Marktnieuws
Brexit

De Europese Unie sloot donderdag een uittredingsakkoord met premier Boris Johnson van het Verenigd Koninkrijk. Dinsdag wacht de zoveelste grande finale: dan stemt het Britse Lagerhuis over het wetsvoorstel waarin de Brexit vastgelegd moet worden. Maar wat betekent de aanstaande Brexit voor de logistiek? Warehouse Totaal zet enkele interessante artikelen en uitspraken op een rij.

Eerst even wat feiten: de Brexit staat gepland voor 31 oktober. Bij een akkoord volgt er een overgangsfase tót 1 januari 2021. Tot die tijd blijven alle EU-regels en wetten voor het Verenigd Koninkrijk van kracht. Maar volgt er géén akkoord (een no deal dus), dan vervalt het vrije handelsverkeer per direct.

Boris Johnson: “Een geweldige nieuwe deal.”

Logistieke landschap krijgt facelift

Volgens logistiek adviseur Wolfgang Lehmacher krijgt het logistieke landschap van Noord-Europa een facelift. De goederenstromen zullen immers veranderen. Oók als er wel voor 31 oktober een deal wordt bereikt, aldus Lehmacher op het World Economic Forum

“Supply chains presteren het beste in fluïde en stabiele omgevingen. Beide factoren worden nu door Brexit negatief beïnvloed”, concludeert Lehmacher. 

“Grotere markten hebben hun eigen consolidatiepunten of hubs die profiteren van grotere volumes en een grotere schaal. Maar kleinere markten worden rechtstreeks bediend vanuit externe of kleinere binnenlandse magazijnen, tegen hogere kosten.”

“Wanneer het Verenigd Koninkrijk zich afscheidt van ‘s werelds tweede grootste handelsblok, wordt de barrière een extra stop en leidt dat tot extra kosten in de supply chain. Dus ja, Brexit heeft invloed op waar goederen worden geproduceerd, opgeslagen en hoe ze rondgaan tijdens het distributieproces.”

Shypple, de startup die zich profileert als de ‘Booking.com van de zeevracht’, stelt dat digitalisering hét antwoord kan zijn op Brexit.

Benelux wordt interessanter

Lehmacher verwacht dan ook dat veel fabrikanten de productie en distributie van EU-goederen vanuit het VK naar ‘Europa’ zullen verplaatsen. Landen als Duitsland, Frankrijk en de Benelux zullen zo uitgroeien tot grotere logistieke hotspots.

Opslagwoede

Onder meer de Rotterdamse haven zal aantrekkelijker worden. En dat proces is eigenlijk al gaande. Nu al brengen veel Britse bedrijven namelijk hun goederen onder in magazijnen aan de andere kant van Het Kanaal. Onder meer Neele Vat Logistics heeft de vraag naar opslagruimte zien stijgen, vertelde CEO Cuno Vat onlangs aan BNR.

De 250 duizend vierkante meter aan opslagruimte van Neele Vat zijn ‘goed gevuld’. In de aanloop naar de ‘maart-Brexit’ was er volgens Vat veel vraag; nu is er zelfs een stijging van 500 procent. Die vraag komt volgens Vat overigens niet alleen van Britse bedrijven, maar ook van Aziatische en Amerikaanse partijen die voorheen hun opslag in het VK hadden.

De vraag naar opslagruimte in Nederland was al aan het stijgen en daar zal voorlopig geen verandering in komen.

Stap in goede richting

Evofenedex, belangenbehartiger van circa 15.000 logistieke bedrijven in Nederland, benadrukt in een eerste reactie dat het Britse parlement het huidige akkoord nog wel kan blokkeren. “En we moeten de waterdichtheid van de gemaakte afspraken nog beoordelen. Er is een stap in de goede richting gezet, maar we rekenen ons nog zeker niet rijk”, aldus directeur Bart Jan Koopman tegen het ANP.

Transport en Logistiek Nederland (TLN), de ondernemersorganisatie voor wegtransportbedrijven en logistiek dienstverleners, sluit zich bij Evofenedex aan en reageert gereserveerd: “We moeten de inhoud van de precieze deal nog bekijken, maar het is goed nieuws dat partijen een conceptdeal hebben bereikt”, verklaart voorzitter Elisabeth Post.

‘Brexit tragedy’ bij Honda: honderden banen weg

Bron: Swindon Advertiser

Ondertussen in Swindon: autofabrikant Honda kondigde in februari al aan dat men zijn fabriek in South Marston in Swindon in 2021 wil sluiten. Ook de andere Honda-fabriek in Swindon gaat klappen krijgen, want daar zullen honderden banen worden geschrapt.

‘Swindon’ was vorig jaar goed voor de productie van 160.000 auto’s, met name die van het populaire model Civic. De fabriek is goed voor circa 10 procent van de totale Britse autoproductie van ruim 1,5 miljoen auto’s.

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven