Marktnieuws

BYD is een van de grootste fabrikanten van lithiumbatterijen ter wereld. Het bedrijf maakt niet alleen de batterijen, maar ook de elektrische voertuigen waarin ze worden toegepast. Met zijn elektrische hef- en magazijntrucks heeft BYD grote ambities in de logistiek. Blade Feng, directeur heftrucks bij BYD Europe: “Met tien jaar kennis en ervaring weten we exact hoe lithiumbatterijen zich gedragen.”

Begin december verraste BYD (Build Your Dreams) door een order voor 259 elektrisch aangedreven bussen van Keolis binnen te slepen. Komende zomer gaat dit openbaarvervoerbedrijf met de bussen rijden in onder meer Apeldoorn, Lelystad en Zwolle. Het is niet het eerste succes van BYD op de Europese busmarkt. Tachtig procent van de elektrische bussen in Londen draagt een BYD-logo en in heel Europa heeft het Chinese bedrijf met het Europese hoofdkantoor in Schiedam inmiddels 1200 elektrische bussen rijden.

In de heftruckmarkt gaat de opmars van BYD vooralsnog niet zo snel als in de busmarkt. “Onze naamsbekendheid in de markt voor mobiel intern transportmaterieel is nog klein. Maar de successen in de busmarkt helpen enorm. Velen hebben over de order van Keolis gehoord. Of ze kennen onze bussen van een bezoek aan Londen of Schiphol”, aldus Feng.

Batterijen doorboord en verbrand

De synergie tussen beide BYD-divisies betreft meer dan alleen naamsbekendheid. De bussen en heftrucks maken gebruik van hetzelfde batterijmanagementsysteem en hetzelfde type batterijen: lithium-ijzerfosfaatbatterijen. “Sinds 1997 maken wij al batterijen met uiteenlopende samenstellingen. De ontwikkeling van lithiumbatterijen heeft een grote vlucht genomen sinds de opkomst van de tablet en smartphone. De batterijen in deze apparaten moeten steeds compacter worden, tegelijkertijd meer capaciteit leveren en ze moeten natuurlijk veilig zijn.

De lithium-ijzerfosfaatbatterijen die BYD in bussen en heftrucks gebruikt, zijn een stuk veiliger en stabieler dan de lithium-ionbatterijen uit tablets en smartphones. “We hebben lithium-ijzerfosfaatbatterijen getest onder de meest extreme omstandigheden. We hebben ze laten vallen, doorboord en in brand gestoken, maar ze zijn niet geëxplodeerd. Met name in een bus met 60 mensen en 300 kilowattuur aan batterijvermogen is veiligheid extreem belangrijk. Dat geldt ook voor heftrucks”, stelt Feng. “Bovendien is de levensduur van lithium-ijzerfosfaatbatterijen en stuk langer dan van lithium-ionbatterijen. Net als veiligheid is levensduur een belangrijk criterium in material handling.”

Blade Feng: “Elk jaar slagen we erin om de energiedichtheid van de batterijen verder te vergroten.”

8 jaar garantie

De meeste hef- en magazijntrucks rijden nog altijd rond op loodzuurbatterijen, maar lithiumbatterijen scoren op een aantal punten beter. Feng noemt allereerst de langere levensduur. Loodzuurbatterijen gaan volgens hem 500 tot 1500 laadcycli mee, lithiumbatterijen 20.000 cycli. “Dan beschikken ze nog steeds over meer dan zestig procent van de originele batterijcapaciteit. Geen enkele andere partij biedt zo’n lange garantie op batterijen als wij: 8 jaar of 10.000 draaiuren.”

Een ander groot voordeel is de laadtijd. Bij loodzuurbatterijen duurt het opladen doorgaans meer dan acht uur, bij lithiumbatterijen één of twee uur. “Daarnaast kunnen deze batterijen tussentijds worden bijgeladen, bijvoorbeeld tijdens de pauze. Net zoals we onze telefoon tussendoor even kunnen inpluggen. Bij loodzuurbatterijen brengt tussentijds laden schade toe aan de batterijen.”

Daarnaast zijn lithiumbatterijen veiliger, schoner en duurzamer. Onderhoud zoals het bijvullen van het vloeistofniveau in loodzuurbatterijen is niet nodig. Bij het opladen komt geen ontvlambaar gas vrij, zodat speciale laadruimtes met luchtafzuiging niet meer nodig zijn. “Opgeteld zorgen al deze voordelen voor lagere operationele kosten dan bij loodzuurbatterijen. Probleem is dat de aanschafkosten van lithiumbatterijen hoger zijn. Daarom zijn we in gesprek met leasemaatschappijen om aantrekkelijke leaseconstructies te kunnen bieden. Vanwege de lange levensduur zijn leasecontracten met een looptijd van acht jaar mogelijk.”

‘Dual charging’ van BYD: twee keer zo snel laden dankzij een dubbele laadaansluiting op de truck.

Betere gewichtsverdeling

Tien jaar geleden was BYD ongeveer de enige met heftrucks op lithiumbatterijen. Op dit moment kan vrijwel elke heftruckfabrikant een machine met deze batterijtechniek leveren. Feng: “Maar wij zijn de enige die de hele batterij inclusief het batterijmanagementsysteem in eigen huis ontwikkelen en produceren. Dankzij die tien jaar kennis en ervaring, niet alleen met heftrucks maar ook met bussen en personenauto’s, weten we exact hoe onze batterijen zich gedragen en welke prestaties we mogen verwachten. Daardoor kunnen we klanten oplossingen bieden die niet alleen nu, maar ook over vijf of zes jaar nog steeds voldoen. Bovendien kunnen we hen niet alleen ondersteunen op het gebied van trucks, maar ook op het gebied van batterijen.”

Omdat BYD alleen maar heftrucks met lithiumbatterijen levert, is het ontwerp van de machines op dit type batterij afgestemd. Anders dan bij loodzuurbatterijen hoeft het batterijcompartiment bijvoorbeeld niet dagelijks geopend te kunnen worden. Voor het opladen hebbende heftrucks net als elektrische auto’s een eenvoudige aansluiting aan de zijkant. “Fabrikanten die alleen de loodzuurbatterij van een heftruck vervangen en het ontwerp intact laten, krijgen problemen met de stabiliteit omdat een lithiumbatterij minder zwaar is. Onze heftrucks zijn ontworpen rondom de batterij. Misschien zijn ze iets compacter omdat de batterij minder plek inneemt, maar belangrijker is dat deze machines door een betere gewichtsverdeling toch stabiel zijn.”

Het voordeel van lithiumbatterijen is de mogelijkheid om ze tussentijds, bijvoorbeeld tijdens de koffie- of lunchpauze, bij te laden. 

Volop heftrucks in portfolio

De grote doorbraak van lithiumbatterijen moet nog komen. Wat is nodig om die te bewerkstelligen? “Allereerst meer kennis in de markt over lithiumbatterijen. Veel bedrijven die heftrucks hebben rondrijden, zijn nog onbekend met de voordelen”, stelt Feng. “En wat BYD zelf betreft, moeten we verder blijven werken aan onze naamsbekendheid. We zullen onze dekking in Europa moeten uitbreiden. We beschikken nu over ruim 50 dealers in 11 landen, maar dat willen we uitbreiden zodat we ook internationaal opererende klanten overal kunnen bedienen. Met name in Noord- en Oost-Europa liggen nog kansen voor ons.”

Een andere uitdaging betreft het productportfolio van BYD. Het bedrijf heeft behalve een serie heftrucks ook reachtrucks, elektropallettrucks en stapelaars op de markt gebracht. Onlangs is een instaande pallettruck aan het assortiment toegevoegd. “Met name ons aanbod aan magazijntrucks moeten we nog verder uitbouwen. Dat is ook waar onze klanten om vragen. Zij kunnen een groot aantal nieuwe producten verwachten.”

Meer informatie: BYD Europe

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven