warehouses staan verschillende opslag- en orderpicksystemen. Van den Broecke: ”De behoefte groeit aan een bovenliggend softwaresysteem dat al die onderliggende systemen optimaliseert en de verschillende stromen synchroniseert.”

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven