Corona

De impact van het coronavirus op de logistiek is enorm. Supermarkten braken ‘kerstrecords’ en moesten alle zeilen bijzetten om lege schappen te voorkomen. Ook e-commerce-bedrijven zagen het aantal orders groeien nadat de overheid de bevolking had opgeroepen om niet onnodig de straat op te gaan. Ze namen extra maatregelen om de continuïteit van de logistieke operatie te waarborgen.

Toen het coronavirus in januari grote delen van China lam legde, maakten Europese bedrijven zich vooral zorgen over de gevolgen voor de aanvoer van goederen. China is het land waar een groot deel van onze producten wordt gemaakt, vooral veel kleding, speelgoed en elektronica. Jaarlijks importeert Nederland voor 40 miljard euro aan goederen uit China, waarvan twee derde weer wordt gedistribueerd naar andere landen in Europa.

Een van de grootste importeurs is Action, dat begin februari meldde dat de distributiecentra nog voor enkele maanden voorraad hadden. Op dat moment waren er dus geen directe zorgen voor lege schappen in de winkels. Niettemin deed de snel groeiende retailketen onderzoek naar de mogelijkheid om leveranciers uit andere landen in te schakelen.

Hamsteren

Anderhalve maand later was de situatie totaal anders. Na China, Iran en Zuid-Korea was ook Europa zwaar getroffen door het coronavirus. De bevoorrading van de dc’s was niet langer het probleem als wel de bevoorrading van de winkels. Consumenten sloegen op vrijdag 13 maart massaal aan het hamsteren met lege schappen als gevolg. Supermarktketens boekten die vrijdag hun hoogste dagomzet ooit, hoger dan in de dagen voor kerst. Jumbo noteerde zelfs een plus van 65 procent. 

Om de onverwachte piek te managen had Jumbo op het hoofdkantoor in Veghel een crisisteam ingesteld. Meerdere keren per dag werd er overlegd, onder meer over de vraag welke producten het hardst liepen. Vanuit de dc’s vertrokken op de zondag na de piek drie keer zoveel vrachtauto’s als normaal om de schappen weer te kunnen vullen.  “Op de drukte rond kerst kunnen we ons voorbereiden. Maar deze piek is van de ene op de andere dag over ons heen gekomen. Dat vereist het nodige improvisatievermogen”, zei cfo Ton van Veen in Het Financieele Dagblad.

Monitoren en webcams

Niet alleen supermarktketens beleefden drukke dagen. Coolblue zag niet alleen de vraag naar vriezers van al die hamsterende consumenten toenemen. Ook de vraag naar monitoren en webcams steeg met honderden procenten tegelijk. De reden: de sluiting van scholen en de oproep aan werknemers om zo veel mogelijk vanuit huis te werken. Om de grote vraag naar thuiswerkapparatuur te kunnen verwerken, besloot Coolblue om productcategorieën zoals koffers, navigatiesystemen en barbecues uit te zetten en alle fysieke winkels tijdelijk te sluiten.

In het dc van 88.000 vierkante meter in Tilburg werkten de mensen dag en nacht door om alle orders te verzamelen, verpakken en verzenden. Op veilige afstand van elkaar om besmetting te voorkomen, benadrukte ceo Pieter Zwart: “We missen de gezelligheid met elkaar, maar ik ben dankbaar voor de flexibiliteit en toewijding die ik zie. Wij zijn bezig om Nederland en België aan het werk te houden.”

Edwin van der Ham houdt rekening met ‘kerstscenario’: “Een stijging van 50 procent.”

Kerstscenario

Ook fulfilmentbedrijf Montapacking zag het drukker worden. Op 13 maart lag het aantal orders 10 procent hoger dan normaal, op 16 maart zelfs 20 procent hoger. “Aanvankelijk zagen we met name een stijging in de vraag naar hygiëneproducten. Later zagen een stijging over de volle breedte van ons assortiment, van dekbedden tot elektronica en cosmetica. We houden rekening met het kerstscenario: een stijging van 50 procent”, vertelde algemeen directeur Edwin van der Ham half maart. 

Thuis vanaf de bank of vanachter de keukentafel konden consumenten shoppen zonder de kans het virus te krijgen. De piek die daarvan het gevolg was, dwong Montapacking tot maatregelen. In allerijl zette het fulfilmentbedrijf een wervingscampagne op onder studenten, die net als een groot deel van Nederland gedwongen waren tot thuiszitten. Het doel: opschalen van de orderverwerkingscapaciteit met 50 procent. Voorraad genoeg, verzekerde Van der Ham. “In het begin van de crisis was de aanvoer vanuit China wat minder, maar begin maart zagen we opeens weer herstel. Onze voorraden zijn weer op niveau.”

Continuïteitsplan

In andere distributiecentra was het tegenovergestelde beeld te zien. Nadat de horecagelegenheden hun deuren moesten sluiten, is het aantal orders bij horecagroothandels drastisch gezakt. Ook in veel non-food winkels was het de afgelopen weken aanzienlijk rustiger dan normaal. Dat betekende ook minder werk in de distributiecentra die winkels voorzien van bijvoorbeeld kleding of huishoudelijke artikelen.

Ondertussen zagen bedrijven zich genoodzaakt om voorzorgsmaatregelen te nemen en de continuïteit te waarborgen. Logistiek dienstverlener DSV heeft bijvoorbeeld voor elk warehouse een continuïteitsplan opgesteld om te garanderen dat de bestaande operaties zo goed mogelijk konden doorgaan. Om de kans op besmetting te reduceren verbood DSV zowel interne als externe bijeenkomsten tenzij ze bedrijfskritisch waren. Klanten kregen het verzoek om zo snel mogelijk contact op te nemen als ze de vraag naar goederen zagen stijgen, zodat de logistiek dienstverlener op tijd kon opschalen.

Snel schakelen

Ook Montapacking nam extra maatregelen om de continuïteit te garanderen. Mensen van kantoor mochten niet meer het warehouse in om elke kans op besmetting uit te sluiten. Bij de wisseling van de ploegen bouwde het bedrijf een half uur speling in, zodat de vertrekkende en de komende ploeg elkaar niet fysiek tegenkwamen.

“Daarnaast hebben we ons draaiboek klaarliggen voor het geval het toch nog misgaat. Bij de brand op onze vestiging in Molenaarsgraaf twee jaar geleden hebben we geleerd hoe we een operatie snel weer moeten opstarten. Het verschil met een brand is dat we bij een besmetting niet het hele warehouse hoeven te verplaatsen. Alleen het vervangen van de ploeg is voldoende”, aldus Van der Ham.

Wat helpt, is dat Montapacking beschikt over tien vestigingen die elk in twee ploegen werken. “Daardoor beschikken we dus over twintig teams met elk circa dertig mensen. Daardoor kunnen we snel schakelen. Een besmetting kan elk bedrijf overkomen, maar de vraag is hoe snel je daarna weer in de lucht bent.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven