Marktnieuws
CEVA lithium-ion magazijntruck. foto: Jungheinrich.
Lithium-ion magazijntruck. foto: Jungheinrich.

CEVA Logistics stapt de komende jaren volledig over op lithium-ion hef- en magazijntrucks. Lithium-ion wordt niet alleen de standaard voor alle nieuwe warehouses, met Venray 2 wordt door Jungheinrich ook de eerste bestaande locatie overgezet.

CEVA begon het traject twee jaar geleden met een test met een lithium-ion orderpicker. CEVA werkt in Venray in tweeploegendiensten (piekseizoen drieploegendiensten) en kon de voordelen van lithium-ion techniek duidelijk vaststellen. Die liggen niet alleen op het vlak van gebruiksgemak en innovatie, maar juist ook op het gebied van total costs of operations (tco).

 Volledige werkdag

De nieuwe lithium-ion trucks zijn door Jungheinrich dusdanig gedimensioneerd, dat ze de volledige werkdag ruimschoots aan kunnen. Wisselen is er dus niet meer bij. Wanneer een tractiebatterij gewisseld moet worden, verliest de chauffeur tijdens het heen en weer rijden naar het laadstation luttele minuten. En dan is het wisselen zelf nog niet eens gedaan. We hebben geklokt dat het ons totaal gemiddeld 12 minuten per keer kost. Door niet meer te wisselen, reduceren ze ook schadekosten aan tractiebatterijen, trucks en wisselapparatuur. De conventionele loodzuur batterijen gaan bovendien soms kapot door fouten bij het laden.

Naast de tijdwinst en schadereductie, zorgt ook de langere levensduur van de accu’s voor een verlaging van de tco. Jungheinrich geeft een volledige garantie van 5 jaar of 10.000 bedrijfsuren op de accu.

 In de pauze opladen

CEVA bestelt bij Jungheinrich 43 magazijntrucks met lithium-ion techniek, variërend van orderpickers tot elektrische palletwagens met staplatform. Jungheinrich neemt ook de realisatie van een nieuw laadstation op zich. In verband met de grootte van de vloot moeten CEVA ook de elektrische installatie en de procedures aanpassen. Jungheinrich heeft daarbij geadviseerd. Lithium-ion trucks moeten idealiter tijdens elke pauze even aan de lader koppelen worden. Jungheinrich richt daarom voor CEVA een laadstation in op een plek dichtbij de kantine. De logistiek dienstverlener heeft voorafgaand samen met Jungheinrich de spanningsbehoefte nauwkeurig in kaart gebracht.

Meer informatie: Ceva Logistics Nederland

Inschrijven nieuwsbrief

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven