Marktnieuws

Op maandag 19 november duurde het eigenlijk nog vier dagen tot Black Friday, maar E-commerce Nederland trok op die dag alle registers vol open. Uit gegevens van Tweakers blijkt ook dat Amazon vanaf nu volwaardig meedoet met de grote lokale shops.



“De belangrijkste les dit jaar is dat Black Friday echt begon op de maandag ervoor. Geen teasers maar alle campagnes gingen vol aan. Dat is anders dan een jaar geleden toen die maandag de opmaat tot vrijdag betekende”, vertelt Bart Zoetmulder. Hij is commercieel manager bij De Persgroep en deelt de ervaringen van Tweakers en Hardware.Info.

“Het is de hele week een volstrekt gekkenhuis geweest. Maandag tot en met donderdag brachten we 67 procent meer verkeer naar de webshops dan Black Friday vorig jaar en vrijdag zelfs negentig procent meer” Zoetmulder spreekt over de productvergelijkers van Tweakers en Hardware.Info. Webwinkels geven daar product- en prijsinformatie door van hun actuele voorraden. “De productfeeds verversten we dit jaar niet ieder uur maar ieder kwartier, zodat onze bezoekers een zo actueel mogelijke prijs zouden zien.” Dat was ook nodig.

Schermen met actieprijzen

Veel webwinkels maakten gedurende de koopjesdagen gretig gebruik van de mogelijkheid om met tijdelijke actieprijzen te schermen. Concurrenten, op hun beurt, waren met technologie in staat om eventuele scherpe prijsdalingen te volgen en eventueel te pareren. “Een Google Home Mini, bijvoorbeeld, kon in een uur tijd van 59 euro naar 39 euro zakken tot zelfs 29 euro. Kort daarna had hij dan weer de reguliere prijs van 59 euro. Het lijkt erop dat retailers elkaar uit de tent lokten met dynamic pricing.”

Naast de begindag van ‘Zwarte Vrijdag’ was Amazon de andere grote verrassing. Tweakers en Hardware.Info zijn de enige grote vergelijkers in Nederland waar Amazon zijn product feeds aanbiedt. De Amerikanen maakten daar enthousiast gebruik van. Amazon was de nummer vier grootste ontvanger van Tweakers-publiek dit jaar. Vorig jaar was het nog de nummer dertien. “Ze doen mee met de grote shops.” De top drie bestaat verder uit: 1. bol.com (was twee), 2. Coolblue (was een) en als nummer drie MediaMarkt.

Ingelaste koopjesdagen

Hoeveel omzet Tweakers en Hardware.info gezamenlijk naar webwinkels brachten weten de sites niet precies, maar een schatting is ruim 25 miljoen euro. Betaalvereniging Nederland rekent voor dat er van die vrijdag tot en met maandag voor 850 miljoen euro aan iDEAL-transacties plaatsvond. Dat is ongeveer de helft meer dan op een normale dag. Een groot deel van die stijging moet toe te wijzen zijn aan de nieuwe, ingelaste koopjesdagen. Fulfillmentspecialist Montapacking denkt dat de periode rondom Black Friday qua omzet dit jaar zelfs groter dan kerst zal blijken.

 

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven