Marktnieuws

Bol.com moet duidelijker aan klanten laten weten wie de verkopende partij van een product of dienst is. Dat deed de webwinkel niet altijd goed genoeg, vindt Autoriteit Consument en Markt (ACM). De toezichthouder heeft Bol.com daar ook op aangesproken.

“Wie zij kunnen aanspreken is belangrijk voor consumenten. Om te voorkomen dat de consument van het kastje naar de muur wordt gestuurd, is bol.com daarover nu duidelijk op zijn website. Dit is een mooi resultaat voor consumenten. We roepen andere platforms op ook deze duidelijkheid te bieden”, aldus Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM: 

Platforms zoals bol.com hebben de verantwoordelijkheid om consumenten goed te informeren, aldus ACM. ACM ontving veel klachten van consumenten over bol.com dat het onduidelijk was wie de verkoper was en waar zij terecht konden voor de oplossing van hun probleem.

Uitgangspunten hierbij zijn:

  • Het moet voor consumenten duidelijk zijn dat zij met een platform te maken hebben waarop verschillende verkopers actief zijn. Het platform moet duidelijk zijn over zijn rol als een consument iets koopt via het platform (bijvoorbeeld: wat is de rol van het platform als de consument een klacht heeft over een aankoop bij een andere verkoper op het platform)
  • Voor de consument moet altijd duidelijk zijn wat zijn rechten zijn en wie hij daarop kan aanspreken. Daarbij is van belang dat consumenten weten met wie zij een overeenkomst sluiten: met het platform of met een ander verkoper op het platform? Zo weet de consument voordat hij iets koopt bij wie hij terecht kan als het product bijvoorbeeld niet of ondeugdelijk geleverd wordt.
  • Het platform richt zijn website zo in dat de andere verkopers aan hun wettelijke verplichtingen kunnen voldoen (zoals informatie geven over hun identiteit en vestigingsadres en de voornaamste kenmerken van het product).

Naast de eisen aan de informatievoorziening moet het platform ook afspraken maken met andere verkopers op het platform over de voorwaarden die zij hanteren bij hun verkopen. Op deze manier zijn consumenten beter beschermd tegen oneerlijke handelspraktijken. Dit kan bijvoorbeeld door:

  • niet zomaar iedere verkoper toe te laten op het platform en nieuwe verkopers te controleren voordat zij worden toegelaten.
  • alleen verkopers toe te laten die zich houden aan de consumentenregels;
  • verkopers die zich hier niet aan houden aan te spreken en sancties op te leggen als zij hun gedrag niet aanpassen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven